۰
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۶

دست رو دلم نذار، واویلاست!

همایون طیاری آشتیانی
چند روز قبل ادبیات سیاسی کشور شاهد شاه بیتی بود که تاکنون هیچ اصولگرایی نتونسته بود به این زیبایی کارنامه خودش رو برای مردم به صورت خلاصه و اجمالی تعریف کنه و تکلیف همه رو نه تنها برای انتخابات بلکه برای هر نوع مدیریتی که این عزیز در اون نقش داشته باشه مشخص کنه.
چند روز قبل ادبیات سیاسی کشور شاهد شاه بیتی بود که تاکنون هیچ اصولگرایی نتونسته بود به این زیبایی کارنامه خودش رو برای مردم به صورت خلاصه و اجمالی تعریف کنه و تکلیف همه رو نه تنها برای انتخابات بلکه برای هر نوع مدیریتی که این عزیز در اون نقش داشته باشه مشخص کنه.
در دیالوگی که سال 93 بین دو کاندیدای اصولگرای مدعی ریاست جمهوری سال 96 صورت گرفته، یکی از کاندیداهای اصولگرا که احتمالا در بهترین شرایط می تونه تعداد آرایی برابر با کوچکترین عدد 6 رقمی که میشه با اعداد 1 و صفر ساخت به دست بیاره در نصیحتی به اصولگرای دیگه ای که سابقه ای برابر با اصحاب کهف تو انتخابات داره و در بهترین شرایط تونسته یک سوم آرای روحانی رو به دست بیاره گفته که تو بلدیه که شما مسئولش هستی خلاف هایی صورت می گیره و جناب رکورددار حضور در انتخابات خیلی محکم و استوار که از یک اصولگرای واقعی میشه توقع داشت جواب داده که " دست رو دلم نذار، واویلاست".
این جمله قصار که بی شک یک مثنوی حکایت و معنی در اون مستتره باید تو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و توسط جناب عادل خان البته نه از نوع فردوسی پورش مورد بررسی قرار بگیره ولی از اونجایی که این فرهنگستان خیلی سرش شلوغه و در حال معادل سازی کلماتی شبیه کش لقمه است ما بعضی از کاربردهای این جمله رو برای شناخت بیشتر مردم مرور می کنیم:
1- "دست رو دلم نذار، واویلاست" یعنی ده سال برای اینکه مدیریت اصولگراها نتیجه بده و مردم نتیجه اش رو لمس کنند خیلی کمه و اصلا دلیل حضور مجدد آقای بگم بگم هم برای ریاست جمهوری همین بود چون اون بنده خدا هم فقط 8 سال بیشتر وقت برای نابودی کشور نداشت و این خیلی بی انصافیه که بیش از یک دهه کشور در اختیار اصولگراها نباشه.
2- بیان "دست رو دلم نذار، واویلاست" بعد از تذکر در مورد خلاف های مجموعه تحت مدیریت یه اصولگرا یعنی اینکه خودم هم فهمیدم ولی هنوز کاری نکردم چون میخوام به خلاف کارها ده سال دیگه فرصت بدم شاید خودشون پشیمون بشن و دیگه کار بد نکنن چون مطمئن هستم که این عزیزان تو شهرداری سرشون به جدول میخوره و خوب میشن.
3- "دست رو دلم نذار، واویلاست" یعنی بابا کجاش رو دیدی؟ این که چیزی نیست، خیلی بیشتر از این ها هم هست که تو خبر نداری و همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای نخواه.
4- البته معنی دیگه "دست رو دلم نذار، واویلاست" اینه که تکلیف مردم برای آینده کشور اگر من رئیس جمهور بشم معلومه. چون وقتی من بلدیه یه شهر رو بعد از 10 ، 12 سال نتونستم علیرغم همه ادعاها درست کنم دیگه تکلیف مملکت که معلومه.
5- معنی مستتر دیگه تو جمله "دست رو دلم نذار، واویلاست" اینه که دستت رو جای بهتری بذار، مثلا تو چشام نگاه کن و دستت رو بذار تو دستم چون خیلی قشنگ نیست که دو تا کاندیدای ریاست جمهوری دستشونو بذارن رو دل همدیگه مخصوصا اینکه قراره همه چی مستقیم پخش بشه.
6- البته شاید هم ما خیلی به قضیه سیاسی نگاه می کنیم و اصلا منظور از گفتن "دست رو دلم نذار، واویلاست" این بوده که دلم درد می کنه و یه کم نفخ داره و باید برم ... و بعد با هم در مورد خلاف ها صحبت می کنیم. البته جای ... بهتره کلمه دکتر رو بذاریم.
7- نکته ظریف این قضیه اینه که "دست رو دلم نذار، واویلاست" مربوط به سال 93 و قبل از داستان های سریالی نجومستان بلدیه است یعنی هنوز املاک نجومی ، استخدام نجومی و ... رسانه ای نشده بود در نتیجه اگر الان دست رو دل ایشون بذارین شاید دیگه مشکل واویلا حل شده باشه چون یه جورهایی دیگه دلشون عادت کرده به این تخلفات.
8- نکته آخر اینکه وقتی اصولگراهای عزیز با ساخت تبلیغات موزیکال برای بچه های پیش دبستانی به سراغ انتخابات رفتن دیگه نباید حرف های درگوشی خودشون رو تو یه اتاق خصوصی مثل مذاکرات کمیسیون امنیت ملی تو رسانه ها جار بزنند چرا که برای بچه ها بدآموزی داره.
کد مطلب: 68945
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *