شرکت بی.ام.و آلمان که در زمانی نه چندان دور یکی از بزرگترین خودروسازان لوکس فعال در بازار ایران بود، حالا جای خود را در بازار ايران به سایر رقبا از جمله دو شرکت آلمانی دیگر یعنی بنز و پورشه داده است. در این بین البته سایر شرکتهای خودروسازی به ویژه شرکتهای شرق آسیا مانند کیا و هیوندای نیز تلاش کردند تا بخشی از سهم بی.ام.و را در ایران به خود اختصاص دهند.
اما آمار گمرک ایران در حالی حاکی از افزایش ۲۹ درصدی واردات خودرو به کشور در پنج ماهه امسال است که در اين مدت کمتر از ۵۰ دستگاه خودروی بی.ام.و وارد ایران شده است. این تعداد واردات به معنای آن است که بی.ام.و عملا از بازار ایران خارج شده است.
نکته جالب اینجاست که معدود خودروهای بی.ام.و وارداتی به کشور طی سال جاری نیز تماما به صورت محموله های انفرادي وارد کشور شده اند که این نشان میدهد این خودروها نیز توسط اشخاص حقیقی وارد شده اند، نه به صورت عمده.
با این وجود از سال گذشته خودروساز آلمانی دیگری که اتفاقا قیمت محصولاتش نه تنها کمتر از محصولات بی.ام.و نبوده، بلکه بیشتر است، وارد بازار ایران شده است. شرکت خودروسازی پورشه حالا طبق آمار در سال جاری تاکنون بیش از دو برابر بی.ام.و خودرو به ایران صادر کرده است.
در این بین مرسدس بنز همچنان بزرگترین خودروساز آلمانی فعال در بازار ایران محسوب می شود و بعید به نظر میرسد خودروسازان آلمانی دیگر بتوانند این عنوان را از بنز بگیرند.
این که بی.ام.و از بازار خودروهای وارداتی ایران اخراج شده است یا خارج دقیقا مشخص نیست. آنچه واضح است این است که خودروهای وارداتی در حال حاضر سهم بسیار ناچیزی از بازار خودروی ایران دارند و حتی در صورت قطع واردات آنها اتفاقی در بازار خودروی ایران رخ نخواهد داد.