۰
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۸

در رثای ادیب برومند

در رثای ادیب برومند
ادیب برومند شاعر ملی، یادگار ارزنده تاریخ معاصر و شاهد و ناظر مبارزات ایرانیان علیه دیکتاتوری، روز دوشنبه در 93 سالگی به دیار باقی شتافت و دوستان و همراهانش را در سوگی عمیق فرو برد .
روز 21 خرداد1303 عبدالعلی ادیب برومند در گز از توابع شهرستان برخوار اصفهان زاده شد و در محضر (شادروانان) مادری فرهیخته «رباب غفار دخت» خواهر «استاد حیدر علی برومند» که در زمان خود، زنی با لیاقت و باشخصیت به شمار می رفت و پدری ارجمند «مصطفی قلی خان برومند» پرورش یافت.
او علاوه بر اعتقاد و پایداری خلل ناپذیر به شادروان دکتر محمد مصدق و اقرار به پیروی از روش و منش او در تمامی عمر با برکتش، از حسن خط و زبان عربی و آگاهی به تاریخ بهره فراوان داشت، به زبان فرانسه مسلط بود و هیچ گاه شغل دولتی نپذیرفت.
در شهریور 1321وارد دانشگاه تهران شد و در 1324 در رشته حقوق قضایی با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد. در سال 1326 وکالت دادگستری را پیشه کرد و پیوسته در این حرفه برای احقاق حقوق می کوشید و پرونده های متفرقه را نمی پذیرفت.
این شیفته وطن از آبان 28به هواداران سرسخت نهضت ملی ایران پیوست و با سرودن اشعار میهنی و سیاسی به یاری و همگامی جبهه ملی، این خط مشی ضد استعماری پرداخت.
آثار چاپ شده شادروان برومند شامل : «ناله های وطن» به مناسبت رویدادهای شهریور 1320، «پیام آزادی» در مخالفت با خشونت و جنگ که به 27 زبان ترجمه شده، «درد آشنا» غزل های عرفانی، سیاسی و احساسی، «سرود رهایی» در هواداری از نهضت ملی شدن نفت و نکوهش 28 مرداد، «راز پرواز» در بر دارنده شعرهای مذهبی با زمینه حماسی، «مثنوی اصفهان» درباره اصفهان، «حاصل هستی» حاوی اشعار مختلف در سبکهای متفاوت و«مجموعه اشعار» در 2 جلد شامل اشعار منتشر نشده است.
او با آیین جوانمردی فردوسی، سیر و سلوک حافظ و مولوی، گوشه عزلت خیام و پند سعدی به خوبی آشنا بود و با مدیریت مناسب و اشراف کامل به مسایل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی - مجموعه ای معتبر و شناخته شده و ماندگار بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران دکتر محمد مصدق - جبهه ملی ایران را طی سنوات متمادی مدیریت و پیشکسوتی نمود . روانش شاد.
کد مطلب: 67618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *