معاون مطبوعاتی با اشاره به موضوع آگهیها به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی رسانهها، گفت: آگهیهای دولتی در سالهای گذشته، بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در سال بود، در حالی که امسال در خوشبینانهترین شکل ممکن از ۵۰ میلیارد تجاوز نمیکند. همچنین امسال برای یارانه روزنامهها، نصف مبلغ سالهای گذشته تخصیص داده شده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلطانیفر در سفر به استان خوزستان، ضمن تجلیل از عکاسان خبری حادثه تروریستی اهواز، دیدار با استاندار خوزستان و حضور در محل وقوع این حادثه، با مدیران مسئول و فعالان رسانه ای این استان نیز دیدار و گفتوگو کرد.
معاون وزیر در امور مطبوعات در نشست خود با مدیران مسوول و فعالان رسانه ای استان خوزستان بر اهمیت موضوع آموزش برای اهالی رسانه، تاکید و اظهار کرد: بسیاری از مشکلات حقوقی رسانهها به دلیل ضعف در آموزش است و ما میتوانیم با انجام آموزشهایی، ضمن کاهش دعاوی رسانهای، بر درآمدزایی رسانهها بیفزاییم و بخشی از مشکلات اقتصادی آنها را حل کنیم.
سلطانیفر همچنین درباره قیمت کاغذ، گفت: با توجه به مشکلات ارزی و شرایط بد اقتصادی، با تشکیل کمیته ساماندهی کاغذ مطبوعات توانستیم قیمت کاغذ را تثبیت کرده و نگذاریم قیمت کاغذ در بازار آزاد از کنترل خارج شود.
با تلاشهای فراوان، کارخانه چوب و کاغذ مازندران هم وادار به تولید شد و هماکنون ۲۰ هزار تن کاغذ ذخیره موجود است، درحالیکه میزان مصرف ما در سال بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن برآورد میشود.
او اختصاص ۷۶ میلیون یورو برای واردات کاغذ و افزودن کاغذ در لیست ۲۵ قلم کالای مورد حمایت یارانهای را از جمله دیگر فعالیتهای کمیته ساماندهی کاغذ مطبوعات اعلام و اظهار کرد: در حوزه خبرنگاران خارجی، باشگاه خبرنگاران خارجی را راهاندازی کردیم و از هرگونه تفاهمی در این راستا حمایت میکنیم.
سلطانیفر درباره اهمیت فضای مجازی با بیان اینکه امروزه خیلی از جریان سازیهای خبری و فکری، از مجرای فضای مجازی صورت میگیرد، افزود: تلاش ما براین است در حمایت از رسانههای فضای مجازی، یارانههایی به آنها نیز تعلق گیرد.
او همچنین در بخشی از سخنان خود بر لزوم تسریع در اعطای مجوز به پایگاههای خبری، برای قرار گرفتن فعالان فضای مجازی در دایره قانون تاکید کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد پیوست فرهنگی و رسانهای برای برای طرحهای اجرایی، گفت: اگر قرار است به اهمیت پیوست رسانهای نگاه واقعی شود، باید از ابتدای پروژه، رسانه با طرح همگام باشد، نه اینکه پس از اتمام کار از رسانه بخواهیم از ما تعریف کند.
سلطانی فر، رسانههای استانهای مرزی را جبهه فرهنگی کشور عنوان و اظهار کرد: مطابق اولویتهای حمایتی این معاونت، رسانههای فعال در جدار مرزی، رسانههای دوزبانه و مناطق محروم میتوانند از ردیف یارانه بیشتری استفاده کنند که شامل استان خوزستان نیز میشود.
موضوع تمهیدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین کاغذ مطبوعات، حمایتهای یارانهای، آگهیهای دولتی و ایجاد تسهیلات آموزشی برای خبرنگاران ازجمله موارد مطرح شده از سوی مدیران مسئول و اصحاب رسانه استان خوزستان در این نشست بود.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این سفر، ضمن تجلیل از عکاسان حادثه تروریستی اهواز در محل وقوع حمله به رژه نیروهای مسلح حضور یافت و یاد و خاطره شهدای گرانقدر این حادثه تروریستی را گرامی داشت.
احداث شهرک رسانهای و ایجاد تسهیلات ویژه برای آموزش روزنامهنگاران و فعالان مطبوعاتی و روابط عمومیهای استان خوزستان، زمینهسازی برای حضور و بازدید خبرنگاران خارجی از استان و حمایت از نشریات استانی در زمینه تامین کاغذ از جمله مباحثی است که در دیدار سلطانی فر با شریعتی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.