«مشقِ شب» نهفقط در ایران؛ بلکه در جوامع متعدد محلِ بحث است و هنوز بر چگونگی و میزان آن، اجماعِنظری بهشکلی واحد درقالبی بینالمللی وجود ندارد.
به گزارش روزنامه سایه، دادههای ارائهشده توسط مجموعه Ozicare Insurance منتشره بهتاریخِ 18 نوامبر 2016 در نشریه اینترنتی INSIDER نشان میدهد که توسعه در کشورهای توسعهیافته لزوماً باتکیهبر «تکلیف خانگی» میسر نشده و این، کیفیت آموزشیست که محور تحولات در سالهای آتی قرار خواهد گرفت اما کارشناسان مجموعه تحلیل آموزش Scholastic میگویند که نبود «مشقِ شب» بر کیفیت آموزش اثر منفی میگذارد و مهارتهای یادگیری را کاهش میدهد. در اینفوگراف زیر که دادههای آن ازسویِ مرکز ارائه خدمات آموزشی Teach در آمریکا (بهروزشده در سال 2017) ارائه شده؛ به چگونگی مسائل مربوط به آموزش و پرورش؛ ازجمله مشقِ شب دانشآموزان در تعدادی از کشورهای جهان، اشاره شده است که مقایسه خوبی دراینمورد فراهم میکند.
فنلاند
«مهمترین چیز ایناستکه دانشآموز یاد بگیرد مدرسه جاییست که در آنجا کشف کند چهکسیست و چهکاری میتواند انجام دهد»
پسی سالبرگ (مدیر مجموعه آموزش بینالملل فنلاند)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.3برابر کمتر از آمریکا
تا 16سالگی، فاقد هرگونه آزمون ورودی برای مدارج تحصیلی هستند
آموزش رایگان بوده و برای غذای دانشآموزان یارانه میدهند
شروع مدرسه از هفتسالگی و روزی چهارساعت آموزش است
آمریکا
«ساختارهای هنری، آزمایشگاههای علوم و مشاورین مدرسه؛ اجزایی لوکس نیستند؛ بلکه ملزومات و بایدهای نظام آموزشی برابر هستند»
جان بی کینگ جونیور (وزیر اسبق آموزش و پرورش آمریکا)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 11.732دلار است؛ یعنی 1.2برابر میزان تعیینشده 9.811دلار ازسویِ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی
فاقد برنامه سطحبندی تحصیلی بوده و دانشآموزان تا دیپلم یکسره ادامه میدهند
برای ورود به دانشگاه باید در آزمون اسایتی شرکت کنند
برزیل
«یکیاز مشکلاتی که برزیل با آن مواجه بوده، سیستم آموزشی ضعیف است؛ تاجاییکه حدود 18درصد جمعیت این کشور، فاقد سواد ابتدایی هستند»
سینتیا فوجیکاوا (از مؤسسان مجموعه تحلیل اقتصادی برزیل)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 4برابر کمتر از آمریکا
کلاسها با سطوح آموزشی مختلف و با شاگردانی با توانایی متنوع برگزار میشود
بهعلتِ جمعیت بالا و محیط آموزشی کم، مدارس سهشیفته هستند
یکسوم دانش آموزان، توانایی رفتن به سال ششم تحصیلی را دارند
کره جنوبی
«بچهها فشار بسیاری را متحمل میشوند تا دبیرستان را با نمرات عالی بهپایان برسانند؛ آینده آنها بهاینامر بستگی دارد»
استیسی بریمنر (معلم مدرسه کره جنوبی)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.5برابر کمتر از آمریکا
کلاسهای درس عموماً مجهز به فناوریهای مدرن همچون تختههای هوشمند، اینترنت پرسرعت و صفحههای نمایشی هستند
استفاده از آموزههای مازادِ خصوصی، امری رایج است
برای ورود به دبیرستان و کالج باید آزمون ورودی بدهند
انگلستان
«مدارس باید عمکلرد خوبشان را اثبات کنند؛ اما نه لزوماً با انتخاب شاگردان نمونه»
لرد دیود ویلتز (وزیر اسبق دانشگاههای بریتانیا)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.2برابر کمتر از آمریکا
شاگردان 14 تا 16ساله برای رفتن به سطح تحصیلی بالاتر باید آزمون GCSE بدهند
6.5درصد کودکان بریتانیایی به مدارس خصوصی میروند
آموزش ابتدایی معمولاً از چهارسالگی آغاز میشود
ژاپن
«معلمها علاوهبر وظیفه اصلی آموزش؛ باید روش تحقیق در اینترنت و منابع را هم آموزش دهند»
هیروکازو اوکوهیرا (پایهگذار مجموعه آموزش ملی دبیرستانهای ژاپن)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.2برابر کمتر از آمریکا
دانشآموزان ضعیف درصورتِلزوم باید روزهای تعطیل در کلاس درس حاضر شوند
تعطیلات تابستانی بچهها با تکالیف خانگیِ فراوان همراه است
هم شاگردان و هم معلمین باید مدرسه را تمیز کنند
استرالیا
«حق انتخاب، مهمترین قطعه پازل آموزش برای نسل دانشآموزی استرالیاست»
سیمون بیرمنگام (وزیر آموزش فدرال استرالیا)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.1برابر کمتر از آمریکا
هزینه آموزش دراینکشور بیشاز مبلغ عنوانشده ازسویِ سازمان همکاری و توسعه اقتصادیست
بالاترین نرخ وجود معلم نسبت به دانشآموز را در جهان دارد
ادغام مباحث آموزشی همچون ریاضیات و علوم، امری متداول است
فرانسه
«بسیاری از بچهها بهخاطرِ الگوهای آموزشی سفتوسخت دوران راهنمایی، خسته و کسل میشوند»
نجات فالو بلقاسم (وزیر آموزش فرانسه)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.3برابر کمتر از آمریکا
نصفروز حضور در مدرسه در روزهای تعطیل، امری معمول است
دانشآموزان سالی 16هفته تعطیلات دارند
بچهها ملزم به پوشیدن لباس فرم و یکدست نیستند
روسیه
«محال است که بدون ساختن پایه و اساس، آیندهای بنا کرد و اساس نیز آموزش و وطنپرستیست؛ هیچچیز دیگری را نباید بهجایشان تصور کرد»
اولگا واسیلیوا (وزیر آموزش روسیه)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز دوبرابر کمتر از آمریکا
بالاترین نرخ باسوادی دوره دبیرستان در جهان را با 95درصد دارد
4.9درصد درآمد ناخالص ملی را صرف آموزش و پرورش میکنند
برای حضور در کالج و دانشگاه باید آزمون ویژه ایجیای بدهند
ایتالیا
«بهشخصه از سهمیهبندی آموزشی خوشم نمیآید؛ چون معتقدم برای پیشبرد اهداف بلندمدت کشورمان، به آموزشی برابر نیاز داریم»
استفانیا جیانینی (وزیر آموزش ایتالیا)
متوسط هزینه سالانه هر دانشآموز 1.2برابر کمتر از آمریکا
هر کلاس ابتدایی دارای سه معلم مجزا برای آموزشهای متفاوت است
ساعت مدرسه، در زنگ نهار بهپایان میرسد
آموزش متوسطهشان هشتسال است