۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۹
کوثری:

مسیر احمدی‌نژاد در سازمان ملل باید ادامه پیدا کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: این مسیری که رییس جمهور در سخنرانی‌های سازمان ملل آغاز کرده دقیقاً باید ادامه پیدا کند.
 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به نیویورک، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رییس جمهور اسلامی کشورمان به نیویورک گفت: سیاست خارجی ایران براساس خواسته حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری که در اصل همان سیاست نظام و انقلاب است، در واقع نوعی سیاست و دیپلماسی تهاجمی و انقلابی است. لذا اینکه آقای احمدی‌نژاد به صورت مستمر در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردند بر این اساس بوده است که نشان بدهند، نمی‌خواهند تابع سیاست‌های استکبار جهانی باشند. بلکه ایشان خواستند استکبار جهانی را با طرح سوال و مطرح کردن مصداق رفتارهای انجام شده به زیر سوال ببرند.

کوثری ادامه داد: ایشان در همان فرصتی که داشتند، از تریبون سازمان ملل و از جلسه‌ای که سران همه کشورها حضور داشتند، استفاده و این سوالات را مطرح کردند. اینکه به فرض کشتار یهودی‌ها در اروپا انجام شده، این چه ربطی به مردم فلسطین دارد؟ چرا باید مردم کشورهای منطقه خاورمیانه جور آن اتفاق را بکشند؟ و چرا اسراییلی‌ها در منطقه جنایت می‌کنند و کسی نیست جلویشان را بگیرد؟

وی افزود: در کنار این موضوعات، دکتر احمدی‌نژاد درباره خودِ سازمان ملل، شورای امنیت و ساختار و شرایط حاکم بر آن هم صحبت کردند و گفتند، اینکه شورای امنیت تعدادی اعضای ثابت دارد، اینکه کشورهایی مثل انگلیس، فرانسه و مخصوصاً آمریکا هر وقت بخواهند می‌توانند از حق وتو استفاده کنند، عادلانه نیست آنها همیشه فقط منابع خودشان را می‌بینند و نه منافع تمام کشورها را که این به نحوی به بحث هولوکاست و مسأله فلسطین هم مربوط بود.

کوثری گفت: بحث دیگری که رییس جمهور مطرح کرد و صحبت بحقی هم بود این بود که طبق قانون NPT همه کشورها می‌توانند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار شوند اما مشاهده می شود که آمریکایی‌ها اعمال نفوذ کرده و از این نفوذ سوء استفاده می‌کنند و در نهایت به صورت انحصاری می خواهند انرژی هسته‌ای از آن خودشان باشد و کسی نباید به باشگاه کشورهای هسته‌ای وارد شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: معتقدم احمدی نژاد از تریبون بین‌المللی سازمان ملل در راستای دیپلماسی انقلابی استفاده و مطالب مهمی را از آنجا مطرح کردند. در این سخنرانی‌ها دیدگاه‌های نظام اسلامی برای حاضرین و برای بینندگان و شنوندگان سراسر دنیا گفته شد که این خود بسیار موثر بود. دکتر احمدی‌نژاد نه تنها از آن تریبون و از آن جایگاه بلکه به وسیله مصاحبه‌هایی که با CNN یا دیگر رسانه‌های بین‌المللی داشتند؛ تئوری استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا را به چالش کشیدند و این بسیار مهم و اثرگذار بود و از این جهت باید بگویم که در مسیر دیپلماسی ایران، پیشرفت بسیار خوبی داشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی خود از حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در مجمع عمومی سازمان ملل یک موضوع صرف حضور است. اما اگر حضور داشته باشید و خاصیتی نداشته باشید این حضور چه معنایی دارد؟ حالا فرقی نمی‌کند رییس‌جمهور چه کسی باشد. آدم موقعی حضور پیدا می‌کند که بتواند حرفش را بزند و بتواند مطالبش را به گوش جهانیان برساند. اگر این باشد که بروند آنجا و محو ساختار سازمان ملل و مخصوصاً عوامل اصلی‌اش یعنی آمریکا و انگلیس بشوند چه فایده دارد؟ آنها برای خودشان حقوق زیادی قایل‌اند اما احترامی برای کشورهای دیگر قایل نیستند. خودشان حمایت می‌کنند و خودشان تروریسم را تربیت می‌کنند و جنایت و کشتار می‌کنند ولی می‌‌بینیم که هیچ عکس‌العمل مناسبی از طرف اعضای شورای امنیت و حتی از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به این اتفاقات نشان داده نمی‌شود، رییس جمهور قبلی بیشتر با این حالت که حالا خوب است که حضور پیدا کنیم در سازمان ملل حاضر می شدند اما احمدی‌نژاد آنجا دقیقاً حرف نظام و انقلاب را مطرح کرد. حالا برخی‌ها به ویژه اصلاح‌طلبان می‌گویند در اثر بیان این صحبت‌ها ما منزوی شده‌ایم و بعضاً از این موضع سخنرانی‌ها و حضور رییس جمهور را در سازمان ملل تحلیل می‌کنند اما همه مشاهده کردند که برخلاف این است. همین یکی دو هفته پیش بود که حدود ۱۲۰ کشور در تهران حضور پیدا کردند. خب با این حساب ما کجا در دیپلماسی جهانی منزوی شده‌ایم؟ ما می‌گوییم موقعی که در سازمان ملل حضور پیدا می‌کنیم باید حرف مردم انقلابی خودمان و حرف نظام را آنجا بزنیم و دکتر احمدی‌نژاد هم دقیقاً همین مطلب را آنجا اجرا کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بحث این است که آنها نمی‌گذارند آنچه خلاف منافع استکبار جهانی است به نتیجه برسد. اما ما به گوش جهانیان رساندیم که مطالبی که اینها به عنوان قتل عام یهودی‌ها مطرح می‌کنند و دارند بابت‌اش خسارت می‌گیرند، از اساس غلط است. حالا اگر یک چند نفری هم آنجا کشته شدند خب در اصل این مسأله در اروپا اتفاق افتاده و نه در خاورمیانه ،اما اینها به آن بهانه بر تجاوزها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی مهر تأیید زده‌اند. این است که نمی‌گذارند به نتیجه برسد. آنها می‌گویند دنیا از آن ما است و هر چه ما می‌گوییم باید همه تابع ما باشند ولی چه کسی گفته که ما باید تابع آنها باشیم ما انقلاب کردیم که اصلاً جلوی اینگونه زورگویی‌ها بایستیم و جلوی این زورگیری‌ها را بگیریم. انقلاب نکردیم که حالا بیاییم ساکت شویم و بگوییم حالا که به حکومت رسیده‌ایم پس کافی است که از اینجا به نان و نوایی برسیم. نخیر این طور نیست. پس این مسیری که دکتر احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های سازمان مللی خود آغاز کرده دقیقاً باید ادامه پیدا کند.

کوثری در خصوص مصاحبه های احمدی نژاد با رسانه های متعدد آمریکایی گفت: چون رسانه‌های بین‌المللی در اختیار صهیونیسم و استکبار جهانی است، بهترین جایی که بتوانیم حرف و پیام خود را به جهانیان برسانیم از طریق همین رسانه یا تریبون سازمان ملل است. بنابراین باید از این رسانه بهره بّرداری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که سال ۸۷ شما به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دکتر احمدی‌نژاد را در سفر به نیویورک همراهی کردید به نظرتان وظیفه و نقش اطرافیان رییس‌جمهوری که در این اجلاس‌ها شرکت می‌کنند، چیست و چه تأثیری می‌توانند، داشته باشند؟ اظهار داشت: وظیفه‌شان همین است که با جسارت، منطق و استدلال حرف‌ها را مطرح کنند و همه بشنوند چه مردم، چه ملت‌ها و چه مسئولانی که آنجا نشسته‌اند. آنها که می‌شنوند خودشان قضاوت می‌کنند ما باید برویم حرف خودمان را بزنیم حالا اگر کسانی سوال دارند می‌آیند همانجا سوالشان را مطرح می‌کنند. حالا یا پشت صحنه یا به صورت مذاکره دو جانبه یا به صورت مصاحبه‌هایی که رسانه‌های آمریکایی با رییس‌جمهوری انجام می‌دهند. اینها بسیار اثرگذار است. به صورتی که ما دیدیم حتی خاخام‌های آمریکایی آمدند جلوی هتلی که ما مستقر بودیم، علیه صهیونیست‌ها تظاهرات کردند. البته از یک طرف منافقین و خاخام‌های اسراییلی علیه ما تظاهرات کردند و از یک طرف هم تعدادی از خاخام‌های یهودی به نفع صحبت‌های احمدی‌نژاد تجمع کردند و شعار دادند. وی اضافه کرد: در این سفرها دانشجویانی که از سراسر دنیا می‌آیند سوالات‌شان را با رییس‌جمهور مطرح می‌کنند و هیأت همراه نیز پاسخ می‌دهند و این باعث آگاهی می‌شود. اگر آمریکایی‌ها هم واقعاً حرف‌شان حق است باید از این روش وارد شوند. نه اینکه وقتی ساختمان دو قلو منفجر می‌شود به جای آنکه تروریست‌ها را پیدا کرده و به سزای اعمالشان برسانند به کشورهای دیگر حمله کنند. بعد از ماجرای برج‌های دوقلو، آقای بوش علناً گفت که ما به ۲۲ کشور حمله می‌کنیم. آیا این منطق است؟ خب ما می‌خواهیم این را محکوم کنیم و این را از بین ببریم. می‌خواهیم رییس‌جمهوری آمریکا بداند که نباید فقط از طریق زور و اسلحه حرف خودش را به کرسی بنشاند. ما می‌خواهیم جلوی این رویه بایستیم.

نماینده مردم تهران درباره ارزیابی خود از مجموع اتفاقاتی که در این سفرها افتاد مثل ماجرای دانشگاه کلمبیا خاطرنشان کرد: خوب آنها بی‌ادبی کردند. در دانشگاه کلمبیا هم بصورت سازمان یافته بی‌ادبی کردند؛ اما ایشان ایستادند و جواب دادند.

کوثری گفت: مواضع و حضور رییس جمهور در ارتقای جایگاه کشورمان بسیار موثر بوده و به خاطر همین حضورها و سخنرانی‌هاست که الان شاهد جنبش وال‌استریت هستیم به خاطر اینکه آنها اجازه نمی‌دادند کسی حرف بزند و چون ما آنجا رفتیم و حرف‌ها را زدیم، مردم برایشان سوال پیش آمده که اینها چه می‌گویند؟ آنها اگر حرف دارند چرا نمی‌آیند جواب بدهند. اگر بحث هسته‌ای است، که قانون NPT می‌گوید همه می‌توانند دارای فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز باشند. چرا اینها دارند این طور انحصاری برخورد می‌کنند و می‌‌گویند این فناوری فقط باید در اختیار چند کشور باشد و در رأس همه، آمریکا...؟ پس این سوال‌ها شده تا اینکه اینها در قالب همان ملت و مردم آنجا و جنبش وال‌استریت دارند در همه کشورها سوال ایجاد می‌کنند، تجمع می‌کنند و می‌گویند بیایید پاسخ بدهید. هر چند آنها پاسخ نمی‌دهند. پس این سخنرانی‌ها اثر داشته و بسیار اثرگذار بوده. این است که به نظرم باید این حضور ادامه پیدا کند حتی اگر سخنرانی رییس‌جمهوری ما تکراری هم باشد اشکالی ندارد. به همان صورت تکراری باید مطالب گفته شود.
کد مطلب: 7301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *