نتایج یک پژوهش نشان میدهد که قیمت دو قلم کالای خوراکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و روغن مایع، شکر و قند سه کالایی است که بیشترین تغییر قیمت را داشته اند.تامین غذا و خوراکی همواره یکی از نیازهای اولیه بشر بوده و بر این اساس هرچه قیمت اقلام غذایی در بازار افزایش یابد، همچنان تقاضا نسبت به آن وجود دارد چرا که حیات انسانها به این دسته کالاها وابسته است به همین دلیل کوچکترین افزایش یا تغییر قیمتی در بازار اقلام مصرفی غذایی بر زندگی آحاد مختلف جامعه اثر میگذارد و معیشت آنها را تحت شعاع قرار میدهد.
مرکز برنامهریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار با توجه به اهمیت موضوع رفاه و معیشت، گزارشی درخصوص تحلیل آماری تغییرات قیمت اقلام خوراکی درخانوارهای شهری ارائه کرده است که میتواند در برنامه ریزی و تصمیم سازی و تحلیلهای تخصصی مفید و مثمرثمر واقع شود.بر اساس گزارش مرکز برنامهریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی طی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن به گونه ای بوده است که در ۲ قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از ۱۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در کالاهای منتخب مربوط به روغن مایع با ۲۲.۳ درصد، شکر با ۱۰.۳ درصد و قند با ۹.۴ درصد است.البته در ۴ قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی بوده و بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی و موز بوده است.
سه کالایی که بیشترین تغییر قیمت را
در اردیبهشت داشتند
همچنین مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی ازآن است که ۴ قلم از کالاهای منتخب با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده اند به نحوی که بیشترین افزایش قیمت شامل حال سیب زمینی، برنج ایرانی درجه یک، رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی شده است.البته طی این مدت، سه قلم کالا شامل چای خارجی بسته ای، موز و گوشت گوسفندی با کمترین افزایش قیمت روبه رو بوده است.به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج این گزارش، بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمتها نشان میدهد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، متوسط قیمت حدود ۸۷.۵ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، پرتقال، سیب، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه فرنگی و چای خارجی بسته ای فراتر از حد بحرانی قیمتها و متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و پیاز نیز در محدوده هشدار قرار دارند.
کاهش تقاضا در بازار
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با بیان اینکه قیمت تخم مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: ارز ترجیحی در زمان اوج تولید حذف شد.ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متوسط قیمت تخم مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است.وی درباره اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمیکند؟،افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم مرغ را درب سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری میکند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم مرغ ٣١ هزار تومان تمام میشود بنابراین مرغدار ترجیح میدهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه میشود.نبی پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهادههای دامیگفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثراً از ذخایر موجود در مرغداریها استفاده میکنند.وی پیش بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.نبی پور با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی زمانی اتفاق افتاد که میزان تولید بسیار زیاد بود، گفت: شاید بتوان گفت تولید در بالاترین سطح خود در تاریخ صنعت مرغ تخم گذار و روزانه حدود ٣٣٠٠ تن بود و البته در کنار این مسأله با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه هستیم که همه این عوامل منجر به کاهش قیمت شده است.
افزایش خودسرانه قیمت مواد شوینده
بدون مصوبه
در میان بحبوحه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار، زمزمههای گران شدن مواد شوینده و بهداشتی نیز آغاز شد و به تازگی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران عنوان کرد که سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰درصدی مواد شوینده و محصولات آرایشی و بهداشتی موافقت کرده است.چند روز پس از انتشار این اخبار وزارت صمت اعلام کرد که تاکنون مصوبهای مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده ابلاغ نشده است و تولیدکنندگان حق گران کردن محصولات خود را ندارند.به گفته فعالان این حوزه افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه بستهبندی دلایل اصلی این جهش است به گونهای که از سال گذشته تا کنون قیمت مواد اولیه ۲۰۰ درصد رشد داشته است.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا در میان این تایید و تکذیبها از بازار، حاکی از افزایش بدون مجوز قیمت محصولات شوینده و بهداشتی است.یک عمدهفروش واقع در بولوار قرنی بیان میکند: متاسفانه بار به موقع و به اندازه به دست ما نمیرسد. ضمن اینکه باید از یک شرکت تولیدکننده علاوه بر محصولاتی که نیاز داریم، چند محصول غیرضروری نیز خریداری کرده و تمام پول را نیز به صورت نقدی تسویه کنیم. در غیر این صورت آنها به ما جنس نمیفروشند.
وی ادامه میدهد: ما نیز به دلیل کمبود مواد شوینده ناچار به افزایش قیمت هستیم، اما مردم نسبت به این موضوع اعتراض میکنند.فروشنده دیگری میگوید: بار به دست ما میرسد، اما میزان آن کم است و در برخی محصولات کمبود داریم. ضمن اینکه محصولات را از قیمت درج شده روی آن نیز گرانتر خریداری میکنیم.وی درباره افزایش قیمت مواد شوینده عنوان میکند: حدود یک ماه است که افزایش قیمت داشتیم و شرکتهای پخش محصولی که مورد نظر ما بوده را به دستمان نمیرسانند. همچنین میزان فروش ما کم شده، اما مردم نیز مجبور به خریداری محصولات هستند و باید نحوه قیمتگذاری را برای آنها توضیح دهیم.فروشنده دیگری در بولوار ابوطالب میگوید: هنوز ابلاغیه افزایش قیمت به ما اعلام نشده، اما با زمزمههای افزایش قیمت مردم به مغازهها هجوم آورده و مواد شوینده را خریداری کردند. همچنین هنوز بار جدیدی به دست ما نرسیده و شرکتهای پخش منتظرند تا پس از قطعی شدن افزایش قیمت، پخش و توزیع مواد شوینده را از سر بگیرند.