۱۲
۳
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۱

فریادی بر : معیارسازی با محوریت یک دولت

میرزابابا مطهری نژاد
فریادی بر : معیارسازی با محوریت یک دولت

هفته ی گذشته روزنامه ی ایران، روزنامه ی متعلق به دولت، ویژه نامه ای رایگان در ۱۲۸ صفحه با عنوان "دولت معیار" انتشار داد . در سر مقاله این ویژه نامه با نگاهی ذهنی و فارغ از واقعیت های عینی بر تمام دولت های بعد از انقلاب اسلامی خط بطلان کشیده و مدعی است که ، تنها ، گفتمان دولت های نهم و دهم با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی منطبق و رابطه دارد و نمونه کاملی از یک دولت انقلابی است و آنرا به عنوان دولت معیار به جهان معرفی می کند.
اگر این ویژه نامه به بررسی دست آوردهای دولت های نهم و دهم می پرداخت و ادعایی به عنوان دولت معیار را مطرح نمی کرد، مشکلی نبود. بالاخره روزنامه دولت است و باید تبلیغ دولت کند و در تبلیغ هم بزرگنمایی معمول است و مردم هم عادت دارند و معمولا هر تبلیغی را با واقعیت های زندگی خود می سنجند و به قضاوت می نشینند، اما ادعای دولت معیار آن هم با معیاری که خود ساخته و خود پرداخته و ترازو داری از خود چون روزنامه ایران، آن هم در ویژه نامه این روزنامه مطرح شده است ، قابل تأمل و شایسته بررسی است .
عدالت و منطق عدالت محوری این را می گوید که ابتدا یک معیار را تعریف کنیم و تایید آنرا از پاسداران و پرچم داران واقعی معیار بگیریم و سپس خود و دیگران را با این معیار بسنجیم. اگر در این ترازو وزن بیشتری از سایرین یافتیم خود را معیار بنامیم، آن هم تا این لحظه چون ممکن است پس از این وزین تر از ما پیدا شود.
و این از ویژگیهای خردورزی و فرزانگی است. معرفت شناسان، خردورزی ، عقلانیت و فرزانگی را یک راه می دانند نه یک هدف. راهی است به سوی هدف که هرکس مسیر بیشتری از این راه را طی کرده باشد جلوتر است.
با این توضیح برگردیم به معیاری که در این ویژه نامه ساخته شده و بر اساس آن دولت فعلی را دولت معیار نامیده است :
بخش هایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف خطاب به دولت های نهم و دهم را ذکر کرده که البته آن هم ، گرچه گزینشی است ، ولی صحیح است، اما برای رسیدن به یک معیار، باید نقطه نظرات معظم له، در مورد دولت های سازندگی واصلاحات هم مورد توجه قرار می گرفت و یا توسل به روش علمی که در روش های تحلیل محتوا مرسوم است مثل روش کاپنهود و یا هر روش شناخته شده ی علمی دیگر، ایده های مندرج از آنها و نشانه های ساختاری و شاخص ها و ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها را بررسی می کرد تا معیار یعنی مجموعه ای از شاخص های قابل اندازه گیری حاصل می آمد و بر اساس این معیار ها و شاخص ها هم خود و هم بقیه را وزن می کرد.
در جا حای این ویژه نامه عملکرد دولت های نهم ودهم را با گذشته مقایسه و درصد رشد کمی این عملکرد را برجسته کرده است، اما در هیچ جا به مقایسه ی درآمد نفت در دولت های نهم و دهم با در آمد نفت در دولت های قبلی اشاره نشده است، کا فی است به بخشی از گزارشی که در هفته گذشته به نقل از مهندس ترکان در رسانه ها منتشر شد اشاره کنیم تا این معیار ها صورتی واقعی تر پیدا کند.
در گزارش فوق مستند به اطلاعات و آمار این ارقام خودنمایی میکنند :
درآمد نفت در ۱۰۳ سال گذشته یعنی تمام عمر این صنعت در ایران : ۱۱۱۶ میلیارد دلار
درآمد نفت در ۸ سال دولت سازندگی : ۷ / ۱۴۱ میلیارد دلار
درآمد نفت در ۸ سال دولت اصلاحات : ۲ / ۱۵۷ میلیارد دلار
درآمد نفت در ۷ سال دولت نهم و دهم : ۵۳۱ دلار یعنی ۳.۷ برابر دولت سازندگی و ۳.۴ برابر دولت اصلاحات .
اما در یک بحث اساسی تر برای ارزیابی و تعیین دولت معیار تا این زمان طبق نظریه های حکومت داری باید چند شاخص مد نطر قرار گیرد که به برخی از این شاخص ها با استفاده از مقاله ای تحقیقی از استاد شهیندخت خوارزمی، استاد با سابقه دانشگاه تهران به طور خلاصه اشاره می کنم:
دولت ها و حکومت ها در راه مطلوب کردن شرایط عینی زندگی و واغعیت ها گام بر می دارند و به افراد نیز امکان میدهند در قلمرو و نفوذ خودشان و اعتقادات و ارزش ها و هنجارهای اجتماعی شان ، کیفیت زندگی خود را مدیریت کنند.
اما مهمترین متغیرهای عینی که معیار ارزیابی دولت ها قرار می گیرد در دو بعد فردی و اجتماعی عبارتند از:
الف: بعد فردی یا متغیرهایی که رابطه فرد را با شرایط خاص زندگی، از جمله برخورداری از یک زندگی سالم و راحت تعریف می کنند و مهمترین انها به شرح زیراند:
۱. رفاه مادی یا داشتن شغل و درامد مناسب.
۲. تغذیه مناسب
۳. مسکن مناسب و راحت
۴. زندگی در محیطی سالم با شرایط مناسب هوای سالم- آب سالم، زیبایی و دسترسی به طبیعت
۵. وجود امنیت فیزیکی یا نبود جرم و جنایت و خشونت و کنترل آن با قوانین
۶. سلامتی
۷. دسترسی به خدمات با کیفیت : آموزشی، بهداشتی و درمانی- خدمات عمومی چون حمل و نقل، تلفن، برق،آب؛ خدمات فرهنگی، امکانات تفریحی و ورزشی و ارتباطات مدرن

ب: بعد اجتماعی یا متغیر هایی که با دیگران معنا میشود و مهمترین انها عبارتند از:
۱. زندگی اجتماعی سالم و راحت
۲. زندگی سازمانی سالم و راحت و پربار
۳. جامعه محلی و کیفیت روابطی که در آن جریان دارد
۴. دوستان و آشنایان و میزان صمیمیت و اعتماد متقابل بین فرد و آنانی که سرمایه اجتماعی او محسوب میشوند
۵. امنیت سیاسی شامل تامین آزادی ها و حقوق اساسی افراد طبق قانون اساسی
۶. امنیت اقتصادی و اجتماعی به گونه ای که منابع و ثروت مردم با چالش های خارج از انتظار مواجه نشود. در همین چند روز گذشته با بالا رفتن ناگهانی قیمت ارز و سکه و به تبع آن خانه و ارزاق عمومی ثروت بخش عظیمی از جامعه ناگهان با کاهش شدید مواجه شد، به نوعی اموال مردم و ثروت مردم غارت شد، دولت معیار کاری نمی کند که ثروت جامعه غارت شود. حضرت آیت ا.. جوادی آملی در هفته گذشته که مختصات و مشخصات اقتصاد مقاومتی را بیان می فرمودند، نقل کردند از نهج البلاغه که کمیل ابن زیاد از اصحاب خاص حضرت علی(ع) که دعای کمیل را از حضرت نقل کرده، به عنوان حاکم منطقه ای به نام هبت منصوب می شود، امویان ریختند و آنجا را غارت کردند و کمیل نتوانست اداره کند، حضرت امیر با ارسال نامه ای به کمیل اعتراض می کند که من همه امکانات را به تو دادم و نتوانستی آنجا را اداره کنی. آیت ا... جوادی آملی تعبیر می کنند در حقیقت حضرت به کمیل گفت تو فقط به درد دعای کمیل می خوری و تدبیر اداره کردن جایی را نداری.
علاوه بر موارد فوق، برای سنجش کیفیت زندگی، ابزارهای مختلفی تدوین شده است. مثل شاخص های تولید ناخالص ملی، ضریب جینی، توسعه انسانی، توسعه جنسیتی، ضریب شفافیت یا ترانس پرنتی و...
با این شاخص ها، دولت های بعد از انقلاب اسلامی را با دولت نهم و دهم مقایسه کنیم تا معلوم شود دولت معیار کدام است. این که خود معیار بسازیم و با آن معیار خود را شاگرد اول کنیم، پیام خوبی ندارد. متاسفانه این روش دولت نهم و دهم در ابعاد مختلف جامعه هم باب شده است. عده ای، کنفرانس و همایش و سمینار با نام های پرطمطراق برگزار می کنند و در آن با شاخص هایی که خود می سازند به عده ای لوح و تندیس و جایزه می دهند که معیارهای آنها با شاخص های حرفه ای هیچ نسبتی ندارد و دولت هم هیچ نظارتی بر آنها ندارد و هر روز اتفاق می افتد. و چنین نگرشی است که نهاد رسانه ای ارگان دولت هم به خود اجازه می دهد با شاخص های خود ساخته دولت نهم و دهم را «دولت معیار» بنامد ! و بقیه دولت ها را نه تنها مردود کند، که محکوم هم کند.
باید به این نوع گفتمان خاتمه داد و گفتمان حاکمیت شاخص حق به جای شاخص افراد راترویج کرد. به قول استاد ابولقاسم حسینجانی در مثنوی ای با نام : "المیزان":
بیا میخانه را از نو بسازیم
دل ویرانه را از نو بسازیم
سری دیگر ز اهل راز یابیم
و "المیزان" خود را باز یابیم

کد مطلب: 6678
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مجید امیدوار
تا آنجا که من بررسی کردم ، این سایت و مدیر محترم آن نخستین رسانه ای است که به این مسئله بسیار مهم توجه کرده . از این بابت دست شما درد نکند .امیدوارم سایر رسانه ها و روزنامه ها به این مهم توجه کنند و یا لااقل به نقل از شما این مطلب را نشر دهند .
نکته دوم این که اگر این دولت بر آن بود با شاخص حرف بزند که سازمان برنامه و بودجه را داغون نمی کرد . در حقیقت اول ترازوها و شاخص ها را منهدم کرد تا ؟.........
علی نژند
Iran, Islamic Republic of
فریاد به جایی بود . دولت دلایل و ناتوانی خود را فقط در یک شاخص را جواب دهد تا معلوم شود به قول مشهدی ها دولت معیار است ، ورچمبه !( ورچمبه به زبان مشهدی یعنی برعکس .
طبق اعلام بانک مرکزی تورم در مرداد ماه در ایران 23/5 است ، این در حالی است که بر اساس اعلام سایت الف ،بحرین تورم 1/5 و امارات تورم 1/2 . قطر تورم 2/5 و لبنان 3/1 ، اردن و عمان 3/3 ،الجزایر 4/5، ارمنستان و کویت 4/7 ،ترکمنستان و عربستان 5/3، آذربایجان 5/6 ، عراق 6/5، افغانستان 7/8 و ترکیه 10/4 . دیدید رتبه اول را چگونه کسب کردیم ؟ دولت معیار یعنی این ! کیف کن!
داریوش خیرخواه
Iran, Islamic Republic of
سلام و تشکر از فریاد بموقع .
حسینی زاهد
Iran, Islamic Republic of
درود بی انتها : همت عالی شما را سپاس دارم . برای این که شائبه خطی و جناحی و بغض و غرض از میان برود ، با همین شاخص ها کشور های دیگر اسلامی و غیر اسلامی را به ارزیابی بنشینید . به ویژه آمریکا و انگلیس و سوئیس و سوعد و کانادا و کوبا و روسیه و ..... را . نه فقط دولت های بعد از انقلاب را .
محمد جامه بزرگ
نگران نباشیدما گرفتار سنگینیه سکوتی هستیم که گویا قبل از هر فریادی لازم است...
حسینی راد
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب جامه بزرگ : من فکر می کنم پیام سایت را دریافت نکردی ، مطلب ابتدایی مدیر سایت با عنوان : آمده ایم تا گفتمان سازی کنم را یک بار دیگر به دقت بخوان ، گفتمان یعنی نگذاریم سکوت سنگینی کند . اگر سکوت سنگینی کند خطر ناک است و جامعه را می برد به سمت رادیکالیزه شدن و جامعه رادیکال آینده خوب و قابل پیش بینی ندارد . تفاوت این سایت با روزنامه کیهان و سایت هایی مثل رجا نیوز و جهان و ...همین نکته است . اگر دنبال انقلاب یا سایه سنگین دیکتاتوری و استبداد هستی آدرس را اشتباه آمدی برو کیهان بخوان ، این سایت دنبال اصلاح از هر مسیر منطقی است . اگر من اشتباه فهمیدم ، مدیر سایت اگر من اشتباه فهمیدم توضیح دهند . من مطلب فوق الذکر ایشان را بارها خواندم و در زمینه گفتمان سازی مطالعاتی دارم . سکوت نباید سنگین شود . امتیاز این سایت گفتمان سازی یا ادعای این معنی هست .
مهدی سبزی
عجب نکته جالبی را آقای حسینی راد مطرح کردند . مطمئن هستی اینها منظورم گردانندگان سایت اینقدر می فهمند ؟ من هم رفتم نوشته آمده ایم تا گفتمان سازی کنیم را خواندم ، جالب بود . من حس خوبی از سکوت برخی اندیشه ها و نخبه ها نداشتم ، اما همیشه می گفتم آنها از من بهتر می فهمند . ولی با تلنگری که حسینی راد به من زد ، به احساس خودم باور کردم . واقعاً راه حل اصلاح است . درست است .حال چگونه گفتمان کنیم ؟ خطر ندارد ؟ خیلی سئوال دارم ، جرأت طرح آنرا هم ندارم .
محمد زاهد سیبران
موضع سایت فریادگر به عنوان سایتی برای گفتمان ساری ، خیلی عالی است ، ولی ار مثل بقیه سایت ها می شود . مطلبی که خاتمی عزیز مطرح کرد به عنوان نقد اصلاحات ، توان گفتمان سازی توانمندی دارد ، رها نشود .سکوت ها را می شکند ، به شرطی که دنبال شود جدی .عالی است
کمال پور
با سلام
من اون ویژنامه ایران رو کامل خوندم و این پاسخ کاملا صحیح و منطقی تهیه شده و نویسنده سر مقاله ویژنامه کاملا یک طرفه به قاضی رفته است اما مطلوب آن است شاخصهای بهبود جامعه دقیقا مشخص شود و تمام این دولتها با آن ارزیابی شوند البته بد نیست مسولان این سایت این مقایسه را با دولتهای خارجی که این درامدهای نفتی رو هم نداشتند در 30 سال گذشته انجام دهند کشورهایی مثل برزیل - ترکیه - مالزی آنگاه شاید غرور برخی دولتمردان ما در هر 6 دولت قبل کاهش پیدا کنه
غلامحسین رهگذر
سلام : دولت احمدی نزاد باید به شما بگوید پول ها را چه کرده ؟ شما کی هستید ؟ قطعاً حساب و کتاب دارد . چرا سیاه نمایی می کنید .معیارهای مورد نظر نویسنده مقاله همگی ساخته و پرداخته آمریکا و صندوق بین المللی پول است ، به درد کشور ما نمی خورد . معبار خودمان را باید داشته باشیم و چرا همه اش می خواهید احمدی نژاد را با ترازوی آمریکا ارزیابی کنید .
کمال پور
جناب رهگذر
واقعا که ! ما کی هستیم؟ ما همین ملت ایرانیم ما مردم همین کشوریم همون مرمی که امام (ره) گفتند خدمتگزار آنها هستند حتما دولت دهم بالاتر از امام هستند که اینجور میفرمایید
ما همانهایی هستیم که رای دادیم دولت پس به کی باید پاسخگو باشه احتمالا شما تعریف دموکراسی را که اتفاقا در این کشورهم برقرار هست نمیدانید
مریم خوشمرام - فارس
Iran, Islamic Republic of
درود بر کمال پور عزیز ، به نظرم آقای رهگذر ، واقعاً رهگذرند ، در این جامعه زندگی نمی کنند . واقعاً مقاله مطهری نژاد منطقی است . آقای خاتمی اعلام آمادگی کرده برای نقد جریان اصلاحات ، دولت فعلی هم اعلام آمادگی کند برای نقد دولت های مهرورزی ! چند استاد معتبر علمی از دانشگاه های کشور هم مسئولیت نقد را بر عهده گیرند و صدا و سیما و رسانه ها هم نظرات مردم و گرو ه ها را بررسی کنند ، نتیجه در اختیار مردم قرار گیرد و نظر سنجی علمی شود .تا سیه زوی شود هر که در او غش باشد .