۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
آش شور ردصلاحيت‌ها صدای هم‌کيشان را هم درآورد

اصولگرايان منتقد خالص‌سازی

محمد حسن ابوترابي فرد از آن جمله اشخاصي است که در بطن حکومت از ابتداي حرکت انقلاب اسلامي حضور داشت، به شکلي که امام (ره) در نجف در منزل پدربزرگ وي سکني گزيد و مورد وثوق ايشان قرار گرفت.
اصولگرايان منتقد خالص‌سازی
گروه سياسي: محمد حسن ابوترابي فرد از آن جمله اشخاصي است که در بطن حکومت از ابتداي حرکت انقلاب اسلامي حضور داشت، به شکلي که امام (ره) در نجف در منزل پدربزرگ وي سکني گزيد و مورد وثوق ايشان قرار گرفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وي در بخشي از خاطرات خود مي‌گويد: «اولين بار امام را در منزل خودمان در قم ديدم. مرحوم جد ما (سيد ابوتراب ابوترابي) از دوستان نزديک حضرت امام بودند. اولين نامه دست نوشته اي که از امام به ثبت رسيده و در آثار امام حفظ شده، نامه اي است که وقتي امام در نجف بودند و عزم سفر به مکه داشتند، براي يکي از علماء نوشته اند. ايشان در اين نامه نوشته اند: «حضرت آقاي حاج سيد ابوتراب (دامت برکاته) عازم ايران بودند، اين نامه را خدمتشان تقديم کردم تا برايتان بياورند.» در واقع امام و مرحوم جد ما چنين رابطه اي داشتند.»
وي مي‌افزايد: «ايشان هر وقت به قم مشرف مي‌شدند، حضرت امام براي ديدار با مرحوم جد ما به منزل مراجعه مي‌کردند. فکر مي‌کنم قبل از سال 40 بود که جد ما به قم مشرف شده بودند و امام براي ديدار با ايشان به منزل ما آمدند و من براي اولين بار امام را زيارت کردم. بعدها در نجف اشرف ارتباط بسيار نزديکي با امام داشتم و عموماً در نمازهاي ظهر و عصر و مغرب وعشاي امام حضور پيدا مي‌کردم. شب‌ها هم حضرت امام با شخصيت‌ها و علماء جلسه داشتند که به دليل شدت علاقه اي که به ايشان داشتم گاهي در اين جلسات هم حاضر مي شدم و در خدمت ايشان به حرم مشرف مي‌شدم. »
همين نزديکي باعث شد که اخوي وي در جنگ اسير عراقي‌ها شد و بعدها به سيد الاسرا مشهور شود.
وي که اصالتي قزويني دارد در ششمين، هفتمين و هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نماينده قزوين و آبيک بود و در نهمين دوره نيز نمايندگي تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر را برعهده داشت.
در دوران نمايندگي خود در مجلس ششم جزء اقليت مجلس محسوب مي‌شد که در کنار اکثريت اصلاح طلب در مجلس حضور داشت و دوران پرتنشي را سپري کرد.
بعد از آن در مجالس بعدي نيز حضور موثري داشت. وي پيش از نمايندگي مجلس به عنوان نماينده ولي فقيه در دانشگاه‌هاي مختلف از جمله دانشگاه امام خميني قزوين و دانشگاه تهران مسئوليت نهاد نماندگي ولي فقيه را برعهده داشت.
در دوران نمايندگي مجلس نيز چند دوره نايب رييس اول و دوم بود و بعد از آن نيز به عنوان عضو هيات حل اختلاف سران قوا منصوب شد و در مجموع ارتباط بسيار خوبي با مجموعه حاکميت دارد.
ماجراي افشاي نامه رهبري درباره مشائي
مجموعه حکومت وي را فردي امين مي‌دانند به شکلي که بعد از سال 88 و انتصاب اسفنديار رحيم مشايي به عنوان معاون اول جسته و گريخته خبر رسيد که رهبري با اين انتصاب مخالف است.
ابوترابي فرد در اين زمينه مي‌گويد: «بعد از اينکه براي حکم معاونت اولي در دولت دهم اقدام شد، مقام معظم رهبري به دلايلي که در آن نامه هم مرقوم شده بود و بعد هم منتشر شد، فرمودند اين حکم بايد لغو شود و ايشان در اينگونه جايگاه‌ها قرار نگيرند. اين نامه محرمانه بود و کسي از محتواي آن خبر نداشت که رهبري آن را براي شخص اول دستگاه اجرايي فرستادند. اما اين نامه اجرايي نشد، بعد از اين بود که بنده اطلاع پيدا کردم که چنين نامه اي ارسال شده است. به بنده گفته شد مفاد اين نامه تاکنون اجرا نشده و شما آن را با مردم در ميان بگذاريد. بنده هم همان پيام را انجام دادم.»
وي افزود: «البته در همين فاصله که بنده ماموريت رساندن پيام به مردم را داشتم؛، به من گفتند مدتي درنگ کن شايد گشايشي صورت گيرد اما مجدداً به من گفتند شما مفاد نامه را به اطلاع مردم برسانيد. بنده هم بر اساس تکليف و ماموريتي که داشتم مفاد نامه را به اطلاع مردم رساندم. بعد از مصاحبه من هم سايت مقام معظم رهبري متن مصاحبه بنده را همراه با تصويرم در کنار تصوير مقام معظم رهبري روي خروجي خود قرار داد.»
وي در جريان بررسي قانون برجام در مجلس نهم نيز از افراد بسيار فعالي بود که گفته مي‌شود در جلسات خاصي را باحضور افراد مهم قبل از بررسي برجام تشکيل مي‌شده حضور داشته است. به شکلي که چندين بار در مجلس که نمايندگان تندرو نسبت به ظريف توهين مي‌کردند، وي بطور علني و در جايگاه رييس جلسه مي گويد «شما حق نداريد به وي بي احترامي کنيد چون ظريف مورد وثوق رهبري بوده و وزير خارجه نظام اسلامي است.»
انتقاد از رد صلاحيتها
مي‌دانيم که محورهاي سخنراني ائمه جمعه سراسر کشور توسط شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در چند روز قبل با توجه به تحولات جاري نگاشته شده و در اختيار ائمه جماعات گذاشته مي‌شود تا براساس آن و ترتيبي که نگاشته شده اظهارات خود را الويت بندي کنند.
ابوترابي فرد روز جمعه در مقام خطيب جمعه تهران گفت: «مقام معظم رهبري روز پنجشنبه در ديدار با اعضاي شوراي نگهبان به مقوله انتخابات و زمينه مشارکت پرشور مردم اشاره کردند و در آغاز سال جاري نيز به چهار راهبرد امنيت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات پرداختند.»
وي ادامه داد: «مشارکت در انتخابات از آشکارترين نوع مشارکت سياسي در جوامع مردم‌سالار است و نماد اراده ملت براي تعيين سرنوشت جمعي و سياسي خود به شمار مي‌آيد؛ مشارکت گسترده سياسي شهروندان، گروه‌ها و احزاب در انتخابات نقش تعيين کننده اي در تحکيم پيوند ملت و دولت و گردش نخبگاني و جابجايي قدرت دارد و مهمترين ابزار تجلي اراده و حاکميت ملت است.» امام جمعه موقت تهران بيان کرد: «رقابت سياسي از مهمترين ابزار مشارکت و حضور فعال در صندوق‌هاي راي است. با اين نگاه به اين مهم، رقابت پيش نياز مشارکت پرشور است که رهبري معظم در ديدار اخير اعضاي شوراي نگهبان بر آن تاکيد کردند. در اين راستا بايد اشاره کنم تصميمات برخي ار اعضاي هيات‌هاي اجرايي عالمانه، خردمندانه و همسو با اين مباني و اصول نبود و مورد نقد صاحب نظرات دغدغه مند و مسئولان ارشد اجرايي قرار گرفت؛ اميدوارم با برنامه ريزي صحيح و احساس مسئوليت دولتمردان و ملت عزيز شاهد حضور اقتدار آفرين ملت بزرگ ايران در انتخابات پيش رو باشيم.»
با توجه به موارد گفته شده به نظر مي‌رسد آش ردصلاحيت‌ها آنقدر شور شده که مقامات ارشد نظام نيز از آن ناخرسند هستند و تاکيد دارند که بايد اين موضوع هرچه سريعتر حل شود.
اميدواريم با توجه به سيگنال‌هايي که از سوي نظام ارسال مي‌شود، با تاييد صلاحيت‌هاي برخي از افراد که همواره پشتيبان نظام بودند، کمي مردم را براي حضور در پاي صندوق‌هاي اخذ راي ترغيب کرد، يا اينکه مانند سخنان رهبر انقلاب بعد از اعلام ردصلاحيت‌ها در انتخابات رياست جمهوري گذشته که فرمودند «به برخي ظلم شد که بايد جبران شود» ولي سخنان ايشان بر زمين ماند، اين بار نيز همان منش و روش درپيش گرفته خواهد شد؟
البته حتي اگر روند بررسي صلاحيت‌ها جبران شود اما اين معناي حضور گسترده مردم در روز انتخابات نيست، چون همچنان مشکلات مبنايي از جمله مسايل اقتصادي و سياسي بزرگي بر سرعدم حضور مردم سايه انداخته که با از خود گذشتگي و چاره انديشي مجموعه نظام قابل حل است.
کد مطلب: 206596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *