۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
نشست «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» برگزار شد

تهران سنگ بنای بازگشت صلح به قفقاز

تهران عصر دیروز (دوشنبه) میزبان نشست (3+3) با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی»  بود. فرمت ۳+۳  شامل سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه این منطقه شامل روسیه، ترکیه و ایران است.
تهران سنگ بنای بازگشت صلح به قفقاز
گروه دیپلماسی-علی ودایع: تهران عصر دیروز (دوشنبه) میزبان نشست (3+3) با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی»  بود. فرمت ۳+۳  شامل سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه این منطقه شامل روسیه، ترکیه و ایران است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه ایران پیش از برگزاری این نشست گفت که « نشست تهران می‌تواند سنگ‌بنای مسیر برقراری آرامش و پایان چالش‌ها در قفقاز جنوبی با مشارکت بازیگران درون منطقه‌ای و همسایگان باشد. اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای فرمت۳+۳ جهت بررسی تحولات قفقاز جنوبی یک گام مثبت در جهت همگرایی است. »
جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ ( ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) اعلام کرده بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پس از تصدی وزارت خارجه و در سفری که به مسکو داشت در گفت‌وگو با یک رسانه روسی درباره فرمت ۳+۳ گفته بود: فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌‌ها ۳+۳ است که از زمان اوج گیری بحران در قره باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند مورد تأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم.
در همین خصوص نیز «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اخیرا در گفت‌وگویی عنوان کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه قفقاز است، از سال‌ها قبل خواستار تشکیل نشست کشورهای این منطقه، در قالب ۳+۳، یعنی سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و سه کشور همسایه قفقاز یعنی ایران، روسیه و ترکیه، برای بررسی راه‌های حل اختلافات و ایجاد آرامش در قفقاز بوده است.اخیرا نیز ایران در راستای ایفای نقش خیرخواهانه خود در تلاش است چنین نشستی را توسط وزارت امور خارجه در تهران برگزار کند.به گفته وی تشکیل چنین نشستی می‌تواند قطعا به رفع اختلافات و اتخاذ تصمیماتی که منافع کل منطقه قفقاز در آن نهفته باشد، کمک کند.
در نشست دیروز ، «هاکان فیدان» وزیرامورخارجه ترکیه ، «سرگئی لاوروف» وزیراموخارجه روسیه ، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان ، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با وزیرامورخارجه ایران دور یک میز نشستند. بر اساس آنچه که اعلام شده، در نشست امروز وزیر امور خارجه گرجستان به دلیل مسائل و اختلافات ارضی که با روسیه دارد، شرکت نکرده است.
تاکید بر همگرایی
وزیرامورخارجه کشورمان سخنران نخست نشست «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی»  بود. او ضمن ابراز خرسندی از حضور وزرای خارجه میهمان نشست (3+3) گفت: امیدواریم در نشست های آتی شاهد حضورموثر و سازنده گرجستان به عنوان یک کشور دوست باشیم.
وی تصریح کرد: همان طور که از نشست تهران مشخص است ؛ همه ما به دنبال بهره گیری از ظرفیت های منطقه برای حل و فصل اختلافات هستیم. استقرا صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه زندگی مردم منطقه دنبال می شود. وزرای خارجه حاضر در نشست تهران علاوه بر تبادل نظر در مساله منطقه قفقاز ، موضوعات دوجانبه و مناسبات طرفین نیز رایزنی و گفت وگو خواهد شد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی تاکید کرد که  امروز فرصت تاریخی پیش روی کشورهای منطقه قفقاز قرار گرفته است. با پایان جنگ در قفقاز جنوبی ، اینک نوبت صلح ، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است.
وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است و  هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود.در این برهه حساس و تعیین کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال کنند. علاوه بر این، قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل می‌بایست موضوع حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مورد تأکید اعضای سازمان ملل و کشورهای منطقه قرار گیرد.
بیانیه مشترک تهران
در نهایت نشست تهران با صدور بیانیه وزرای خارجه مکانیسم 3+3  پایان یافت. وزرای خارجه ایران،روسیه ، ترکیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند ؛ با عنایت به اهمیت توسعه مناسبات دوستانه بین کشورها بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری، در این راستا بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی، منع تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر تأکید نمودند.
در ادامه ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل گوناگون بین‌المللی، مهم‌ترین موضوعات مطرح در منطقه را بررسی نموده و بر اهمیت سازوکارهایی مانند سازوکار مشورتی منطقه‌ای «3+3» در فراهم آوردن فرصت‌های گفتگوی سازنده و ایجاد همکاری‌های متقابلاً سودمند بین کشورهای منطقه که در این زمینه نقش اصلی را دارند، تأکید کردند.
در نشست تهران بر نقش مثبت همکاری‌‌های اقتصادی بر تقویت اعتماد متقابل، بهروزی ملت‌ها و ثبات منطقه، تأکید شد. همچنین همکاری‌های فرهنگی، ارتباطات مردمی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های آموزشی، علمی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی مورد تأکید قرار گرفت.
در نشست وزرای خارجه مکانیسم 3+3 تاکید شد که در راستای ایجاد صلح پایدار و توسعه اقتصادی منطقه، رایزنی و تعاملات دوجانبه و چندجانبه را تقویت شود. همچنین از روندهای جاری عادی‌سازی و توسعه مناسبات بین کلیه کشورهای منطقه استقبال شد. در غیاب وزیرامورخارجه گرجستان ، باز بودن این نشست برای مشارکت تفلیس مورد تاکید قرار گرفت.
کد مطلب: 205154
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *