۰
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹

کدام تحریم‌ها علیه ایران برقرار شدند؟

غلام‌نبی فیضی چکاب - حقوقدان و وکیل دادگستری- در مطلبی به بررسی آثار خروج آمریکا از برجام و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان پرداخت.
غلام‌نبی فیضی چکاب - حقوقدان و وکیل دادگستری- در مطلبی به بررسی آثار خروج آمریکا از برجام و برقراری مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان پرداخت.
به گزارش ايسنا، مطلب مذکور که به صورت پرسش و پاسخ نگاشته شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته است را در زیر می‌خوانید:
سوالات متداول پیرامون برقراری مجدد تحریم‌ها متعاقب یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ 8 می 2018 در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)
1 * سوالات عمومی
1 . 1 . چه تحریم‌هایی در تاریخ 8 می 2018 مجدد برقرار شدند؟
در تاریخ 8 می 2018 رییس جمهور تصمیم خود مبنی بر توقف مشارکت ایالات متحده آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آغاز برقراری مجدد تحریم‌های هسته‌ای که بر اثر برجام لغو شده بود را پس از بازه‌های زمانی خاتمه همکاری اعلام کرد. توأم با این اعلام، رییس جمهور یک یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری امضاء کرد که وزیر خارجه و وزیر خزانه داری را موظف می کرد تا بلافاصله برای اعمال مجدد همه تحریم های لغو شده یا برداشته شده به موجب برجام آماده شوند؛ این اقدامات باید در زودترین زمان ممکن، که بیش از 180 روز بعد از امضای این یادداشت نخواهد بود، انجام شود.
به منظور اجرای دستور رییس جمهور، وزارت خانه‌های خارجه و خزانه داری اقدامات لازم را در جهت ایجاد دو بازه زمانی 90 روزه و 180 روزه برای خاتمه دادن به فعالیت‌های مرتبط با ایران که مبتنی بر معافیت های تحریمی در برجام است را انجام خواهند داد. برای جزییات بیشتری درباره اینکه کدام تحریم‌ها در کدام بازه زمانی مجددا اعمال خواهد شد به سوالات متداول شماره 1 . 2 و 1 . 3 رجوع کنید.
مطابق یادداشت مزبور، وزارت خارجه برخی معافیت‌های قانونی صادره برای اجرای برجام را لغو کرد و همچنین معافیت‌های قانونی جدیدی برای بازه‌های زمانی خاتمه همکاری صادر کرد و اقدامات لازم را برای ادامه این معافیت‌های قانونی جدید در طول بازه‌های خاتمه همکاری برنامه ریزی کرد. دفتر کنترل دارایی های خارجی (یا OFAC ) انتظار دارد که پس از 4 نوامبر 2018 همه تحریم های هسته ای لغو شده به موجب برجام مجددا برقرار شوند و از اثر اجرایی کامل برخوردار باشند.
اشخاص متعهدی که تعهد آن ها ناشی از فعالیت هایی است که ذیل معافیت های تحریمی برجام است، باید اقدامات لازم در جهت خاتمه این فعالیت ها حسب مورد تا تاریخ 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 انجام دهند؛ تا در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا قرار نگیرند.
1 . 2 . کدام تحریم ها پس از پایان بازه زمانی خاتمه همکاری 90 روزه در تاریخ 6 اگوست 2018 مجددا اعمال خواهند شد؟
پس از آنکه بازه زمانی خاتمه همکاری 90 روزه در 6 آگوست 2018 پایان یابد، دولت ایالات متحده آمریکا تحریم های ذیل، از جمله تحریم های خدمات مرتبط با این فعالیت ها که به موجب برجام لغو شده بود را مجددا اعمال خواهد کرد:
1 . تحریم خرید یا تحصیل اسکناس های دلار آمریکا توسط دولت ایران
2 . تحریم تجارت طلا یا فلزات گرانبها توسط ایران
3 . تحریم فروش مستقیم و غیرمستقیم، تهیه یا انتقال فلزات گرافیتی، خام و نیم خام به / یا از ایران مانند آلومینیوم، استیل، زغال سنگ و نرم افزارهای فرایندهای خالص سازی صنعتی
4 . تحریم معاملات عمده خرید یا فروش ریال ایران و یا نگهداری از وجوه عمده یا حساب های ارزی ریالی خارج از قلمروی ایران
5 . تحریم خرید، پذیره نویسی یا تسهیل انتشار اوراق قرضه دولتی ایران
6 . تحریم بخش خودروسازی ایران
علاوه بر این پس از اینکه بازه زمانی خاتمه همکاری 90 روزه در 6 آگوست 2018 پایان یابد، دولت ایالات متحده آمریکا مبادرت به لغو مجوزهای برجامی ذیل خواهد کرد که در خصوص تحریم های اولیه علیه ایران هستند:
1 . واردات فرش و مواد غذایی ایران به ایالات متحده و برخی از معاملات مالی مرتبط با مجوزهای عمومی مطابق قسمت C.F.R. part 560 31 از " مقررات تحریم و معاملات ایرانیان "
2 . فعالیت های تعهد شده تحت مجوزهای خاص صادر شده طبق "بیانیه خط مشی صدور مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات و یا صادرات مجدد هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مرتبط به ایران"
3 . فعالیت های تعهد شده تحت مجوز عمومی شماره i در ارتباط با قراردادهای احتمالی برای فعالیت های واجد شرایط به منظور صدور مجوز تحت بیانیه مزبور در بند پیشین.
افرادی که تعهدی در خصوص فعالیت های فوق الذکر مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم در جهت خاتمه این فعالیت ها را تا تاریخ 6 اگوست 2018 انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند. (برای تشریح فعالیت هایی که در بازه زمانی خاتمه همکاری منع نشده و قابل تحریم نیست به سوالات متداول شماره 2. 1. در ذیل رجوع نمایید. ) [05-08-2018]
1 . 3 . کدام تحریم‌ها پس از پایان بازه زمانی خاتمه همکاری 180 روزه در تاریخ 4 نوامبر 2018 مجددا اعمال خواهند شد؟
پس از آنکه بازه زمانی خاتمه همکاری 180 روزه در 4 نوامبر 2018 پایان یابد، دولت ایالات متحده آمریکا تحریم های ذیل از جمله تحریم های خدمات مرتبط با این فعالیت‌ها که به موجب برجام لغو شده بود را مجددا اعمال خواهد کرد:
1 . تحریم متصدیان بنادر ایران و بخش کشتیرانی و کشتی سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی خط جنوب ایران و شرکت های تابعه آنها.
2 . تحریم معاملات نفتی با شرکت هایی همچون شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران ؛ از جمله خرید نفت، فرآورده های نفتی و یا محصولات پتروشیمی از ایران.
3 . تحریم معاملات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی مشمول ماده 1245 قانون " اختیارات دفاع ملی سال مالی 2012"
4 . تحریم ارائه خدمات ویژه ارسال پیام های مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی موضوع ماده (c)(2) (E)(ii) 104 قانون "تحریم های جامع ایران و عدم سرمایه گذاری" مصوب 2010
5 . تحریم ارائه خدمات تضمینی، بیمه و بیمه اتکایی؛ و
6 . تحریم بخش انرژی ایران  
علاوه بر این، در تاریخ 5 نوامبر 2018 دولت ایالات متحده مجوز فعالیت های شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی با دولت ایران یا اشخاصی که در قلمروی دولت ایران اند را لغو خواهد کرد تا به این فعالیت ها، که پیش تر به موجب مجوز عمومی شماره H مجاز بود، پایان دهد. (سوال متداول شماره 4 . 4 . را مشاهده کنید. )
مضاف بر این، حداکثر تا 5 نوامبر 2018، دولت ایالات متحده تحریم هایی را که حسب مورد به اشخاص حذف شده از فهرست اشخاص خاص تعیین شده و اشخاص مسدود و یا سایر فهرست های موجود نزد دولت ایالات متحده در تاریخ 16 ژانویه 2016 اعمال می کرد، مجددا اعمال خواهد کرد.
افرادی که تعهدی در خصوص فعالیت های فوق الذکر مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم در جهت خاتمه این فعالیت ها را تا تاریخ 5 نوامبر 2018 انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند. (برای تشریح فعالیت هایی که در بازه زمانی خاتمه همکاری منع نشده و قابل تحریم نیست به سوالات متداول شماره 2. 1. در ذیل رجوع نمایید. ) [05-08-2018] .
1 . 4 . آیا تحریم هایی که به موجب دستور اجرایی 13716 لغو شده بودند از تاریخ 8 می 2018 مجددا برقرار شده اند؟
دفتر کنترل دارایی های خارجی انتظار دارد که دولت ایالات متحده آمریکا اقدامات لازم به منظور اعمال مجدد مقررات دستورات اجرایی شماره 13574، 13590، 13622، 13628 و 13645 را تا پایان بازه زمانی خاتمه همکاری مربوطه، حسب مورد 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018، انجام دهد (سوالات متداول شماره 1. 2. و 1. 3. را مشاهده کنید). مقررات دستورات اجرایی شماره 13574، 13590، 13622، 13628 و 13645، که توسط دستور اجرایی 13716 لغو شده اند، در تاریخ 8 می 2018 مجددا برقرار نشده اند. افرادی که تعهدی درباره فعالیت های مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم را برای خاتمه این فعالیت ها، حسب مورد تا تاریخ 6 اگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018، انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی اوفک طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند.
1 . 5 . آیا هنوز سؤالات متداول و راهنمای موجود در وب سایت دفتر کنترل دارایی های خارجی در خصوص معافیت های تحریمی در برجام دارای اثر است؟
همان گونه که در بالا اشاره شد، رییس جمهور وزرای خارجه و خزانه داری را موظف کرده است که مجددا تحریم هایی که به موجب برجام لغو یا برداشته شده بودند (به همان ترتیبی که در بخش های یک، دو، سه، چهار و پنج سند راهنما ذکر شده) را در پایان بازه های زمانی خاتمه همکاری مربوطه مجددا اعمال کنند. در ضمن، اگرچه معافیت های تحریمی مزبور در بخش ششم سند راهنما دیگر وجود ندارند، با این وجود معافیت های مذکور با معافیت هایی جایگزین شده اند که امکان خاتمه فعالیت های مشروح در بالا را فراهم می کنند. افرادی که تعهدی در خصوص فعالیت های فوق الذکر مطابق با تخفیف های تحریمی در برجام دارند، باید اقدامات لازم برای خاتمه این فعالیت ها را حسب مورد از تاریخ 8 می 2018 تا 8 آگوست 2018 یا 8 می 2018 تا 4 نوامبر 2018 انجام دهند تا از خطر قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرایی طبق قانون ایالات متحده امریکا جلوگیری نمایند. راهنمای برجام و سوالات متداول برجام که در تاریخ 6 ژانویه 2016 انتشار یافت، همان طور که اصلاح شده، در وب سایت دفتر کنترل دارایی های خارجی باقی می ماند؛ صرفا برای اینکه اشخاص بتوانند فعالیت های غیرتحریمی و غیر ممنوعه را از 6 ژانویه 2016 تا 8 می 2018 تشخیص بدهند و اینکه چگونه به فعالیت های خود خاتمه دهند. در صورت تعارض بین سوالات متناوب، از جمله راهنمای خاتمه همکاری، و سایر راهنماهای منتشرشده توسط وزارت خارجه یا خزانه داری در تاریخ 8 می 2018 و پس از آن، راهنمایی که موخر است حاکم خوهد بود.
2 *خاتمه همکاری
2 . 1 . بازه های زمانی خاتمه همکاری چه مدت هستند و چه نوع فعالیت هایی مجاز اند؟
دولت ایالات متحده آمریکا سابقه همکاری طولانی با شرکت های آمریکایی یا شرکت های کشور ثالث به منظور کاهش تاثیر تحریم ها بر فعالیت های مشروعی دارد که اشخاص پیش از اعمال تحریم ها تعهداتی در خصوص انها برعهده گرفته اند.
به منظور اجرای یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ 8 می 2018، وزارت خانه های خارجه و خزانه داری اقدامات لازم را جهت ایجاد دو بازه زمانی 90 روزه و 180 روزه به منظور خاتمه دادن به فعالیت های مرتبط با ایران، که مبتنی بر لغو تحریم ها در برجام است، انجام خواهند داد. (برای مشاهده فهرست فعالیت هایی که در بازه زمانی خاتمه همکاری 90 روزه یا 180 روزه قرار می گیرند به سوالات متداول شماره 1. 2. و 1. 3. در بالا مراجعه کنید. )
در راستای این فرمان رییس جمهور، وزارت خارجه برخی معافیت های قانونی صادره برای اجرای گشایش های برجامی را لغو کرد و همچنین معافیت های تحریمی جدید برای بازه زمانی خاتمه همکاری صادر کرد و همچنین انجام اقدامات لازم برای ادامه این معافیت های قانونی در طول بازه های زمانی خاتمه همکاری مربوطه، تا 6 آکوست 2018 یا تا 4 نوامبر 2018 حسب فعالیت صورت گرفته را برنامه ریزی کرده است. به اشخاص غیر آمریکایی و غیر ایرانی توصیه می شود که از این بازه های خاتمه همکاری برای پایان دادن به آن دسته از فعالیت های خود که با و یا در ارتباط با ایران است و در پایان این بازه های زمانی خاتمه همکاری مشمول تحریم ها می شوند، بهره ببرند.
در صورتی که یک شخص غیر ایرانی و غیر آمریکایی به موجب یک توافق مکتوب یا یک قرارداد مکتوب که قبل از 8 می‌2018 منعقد شده است، طلبکار مبلغی باشد که سررسید آن حسب مورد بعد از اتمام بازه زمانی خاتمه همکاری در تاریخ 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 است و تحویل کالاها یا ارائه خدمات موضوع قرارداد به طرف ایرانی به طور کامل قبل از اتمام بازه زمانی خاتمه همکاری در تاریخ 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 انجام پذیرد و این فعالیت ها با تحریم های لازم الاجرا در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمات در تعارض نباشند در این صورت دولت ایالات متحده آمریکا به شخص غیر آمریکایی و غیر ایرانی مزبور این اجازه را می دهد که ثمن در ازای آن کالاها یا خدمات را طبق توافق مکتوب یا قرارداد مکتوب دریافت کند. به همین ترتیب اگر که یک شخص غیر آمریکاییِ غیر ایرانی به موجب یک توافق مکتوب یا یک قرارداد مکتوب که قبل از 8 می 2018 منعقد شده است، طلبکار مبلغی باشد که سررسید آن بعد از اتمام بازه زمانی خاتمه همکاری در تاریخ 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 است و این مبلغ در قبال وام یا اعتباری است که به طرف ایرانی قبل ازاتمام بازه زمانی خاتمه همکاری 90 روزه یا 180 روزه اعطاء شده است و این فعالیت ها با تحریم های لازم الاجرا در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمات در تعارض نباشند در این صورت دولت ایالات متحده آمریکا به شخص غیر آمریکاییِ غیر ایرانی مزبور این اجازه را می دهد که دین یا تعهد ما به ازای آن وام ها و اعتبارات را طبق شروطِ توافق مکتوب یا قرارداد مکتوب دریافت کند. این اجازه برای اشخاص غیر آمریکاییِ غیرایرانی و به منظور دریافت کامل دیون و تعهدات مؤجل یا حال ایشان در ازای کالاهای تحویل شده و خدمات ارائه شده و وام ها و اعتبارات اعطایی به طرف ایرانی قبل از اتمام بازه های 90 روزه یا 180 روزه برای خاتمه همکاری، صادر شده است. هرگونه پرداختی باید مطابق برنامه تحریم های ایالات متحده آمریکا باشد، از جمله اینکه این پرداخت ها نمی تواند با استفاده از نظام مالی ایالات متحده آمریکا یا اشخاص آمریکایی باشد؛ مگر اینکه آن معاملات از مقررات استثناء شده باشند و یا دفتر کنترل دارایی های خارجی مجوزی برای آنها صادر کرده باشد.
در راستای شرایطی که فوقا ذکر شد، دفتر کنترل دارایی های خارجی اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد تا اشخاص آمریکایی و یا شرکت های خارجی تحت کنترل و مالکیت اشخاص آمریکایی تا تاریخ 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 تاحد ممکن بتوانند فعالیت ها و دادو ستدهایی که متعاقب مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی با ایران انجام می دادند را خاتمه دهند و همچنین متعاقب شروط توافق و قرارداد کتبی منعقده در پیش از تاریخ 8 می 2018، بتوانند ثمن کالاها و خدمات تحویل و انجام شده متعاقب مجوزهای دفتر کنترل دارایی های خارجی را دریافت کنند. دفتر کنترل دارایی های خارجی قصد دارد که تا حد ممکن از طریق دفتر ثبت فدرال مجوز کلی H، مجوز کلی I و مجوز کلی که مقرر در 31 C.F.R. §§ 560.534 and 560.535 (مربوط به مواد غذایی و فرش ایرانی) را با مجوزهای محدودتر جایگزین کند؛ به طوری که اشخاص آمریکایی و شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی تاحد ممکن بتوانند مبادرت به انجام معاملاتی کنند که جهت خاتمه دادن به فعالیت هایی که سابقا متعاقب مجوز کلی H، مجوز کلی I و مجوز کلی که مقرر در 31 C.F.R. §§ 560.534 and 560.535 مجاز بوده، ضروری است و نیز بتوانند بر اساس شروط توافق و قرارداد کتبی منعقده در پیش از تاریخ 8 می 2018، ثمن کالاها و خدمات تحویل و انجام شده متعاقب مجوزهای دفتر کنترل دارایی های خارجی را دریافت کنند.
تدارک یا تهیه کالا و خدمات اضافی و یا اعطای وام یا اعتبار اضافی برای طرف قراردادهای ایرانی متعاقب قراردادهای کتبی منعقده در پیش از تاریخ 8 می 2018، پس از تاریخ 6 آگوست یا 4 نوامبر 2018 ممکن است تحت شمول تحریم های ایالات متحده قرار گیرند؛ مگر اینکه چنین فعالیت هایی از مقررات تحریم مستثنی شده باشند یا مشمول مجوزهای دفتر کنترل دارایی های خارجی باشند و یا به طریق دیگری قابل تحریم نباشند.
دولت ایالات متحده موضوعات خارج از پارامترها (یا عناصر) فوق را به طور موردی یا مصداقی ارزیابی خواهد کرد.
برای مشاهده لیست فعالیت های تحت شمول دوره 90 یا 180 روزه به بند 1.2 و 1.3 مراجعه کنید.
2.2 آیا می توان مبادرت به انجام فعالیت جدیدی با ایران نمود؛ مشروط بر اینکه فعالیت مذکور پیش از پایان دوره 90 یا 180 روزه خاتمه یابد؟
در پایان دوره خاتمه همکاری، وزارت خارجه آمریکا معافیت های اضافی دیگری نسبت به اختیارات قانونی مربوطه صادر نخواهد کرد و دفتر کنترل دارایی های خارجی در نظر دارد که مبادرت به ابطال مجوزهای کلی و خاصی کند که در ارتباط با رفع تحریم های مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک صادر شده اند (برای مشاهده جزئیات بیشتر در خصوص رویکرد خاتمه همکاری در خصوص مجوزهای کلی و خاص به بند 4.1 و 4.2 مراجعه کنید). اشخاصی که مبادرت به انجام فعالیت هایی می کنند که منطبق با برنامه رفع تحریم مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک است، جهت اجتاب از تحریم و اقدامات اجرایی در پایان دوره مذکور، پیش از تاریخ 6 آگوست 2018 و 4 نوامبر 2018 باید مبادرت به انجام اقداماتی کنند که جهت پایان دادن به به فعالیت فوق ضروری است. دفتر کنترل دارایی های خارجی هنگام اعمال تحریم و اقدامات اجرایی در خصوص فعالیت هایی که پس از تاریخ 6 آگوست و 4 نوامبر صورت می گیرد، تلاش ها و اقداماتی که در راستای خاتمه فعالیت های مذکور انجام شده را در نظر خواهد گرفت و همچنین این موضوع را مدنظر قرار خواهد داد که آیا در طول دوره 0 یا 180 روزه فعالیت جدیدی با ایران آغاز شده است یا خیر.
لیست تحریم‌ها :
3.1 آیا اشخاصی که صرفا متعاقب دستور اجرایی شماره 13599 در روز اجرای برجام(16 ژانویه 2016 ) در لیست اشخاص ممنوعه قرار گرفته اند، به لیست اشخاص خاص تعیین شده یا SDN LIST بازخواهند گشت؟
حداکثر تا تاریخ 5 نوامبر 2018، دفتر کنترل دارایی های خارجی قصد دارد که افرادی که صرفا متعاقب دستور اجرایی شماره 13599 در لیست اشخاص ممنوعه قرار گرفته اند را به لیست اشخاص خاص تعیین شده یا SDN LIST بازگرداند. دفتر کنترل دارایی های خارجی در تاریخ 8 می این اشخاص را به لیست خاص اشخاص تعیین شده اضافه نمی کند تا امکان خاتمه همکاری را در بازه های زمانی مربوطه برای اشخاص غیر آمریکاییِ غیر ایرانی، از جمله اشخاص مشمول لیست دستور اجرایی شماره 13599، که نسبت به فعالیتهای مبتنی بر معافیت های برجامی که قبل از 8 می 2018 تعهدی برعهده گرفته اند فراهم کنند. اموال و منافع موجود در اموال دولت ایران و موسسات مالی ایرانی متعاقب دستور اجرایی شماره 13599 و بخش 211 . 560 مقررات تحریم و معاملات ایرانیان بلوکه خواهند ماند و اشخاص آمریکایی نیز از انجام معامله و مبادله با دولت ایران و موسسات مالی ایرانی محروم خواهند بود. از تاریخ 5 نوامبر 2018 فعالیت با اکثر اشخاصی که از لیست دستور اجرایی شماره 13599 به لیست اشخاص خاص تعیین شده منتقل شده اند، مشمول تحریم های ثانوی آمریکا خواهند بود.  
ایالات متحده آمریکا مبادرت به اجراء و ادامه اختیارات متعددی خواهد نمود که طیف وسیعی از فعالیت های خطرناک غیر هسته ای ایران اعم از حمایت از تروریست، برنامه موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه را مورد هدف قرار می دهد. وزارت خزانه داری نیز مبادرت به هدف گیری اشخاصی خواهد نمود که در چنین فعالیت های قابل تحریمی مداخله می کنند؛ اعم از اینکه اشخاص مذکور در در روز اجرای برجام از لیست اشخاص خاص تعیین شده حذف شده یا نشده باشند.
3.2 آیا از تاریخ 8 می 2018 تحریم های ثانوی آمریکا شامل اشخاصی که در تاریخ اجرای برجام از لیست اشخاص خاص تعیین شده و یا از سایر لیست های تحریم دفتر کنترل دارایی های خارجی حذف شده اند، خواهند بود؟
خیر. با این وجود حداکثر تا تاریخ 5 نوامبر 2018 دفتر کنترل دارایی های خارجی تحریم های اعمال شده نسبت به اشخاصی که در تاریخ 16 ژانویه 2016 از لیست اشخاص خاص تعیین شده و یا دیگر لیست های دفتر کنترل دارایی های خارجی حذف شده اند را مجددا اعمال خواهد کرد. بر اساس اختیاراتی که در جهت قراردادن مجدد اشخاص در لیست های مذکور به دفتر کنترل دارایی های خارجی اعطاء می شود، افرادی که با اشخاص مندرج در لیست های مذکور مبادرت به انجام فعالیت های خاص می کنند، ممکن است تحت شمول تحریم های ثانوی قرار بگیرند. معاملاتی که در طول دوره خاتمه همکاری 90 یا 180 روزه با اشخاصی که در در تاریخ 16 ژانویه 2016 از لیست اشخاص خاص تعیین شده حذف شده اند، انجام می شود، به میزانی که خارج چهارچوب معافیت های صادره از جانب وزارت خارجه باشند و یا مشمول اشخاص مندرج در لیست اشخاص خاص تعیین شده یا اعمال موصوف در JCPOA FAQ A.3.ii-iii باشند ، می توانند قابل تحریم باشند. دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا چنین توصیه می کند که اشخاصی که در طول دوره همکاری 90 یا 180 روزه مبادرت به انجام فعالیت در ایران یا با اشخاص ایرانی می کنند، تلاش های مقتضی در جهت تضمین این موضوع را انجام دهند که انجام معامله با اشخاص مندرج در لیست SDN یا انجام فعالیت هایی که متعاقب اقدامات خطرناک ایران قابل تحریم اند، به طور عامدانه (یا آگاهانه) نبوده است .
ایالات متحده آمریکا مبادرت به اجراء و ادامه اختیارات متعددی خواهد نمود که طیف وسیعی از فعالیت های خطرناک غیر هسته ای ایران اعم از حمایت از تروریست، برنامه موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه را مورد هدف قرار می دهد. وزارت خزانه داری نیز مبادرت به هدف گیری اشخاصی خواهد نمود که در چنین فعالیت های قابل تحریمی مداخله می کنند؛ اعم از اینکه اشخاص مذکور در در روز اجرای برجام از لیست اشخاص خاص تعیین شده حذف شده یا نشده باشند.
مجوزها :
4.1 آیا دفتر کنترل دارایی های خارجی به درخواست های مجوز که متعاقب «بیانیه خط مشی صدور مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات و صادرات مجدد هواپیماهای مسافربری تجاری و خدمات و تجهیزات مربوطه به ایران» (یا SLP برجام) صورت می گیرد، توجه خواهد کرد؟
خیر. به دنبال صدور یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ 8 می 2018، دفتر کنترل دارایی های خارجی بیانیه مذکور(یا SLP برجام) را لغو نمود و لذا درخواست های مجوز که متعاقب بیانیه مذکور (یا SLP برجام) صورت می گیرد را دیگر ارزیابی نخواهد کرد. با این وجود، دفتر کنترل دارایی های خارجی درخواست های صدور مجوز که متعاقب بیانیه خط مشی امنیت پرواز مندرج در 31 C.F.R. § 560.528 صورت می گیرد را مورد توجه قرار خواهد داد.
4. 2. آیا دفتر کنترل دارایی های خارجی مجوزهای خاص صادره متعاقب بیانیه مذکور (یا SLP برجام) را لغو خواهد کرد؟
بله. در مواردی که مجوزهای مذکور تا کنون منقضی نشده اند، دفتر کنترل دارایی های خارجی مجوزهای خاص صادره متعاقب بیانیه مذکور(یا SLP برجام) را لغو خواهد کرد و مجوز های لازم برای دوره خاتمه همکاری را صادر خواهد کرد که در تاریخ 6 آگوست 2018 خاتمه خواهند یافت. درخواست های مجوزی که متعاقب SLP برجام به دفتر کنترل دارایی های خارجی تسلیم شده اند، اما تا کنون مجوزی برای آنها صادرنشده است، بدون هیچگونه اقدامی بازگردانده خواهند شد. متقاضیان مجوز می توانند درخواست های مجوز خود را بر اساس بیانیه خط مشی مجوز امنیت پرواز مقرر در 31 C.F.R. § 560.528 به دفتر کنترل دارایی های خارجی تسلیم کنند.
4 .3 آیا مجوز عمومی I (یاGL I ) هنوز معتبر است؟
متعاقب صدور یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ 8 می 2018، دفتر کنترل دارایی های خارجی SLP برجام را از وب سایت خود حذف نمود و دیگر درخواست های مجوز را بر اساس آن بررسی نخواهد کرد. متعاقبا، دفتر کنترل دارایی های خارجی تاحد ممکن مجوز عمومی I (یاGL I ) را نیز حذف خواهد کرد که متعاقب آن اشخاص آمریکایی مجاز اند که مبادرت به انجام یا انعقاد معاملاتی کنند که برای انجام مذاکره یا انعقاد معامله برای فعالیت های لازم در جهت مجوزهای SLP برجام، ضروری اند. همچنین دفتر کنترل دارایی های خارجی ممکن است مبادرت به صدور یک مجوز اصلاح شده برای خاتمه فعالیت هایی نماید که متعاقب مجوز عمومی I مجاز تلقی شده اند. فعالیت های مذکور که متعاقب مجوز عمومی I مجاز تلقی شده اند، باید تا تاریخ 6 آگوست 2018 به طور کامل خاتمه یابند. اعلامیه ابطال مجوز عمومی I و نیز صدور مجوز خاتمه همکاری در دفتر ثبت فدرال منتشر خواهد شد.
4 . 4 آیا مجوز عمومی H (یا GL H ) در طول مدت زمان 90 و 180 روزه معتبر است؟
دفتر کنترل دارایی های خارجی در نظر دارد که هرچه سریع تر مبادرت به لغو مجوز کلی H (یا GL H ) کند که متعاقب آن شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت آمریکا مجاز به انجام فعالیت های خاص با ایران بودند. همچنین دفتر کنترل دارایی های خارجی قصد دارد که یک مجوز اصلاحی برای خاتمه فعالیت هایی صادر کند که متعاقب مجوز کلی H انجام آن فعالیت ها با ایران مجاز بوده است. فعالیت هایی که متعاقب مجوز کلی H برای ایران مجاز بوده اند، باید تا تاریخ 4 نوامبر 2018 به طور کامل خاتمه یابند. اعلامیه ابطال مجوز عمومی H و نیز صدور اختیار خاتمه در دفتر ثبت فدرال منتشر خواهد شد. هرنوع فعالیت توسط شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی که به پس از تاریخ 4 نوامبر 2018 ادامه پیدا می کند، ممکن است در راستای نقض مقررات تحریم و معاملات ایرانیان مشمول اقدامات اجرایی از جانب دفتر کنترل دارایی های خارجی شود. در راستای بررسی این موضوع که متعاقب فعالیت هایی که پس از تاریخ 4 نوامبر 2018 ادامه یافته چه اقدامات و تحریم هایی باید اتحاذ شود، دفتر کنترل دارایی های خارجی تلاش هایی که قبل از تاریخ مذکور در راستای توقف فعالیت با ایران انجام گرفته را درنظر خواهد داشت.
5 .4 آیا پس از تاریخ 8 می 2018 می توان فرش و مواد غذایی ایران را به آمریکا وارد کرد؟
دفتر کنترل دارایی های خارجی در نظر دارد تا مجوز کلی 31 C.F.R. §§ 560.534 (که معامله و واردات برخی فرش ها و مواد غذایی ایران به آمریکا را مجاز می داند) و مجوز کلی 560.535 (که برخی از اعتبارات اسنادی و خدمات واسطه ای را مجاز می داند) را هر چه سریع تردر راستای مضیق یا محدود نمودن قلمرو مجوزهای کلی فوق ، اصلاح کند؛ به طوری که فعالیت هایی که منطبق با برنامه برداشت تحریم در برجام بودند تا تاریخ 6 آگوست 2018 خاتمه یابند. اعلامیه لغو مجوز کلی مقرر در 31 C.F.R. §§ 560.534-535 و نیز مجوز دوره خاتمه همکاری در دفار ثبت فدرال منتشر خواهد شد. هرنوع فعالیت توسط شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی که بعد از دوره خاتمه همکاری تاریخ 4 نوامبر 2018 ادامه داشته باشد، ممکن است در راستای نقض مقررات تحریم و معاملات ایرانیان مشمول اقدامات اجرایی از جانب دفتر کنترل دارایی های خارجی شود. در راستای بررسی این موضوع که متعاقب فعالیت هایی که پس از تاریخ 4 نوامبر 2018 ادامه یافته چه اقدامات و تحریم هایی باید اتخاذ شود، دفتر کنترل دارایی های خارجی تلاش هایی که قبل از تاریخ مذکور در راستای توقف فعالیت با ایران انجام گرفته را درنظر خواهد داشت.
5 . سایر موارد
1 .5 آیا ایالات متحده تلاش های خود در جهت کاهش فروش نفت خام ایران را ادامه خواهد داد؟
بله. تحریم هایی که متعاقب بخش (د) 1245 قانون اختیارات دفاع ملی برداشته شده بودند، در طول دوره زمانی 180 روزه مجددا اعمال خواهند شد و ایالات متحده متعاقب قانون مذکور تلاش های خود در جهت کاهش فروش نفت ایران را در مدت زمان مذکور ادامه خواهد داد.
2 .5 تصمیم گیری در خصوص معافیت های تقلیل عمده چگونه و در چه زمانی صورت خواهد پذیرفت ؟
وزارت امورخارجه در پایان دوره خاتمه همکاری 180 روزه در خصوص معافیت های تقلیل عمده مقرر در ماده قانون اختیارات دفاع ملی ارزیابی و اتخاذ تصمیم خواهد کرد . به کشورهایی که درصدد چنین معافیت هایی هستند توصیه می شود که در طول دوره زمانی 90 یا 180 روزه میزان خرید نفت خام از ایران را تقلیل دهند. متعاقب رویه گذشته، وزیر خارجه ضمن مشورت با وزیر خزانه داری، وزیر انرژی و مدیر اطلاعات ملی و با در نظر داشتن تمام ملاحظات چنین تصمیمی را اتخاذ خواهند کرد. به منظور اقدام به اتخاذ چنین تصمیماتی ، وزیر خارجه در نظر دارد که شواهد یا دلایل مربوطه مبنی بر ارزیابی اقدامات هر کشور در جهت کاهش واردات نفت از ایران در طول دوره 180 روزه را مورد بازرسی قرار دهد که اعم این شواهد عبارتست از : مقدار و درصد تقلیل خرید نفت خام ایران، فسخ قراردادهای مربوط به تحویل نفت خام ایران در آینده و دیگر اقداماتی که بیانگر تقلیل تعهد به تقلیل خرید نفت خام ایران است. وزیر خارجه در نظر دارد که در طول دوره 180 روزه با کشورهایی که هم اکنون نفت خام ایران را خریداری می کنند، وارد مذاکره شود.
کد مطلب: 87186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *