۸
۹
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۹

سخنی با رئیس جمهور دکتر روحانی: آهسته لبی گزیدم و دم نزدم

میرزا بابا مطهری نژاد
سخنی با رئیس جمهور دکتر روحانی: آهسته لبی گزیدم و دم نزدم

روز ۵ شنبه دومین سخنرانی رئیس جمهور روحانی ، رئیس دولت تدبیر و امید در سازمان ملل متحد ایراد شد ، سخنرانی ۲۰ دقیقه ای دکتر روحانی در فضای سرد سالن و فضای پر جنب و جوش و فعال و گرم رسانه ای جهانی و با رعایت نزاکت و ادب بین المللی که از ویژگی های دکتر روحانی است . این سخنرانی یک ورودی منبری داشت و ۳ محور متنی ، محورهای متنی ، شامل افراط گرایی و تروریسم ، سیاست ها و مذاکرات هسته ای ، و ضرورت گسترش ارتباطات تعاملی . البته در لابلای آن به نقد سیاست های آمریکا و ۱+۵ هم پرداخت . ادب رئیس جمهور دربیان کلمات و به کار بردن استعاره هایی زیبا چون : سیاستمداران به استقبال ژنرال ها نمی روند خود نمایی می کرد و تفاوت فاحش او را با سلف معروفش ، به رخ می کشید .از همینجا به رئیس جمهور محترم و تیم پشتسبانی کننده محتوایی و تدارکاتی این سفر خسته نباشید عرض می کنم و به عنوان یک دانش آموخته و معلم ارتباطات و فعال رسانه ای و اگر خود خواهی نباشد فعال سیاسی چند نکته را با رئیس دولت تدبیر و امید و تیم برنامه ریز این سفر بی پرده و بی پرده دار و شفاف مطرح می کنم :
۱- ورودی منبری که معمولاً برای مخاطبین هم سلک و هم مذهب به کار می رود ،و جهت گیری نه چندان مطلوبی را در مخاطبین درون و برون ، چنین نشستی موجب می شود ، آیا مورد مطالعه قرار گرفته ؟.آیا تیم ارتباطی رئیس جمهور در این مورد توان ارائه مشاوره به ایشان را دارد ؟ آیا بهتر نیست ،در چنین مجامعی ،برای شروع با استفاده از نظریه :(( هم آفرینی )) ، به یاری فرهنگ مشترک ادیان الهی ، به نوعی هم معنایی برای خلق یک محمل ارتباطی توجه شود ؟
مثلا سلام و صلوات آغازین را به سایر پیامبرانی که مورد احترام و قبول ما هم هستند تسری دهیم تا اکثر مخاطبین احساس نقشی درجه دو و پذیرنده رابطه یکسویه و ابزاری پیدا نکنند ؟ دوره نظریه های برجسته سازی و رهبری افکار عمومی به سر آمده ، بویژه دیدگاه ((هم آفرینی )) در روابط بین الملل می تواند به درک بهتری از روابط بیانجامد .
این به معنای عقب نشینی از اعتقادات و مقدسات نیست ، بلکه صرفا به این معنا است که روی (( ساختمان رابطه )) متمرکز شویم و به ایجاد و پرورش و حفظ رابطه توجه کنیم تا نقش مخاطب را به جایگاهی برابر و مورد احترام ارتقا دهیم ..مشارکت در ایجاد معنا با استفاده از اشتراکات ، الفبای ارتباط در عصر جهانی شدن است و نباید مورد غفلت تیم ارتباطی رئیس جمهوری قرار گیرد ، که ایجاد تفاوت گسترده تاریخی در ارتباطات داخلی و بین المللی را به خود اختصاص داده است .
۲- ارتباطات بین الملل در عصر جهانی شدن در کارکرد و در معنا ، دچار آنچنان تحولی شده است که بیساری از مفاهیم و روش های قبلی فلسفه وجودی خود را از دست داده و تحت تاثیر فرایند های جهانی شدن و قطب بندی جدید جهان ، نیازمند برعهده گرفتن ماموریت های جدید و اجرای کارکردهای جدید است . شناخت این تحولات سبب پیش بینی صحیح از آینده و به آمادگی بخش های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر می شود . سخنرانی رئیس دولت تدبیر و امید در شرایط خاص و ائتلاف شیطانی آمریکا در منطقه از آنچنان اهمیتی برخوردار است که تمرکز روی این سخنرانی را ضروری می سازد . من نمیدانم چه تدبیری موجب شد که قبل از این سخنرانی ، این حجم برنامه فشرده برای رئیس جمهور پیش بینی شود . چه ضرورتی برای ملاقات نخست وزیر انگلیس قبل از شنیدن مواضع او در اجلاس عمومی سازمان ملل وجود داشت ؟
من فکر میکنم تمام برنامه های قبل از سخنرانی رئیس جمهور خطای راهبردی بود . تمام تیم باید از همه فعالیت ها آزاد می شدند و برنامه های اجلاس را رصد می کردند . مواضع را تحلیل و در ایجاد تغییر در متن سخنرانی فقط مشاوره می کردند . نحوه حضور هیئت ها در سالن اجلاس را علت یابی می کردند و لابی های موثر برای حضور حداکثری را پی گیری می نمودند .
ملاقات های پی در پی و گسترده در روزهای حساس قطعا این فرصت را برای پی گیری و رصد جریان اصلی از اعضای هیئت گرفته بود که جای سئوال جدی دارد .
بررسی و تحلیل چالش ها و فرصت ها و تهدید ها از نزدیک ، در چنین سفری از اهمیتی به مراتب بیشتر از پاره ای ملاقات ها بود که می توانست در روزهای بعد هم انجام شود .
اگر بحث زمینه سازی برای تاثیر گذاری بیشتر سخنرانی در نظر بوده باشد ، مصاحبه با رسانه ها قبل از شروع اجلاس ،کفایت می کرد .
۳- تاخیر سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس و دلیل آن نکته دیگری بود که جای تامل و سئوال از تیم ارتباطی و روابط عمومی سفر دارد .
واقعیت این است که از رسانه های داخلی و خارجی زمان سخنرانی رئیس جمهور بارها اعلام شده بود و شبکه های داخلی هم همان زمان پیام های انتظار را می فرستادند ، چه بصورت گفتاری و چه بصورت نوشتاری . اما این زمان به تاخیر افتاد بدون این که توضیحی داده شود . حتما علتی داشته و علت هم موجه بوده ، اما در مطالعات افکار عمومی ثابت شده است که اگر به ابهام یا پرسشی همگانی بموقع و از مجرای معتمد ،پاسخ گفته نشود ، مردم و کانون های افکار عمومی و بنگاه های رسانه ای هر کدام جداگانه ، خود برای این پرسش و ابهام پاسخ می سازند و این پاسخ ها در تبادل و تعامل و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم در یکدیگر ادغام و اکثریت به یک پاسخ مشترک یا نزدیک به هم می رسند، که به ان می گویند افکار عمومی ! چه بسا این پاسخ واقعیت هم نباشد ، اما وقتی در افکار عمومی جای گرفت به باور تبدیل می شود . بنا براین در جهان ارتباطی و رسانه ای امروز درست ان است که سازمان یا نهاد یا تیم ، بلافاصله خود ابهام زدایی کند و اجازه ندهد دیگران برای سئوال و ابهام پاسخ بسازند . تا هم اکنون که مشغول نگارش این یاداشت هستم ، هنوز پاسخی از این موضوع توسط یک مرجع موجه داده نشده است و بنگاههای رسانه ای پاسخ های فرضی خود را دارند به افکار عمومی تحمیل می کنند .
از دولت تدبیر و امید و وزارت خارجه منسجم و برنامه ریز انتظار است که درس گیرند و مشاورین ارتباطی خود را به روز کنند و این چند سطر را حدیث دردمندی ، از اردوگاه خود بپذیرند ، به قول زنده یاد قیصر امین پور :
درد تو به جان خریدم و دم نزدم
درمان تورا ندیدم و دم نزدم
از حرمت درد تو ننالیدم هیچ
آهسته لبی گزیدم و دم نزدم .


× فعال سیاسی و کارشناس ارتباطات







کد مطلب: 41689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسین دوستی
متشکرم . نکته اول که گفتی ، هم شجاعتت را نشان می دهد و هم تخصصت را و هم واقع بینی . باید بدانیم با چه کسی داریم حرف می زنیم و هدفمان چیست . اصطلاح ورودی منبری محشر است . موفق باشی استاد ارتباطات و سیاست . درود بر تو
حسین دوستی
ضمنا موضوع دوم و سوم را نفهمیدم . چون برنامه را مستقیم ندیدم . آیا بهتر نیست قدری واضح تر بنویسی که موضوع چه بود ؟
فریدون
چه جراتی ! حضرت آقا - مخلصیم . اولی و سومی غوغاست ولی دومی خیلی درست نیست . در هر حال باید از فرصت استفاده کرد . اصولا ارتباط خوب است ، دلیل نمی شود همه ارتباط ها به نتیجه برسد . اما وقت شناسی و موقع شناسی و مخاطب شناسی یک اصل است . خطبه منبری در سازمان ملل اصلا درست نیست . با شما موافقم . یاد خدا و شروع با نام او را می توان به طرق مختلف متناسب و تاثیر گذار استفاده کرد . هنر یعنی این .
قربان آن لبت که آهسته گزیدی ! اگر بلند می گزیدی چه می شد ؟ خوب گزیدی و عمیق !!
محمدرضا درگاه پور
درود بر شما مطالبتان بسیار درست و بجا و حاوی نکات آموزنده ای بود دکتر.
شاد و سلامت باشید
رضاخاكى
Iran, Islamic Republic of
نوشتارى متين و در خور توجه است
مشایخی
United States
باسلام واحترام ،باتشکر از نقد کارشناسانه و توصیه های استادانه شما و همچنین با خوشحالی وامیدواری ازاینکه جناب آقای دکتر روحانی ازچنین نقدهایی استقبال میکنند .
ما اگر از آمریکا و اسرائیل بگذریم از آل سعود نخواهیم گزشت (از یشبینی های حضرت امام (ره))بعضی ها چنان اظهار می کنند که انگار نعوذ بالله خدا در خلقت آمریکا اشتباه کرده یا انگار خداوند به ما زور داده و به آنها عقل و ما نمی توانیم از پس گفتگو برآییم و فقط باید مرگ بر آمریکا کنیم و عکس مسئولین آمریکا را آتش بزنیم حالا خوب است آنها چنین نمی کنند !!!!!!!!!!!!!