بازار لوازم عزاداری محرم هم از افزایش قیمت بینصیب نمانده که باعث کاهش خرید و خلوت ماندن بازار آن در زمان شور تقاضا شده است، چراکه در این بخش افزایش قیمت از ۱۰ تا ۵۰ درصد و البته برای کالاهای چینی تا ۱۰۰ درصد اعلام میشود. در این بازار که کالاها از ۵۰۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان مشاهده میشود که قیمتهای میلیونی مربوط به علامت و خیمههای تعزیه است.
به گزارش ایسنا، هرساله با نزدیک شدن به ماه محرم، بازار لوازم مورد نیاز هیاتها، مساجد و تکیهها داغ میشود و فروشندگان این صنف که به گفته خودشان ماههای دیگر سال معمولا در کار پوشاک هستند، در این ماه که بازار پوشاک افت میکند، برای رواج کسب و کار، این محصولات را در بازار عرضه میکنند.
با وجود اینکه مانند همیشه تردد و ازدحام جمعیت در بازار مشاهده می شود اما تقریبا همه کسبه با گله و شکایت از کاهش تقاضا در بازار صحبت میکنند. مشاهدات نیز نشان میدهد، با وجود اینکه از فردا مراسم عزاداری در هیاتها و تکایا آغاز میشود، واحدهای صنفی که مرتبط با بازار محرم هستند چندان پرفروش نبودند.
در بخش ادوات و لوازم عزاداری محرم با وجود اینکه بیشتر محصولات این بخش در داخل تولید میشود و فقط ۲۰ درصد از آنها از چین وارد میشود، افزایش قیمتها این بازار را نیز بینصیب نگذاشته است، چراکه به گفته فروشندگان، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت آهن شده است و بیشتر این وسایل نیز از آهن ساخته میشود. همچنین قیمت نخ، پارچه و رنگ نیز که معمولا وارداتی هستند و افزایش یافته در ساخت لوازم عزاداری به کار میرود.
بر اساس گزارش میدانی ایسنا، امسال تردد و تقاضا در بازار لوازم عزاداری محرم نسبت به سالهای قبل کمتر شده است که فروشندگان علت اصلی آن را افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم میدانند.
افزایش ۱۰ تا بیش از ۵۰ درصدی قیمت وسایل عزاداری
فروشندگان میگویند قیمتها امسال نسبت به سال گذشته در بعضی از وسایل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و در بعضی دیگر ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و به گفته یکی از مغازهداران بعضی از کالاهای چینی حتی تا ۱۰۰ درصد هم گران شده است. در این میان طبل، زنجیر و لوازم تعزیه پرفروشتر از دیگر وسایل عزاداری است که با افزایش قیمت همراه هستند.
با توجه به اینکه این کالاها از وسایل ضروری مورد استفاده مردم نیست، کاهش تقاضای آنها چشمگیر بوده و تمام فروشندگان با نگرانی از کاهش تقاضا در بازار خود صحبت میکردند و تقریبا همه علت اصلی آن را کاهش قدرت خرید میدانستند.
به گفته یکی از فروشندگان، کاهش تعداد مشتریان نسبت به سال گذشته از ۱۰ به دو نفر شده است. همچنین فروشنده دیگری که فقط پرچمهای عزاداری میفروشد، از افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت در این بخش خبر میدهد و میگوید "هر سال این موقع وقت سر خاراندن نداشتیم و این اولین سالی است که تقاضا تا این حد کم شده است".
کسبه: مسئولان به بازار بیایند و از افزایش ۲.۵ برابری قیمت مواد اولیه مطلع شوند
فروشنده دیگری که خودش هم این محصولات را تولید میکند، تصمیم گرفته است سود کمتری روی اجناس بکشد تا مشتریهای بیشتری جذب کند. او میگوید "کاهش تقاضا را خیلی حس نکرده است چراکه ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمتها افزایش داده و مشتریان ثابتی دارد که همیشه جنس را با سود کم با کیفیت بالا به آنها عرضه میکند".
در این بین مغازهدار دیگری از کاهش قدرت خرید مردم شکایت میکند و میگوید "از مسئولان انتظار داریم به جای خبرنگاران به خیابان بیایند و مشکلات و حرفهای مردم را بشنوند و به درد مردم رسیدگی کنند تا از بازار این بخش که باید تولیدکنندگانش پارچه متری ۲۰۰۰ تومانی را ۷۰۰۰ تومان بخرند، مطلع شوند".
او همچنین با شکایت از اینکه مسئولان همه مشکلات را به گردن آمریکا میاندازند، معتقد است بدون رابطه با آمریکا نیز باید بتوانیم کار و زندگی خودمان را در این کشور درست کنیم.
قیمتها از ۵۰۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان!
بر اساس مشاهدات میدانی از بازار لوازم عزاداری در ماه محرم، به طور میانگین قیمت فروش طبل از ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. همچنین زنجیر که از پرمصرفترین کالاها در این مدت است، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان فروخته میشود.
همچنین علامت که در برخی دستههای سینهزنی در این ایام مورد استفاده قرار میگیرد، در قطعات کوچک پرفروشتر بوده و از ۵۵۰ هزار تومان تا ۱۷ میلیون تومان به طور متوسط قیمت دارد.
لباس تعزیه نیز در قیمتهای متفاوتی عرضه میشود اما به طور میانگین در رنج ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.
خیمه نیز که از لوازم مراسم تعزیه است، به قیمت ۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است. البته خیمههای ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومانی هم در بازار فروخته میشود که مشتریان خاص خود را دارد.
پرچم نیز به عنوان یکی از ادوات پرفروش در بازار وسایل عزاداری محرم به طور میانگین بسته به اندازه، کیفیت دوخت و طراحی آن از ۵۰۰۰ تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
بازار لوازم عزاداری محرم هم از افزایش قیمت بینصیب نمانده که باعث کاهش خرید و خلوت ماندن بازار آن در زمان شور تقاضا شده است، چراکه در این بخش افزایش قیمت از ۱۰ تا ۵۰ درصد و البته برای کالاهای چینی تا ۱۰۰ درصد اعلام میشود. در این بازار که کالاها از ۵۰۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان مشاهده میشود که قیمتهای میلیونی مربوط به علامت و خیمههای تعزیه است.
به گزارش ایسنا، هرساله با نزدیک شدن به ماه محرم، بازار لوازم مورد نیاز هیاتها، مساجد و تکیهها داغ میشود و فروشندگان این صنف که به گفته خودشان ماههای دیگر سال معمولا در کار پوشاک هستند، در این ماه که بازار پوشاک افت میکند، برای رواج کسب و کار، این محصولات را در بازار عرضه میکنند.
با وجود اینکه مانند همیشه تردد و ازدحام جمعیت در بازار مشاهده می شود اما تقریبا همه کسبه با گله و شکایت از کاهش تقاضا در بازار صحبت میکنند. مشاهدات نیز نشان میدهد، با وجود اینکه از فردا مراسم عزاداری در هیاتها و تکایا آغاز میشود، واحدهای صنفی که مرتبط با بازار محرم هستند چندان پرفروش نبودند.
در بخش ادوات و لوازم عزاداری محرم با وجود اینکه بیشتر محصولات این بخش در داخل تولید میشود و فقط ۲۰ درصد از آنها از چین وارد میشود، افزایش قیمتها این بازار را نیز بینصیب نگذاشته است، چراکه به گفته فروشندگان، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت آهن شده است و بیشتر این وسایل نیز از آهن ساخته میشود. همچنین قیمت نخ، پارچه و رنگ نیز که معمولا وارداتی هستند و افزایش یافته در ساخت لوازم عزاداری به کار میرود.
بر اساس گزارش میدانی ایسنا، امسال تردد و تقاضا در بازار لوازم عزاداری محرم نسبت به سالهای قبل کمتر شده است که فروشندگان علت اصلی آن را افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم میدانند.
افزایش ۱۰ تا بیش از ۵۰ درصدی قیمت وسایل عزاداری
فروشندگان میگویند قیمتها امسال نسبت به سال گذشته در بعضی از وسایل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد و در بعضی دیگر ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و به گفته یکی از مغازهداران بعضی از کالاهای چینی حتی تا ۱۰۰ درصد هم گران شده است. در این میان طبل، زنجیر و لوازم تعزیه پرفروشتر از دیگر وسایل عزاداری است که با افزایش قیمت همراه هستند.
با توجه به اینکه این کالاها از وسایل ضروری مورد استفاده مردم نیست، کاهش تقاضای آنها چشمگیر بوده و تمام فروشندگان با نگرانی از کاهش تقاضا در بازار خود صحبت میکردند و تقریبا همه علت اصلی آن را کاهش قدرت خرید میدانستند.
به گفته یکی از فروشندگان، کاهش تعداد مشتریان نسبت به سال گذشته از ۱۰ به دو نفر شده است. همچنین فروشنده دیگری که فقط پرچمهای عزاداری میفروشد، از افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت در این بخش خبر میدهد و میگوید "هر سال این موقع وقت سر خاراندن نداشتیم و این اولین سالی است که تقاضا تا این حد کم شده است".
کسبه: مسئولان به بازار بیایند و از افزایش ۲.۵ برابری قیمت مواد اولیه مطلع شوند
فروشنده دیگری که خودش هم این محصولات را تولید میکند، تصمیم گرفته است سود کمتری روی اجناس بکشد تا مشتریهای بیشتری جذب کند. او میگوید "کاهش تقاضا را خیلی حس نکرده است چراکه ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمتها افزایش داده و مشتریان ثابتی دارد که همیشه جنس را با سود کم با کیفیت بالا به آنها عرضه میکند".
در این بین مغازهدار دیگری از کاهش قدرت خرید مردم شکایت میکند و میگوید "از مسئولان انتظار داریم به جای خبرنگاران به خیابان بیایند و مشکلات و حرفهای مردم را بشنوند و به درد مردم رسیدگی کنند تا از بازار این بخش که باید تولیدکنندگانش پارچه متری ۲۰۰۰ تومانی را ۷۰۰۰ تومان بخرند، مطلع شوند".
او همچنین با شکایت از اینکه مسئولان همه مشکلات را به گردن آمریکا میاندازند، معتقد است بدون رابطه با آمریکا نیز باید بتوانیم کار و زندگی خودمان را در این کشور درست کنیم.
قیمتها از ۵۰۰۰ تا ۲۰ میلیون تومان!
بر اساس مشاهدات میدانی از بازار لوازم عزاداری در ماه محرم، به طور میانگین قیمت فروش طبل از ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. همچنین زنجیر که از پرمصرفترین کالاها در این مدت است، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان فروخته میشود.
همچنین علامت که در برخی دستههای سینهزنی در این ایام مورد استفاده قرار میگیرد، در قطعات کوچک پرفروشتر بوده و از ۵۵۰ هزار تومان تا ۱۷ میلیون تومان به طور متوسط قیمت دارد.
لباس تعزیه نیز در قیمتهای متفاوتی عرضه میشود اما به طور میانگین در رنج ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.
خیمه نیز که از لوازم مراسم تعزیه است، به قیمت ۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است. البته خیمههای ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومانی هم در بازار فروخته میشود که مشتریان خاص خود را دارد.
پرچم نیز به عنوان یکی از ادوات پرفروش در بازار وسایل عزاداری محرم به طور میانگین بسته به اندازه، کیفیت دوخت و طراحی آن از ۵۰۰۰ تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.