با وجود لغو تحریم های ظالمانه و رفع بسیاری از مشکلات تامین قطعات هواپیما و ابلاغ دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی، نیمی از پروازهای داخلی با تاخیر انجام می شود.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر ، شاهد تاخیر بسیاری از پروازها در فرودگاه های سراسر کشور از جمله مهرآباد، مشهد، کیش ، شیراز و اصفهان و سرگردانی مسافران بودیم .
** 50 درصد پروازهای داخلی با تاخیر انجام می شود
آمارها نشان می دهد که در 24 ماه گذشته به طور متوسط 50 درصد پروازهای هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران با تاخیر انجام شده و شرکت های هوایی 50 درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند.
آخرین آماری که سازمان هواپیمایی کشوری در تاخیر پروازها ارائه داده مربوط به اردیبهشت ماه سال 96 تاخیر پروازهای هوایی شرکت های ایرانی در فرودگاه مهرآباد است که بیش از 51 درصد از شش هزار و 162 پرواز داخلی در این فرودگاه با تاخیر انجام شده است.
چندی پیش سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی ایرتور با 74 درصد، اترک ایر با 65 درصد و آتا ایر با 61 درصد بیشترین تاخیر پروازی را در اردیبهشت ماه امسال در فرودگاه مهرآباد داشته اند و این حاکی از افزایش نارضایتی مردم از عملکرد شرکت های هوایی داخلی است.
** رسیدگی به تاخیر پرواز اولویت کمیسیون عمران مجلس
' صدیف بدری' سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تاخیر پروازها اظهار داشت: بررسی و رسیدگی به تاخیر پروازها اولویت کمیسیون عمران است و شرکتهای هواپیمایی باید متعهد به رعایت حقوق مسافران باشند.
وی افزود: افزایش تاخیر پروازها سبب نارضایتی مسافران شده و تاخیر در پروازها عدم رعایت حقوق مسافران بوده و به همین دلیل شرکتهای هواپیمایی باید پاسخگو باشند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون عمران به موضوع تاخیر پروازها ورود پیدا میکند، گفت: بررسی موضوع تاخیر پروازها همواره در دستور کار کمیسیون عمران قرار دارد.
** عمر بالای ناوگان هوایی کشور سبب تاخیر پروازها می شود
علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به واسطه عمر بالای ناوگان هوایی کشور تاخیر پروازها همچنان وجود دارد، تاکید کرد: برای بهبود خدمات و همچنین افزایش رضایتمندی مسافران و تلاش برای کاهش تاخیرها، باید دو بخش فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی همکاری کنند، زیرا در عرصه فرودگاهی امکانات زیربنایی خوبی داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بهترین حقوقی که مردم دارند این است که آنها را ایمن جابه جا کنیم و همه پروازها به موقع و با کیفیت انجام شود.
این مقام مسوول در صنعت هوانوردی کشور گفت: اکنون نیز به پروازهای لغو شده خسارت پرداخت می کنیم و مردم باید برای گرفتن آن اقدام کنند، اما آمارهایی که داریم حکایت از آن دارد که مردم کمتر مراجعه می کنند.
** شرکت های هوایی تنها عامل تاخیر پروازها نیستند
هفته گذشته سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان با اشاره به تاخیر پروازهای این شرکت، به خبرنگار ایرنا، گفت: تلاش تمام شرکت های هوایی کاهش تاخیر پروازها است، اما برای حفظ جان مردم و رعایت اصول ایمنی، تاخیر پروازها در مواردی اجتناب ناپذیر است.
'سید امیررضا مصطفوی' افزود: در تاخیر پروازهای هوایی عوامل متعددی دخیل هستند و شرکت های هوایی به تنهایی عامل تاخیرها نیستند.
وی با بیان اینکه برای انجام یک پرواز نهادهای زیادی باید با یکدیگر همکاری کنند، گفت: در صورتی که خللی در این همکاری به وجود آید، پرواز با تاخیر انجام می شود اما مردم همواره شرکت های هوایی را عامل تاخیر می دانند در حالی که ممکن است برخی از سازمان ها و نهادها نیز در تاخیر پروازها تاثیرگذار باشند.
سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان بیان کرد: شرکت های هوایی همیشه به دنبال انجام به موقع پروازهای ایمن و راحت هستند، اما در مواردی از جمله نقص فنی هواپیما تعدادی از پروازهای هوایی شرکت ها با تاخیر انجام می شود.
افزایش تاخیر پرواز شرکت های هواپیمایی داخلی و پایبند نبودن آنها به اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در فرودگاه های پرتردد کشور، مشکلات و نارضایتی زیادی را برای مردم به خصوص در پروازهای شب به وجود آورده است و تاکنون نیز شرکت ها نسبت به کاهش تاخیر پروازهای خود اقدامی خاصی انجام نداده اند.
** حقوق مسافران
براساس کنوانسیون بین المللی ورشو که در بیشتر کشورهای جهان اجرا می شود، اگر شرکت هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود با شکایت مسافر به دادگاه، شرکت هواپیمایی مسئول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شرکت هوایی ذیربط پرداخت می کند.
براساس این کنوانسیون بین المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور کامل از شرکت هوایی دریافت کنند. در حالی که در بسیاری از فرودگاه های کشور تاخیر پروازی به بیش از 10 ساعت هم رسیده ، اما برای پرداخت نکردن خسارت به مسافران، شرکت های هوایی پرواز خود را لغو نکرده، بلکه تاکید می کنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.
بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری در صورت تاخیر پروازها به حدود دو ساعت، شرکت هوایی مکلف است امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسکان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.
بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شرکت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام کند، در حالی که این ضرورت اقدام را در فرودگاه های کشور کمتر شاهد هستیم و معمولا مرکز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اکتفا می کند.
براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت شرکت های هوایی باید از مسافران پذیرایی کنند، مشروط به اینکه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.
در تاخیر بیش از 2 تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی، از جمله امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت کامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شرکت هوایی ذیربط ضروری است.
همچنین بر اساس این آیین نامه در تاخیر های بیش از 4 ساعت، شرکت هواپیمایی موظف به ارایه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافران هستند.
** پرداخت خسارت به مسافران نادیده گرفته می شود
هرچند که این آیین نامه براساس کنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شرکت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی که در فرودگاه های کشور شاهد هستیم شرکت های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی کنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.
هرچند که سازمان هواپیمایی کشوری از هموطنان خواسته چنانچه نسبت به نحوه ارایه خدمات یا نقض قوانین، پاسخگو نبودن یا ضعف در ارایه خدمات شرکت های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم انجام شود.