۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۲
برنامه اي براي پرورش استعدادها نداريم

جلالي: چه کسي گفته ما در فوتبال استعداد نداريم

مجيد جلالي، سرمربي تيم فوتبال سايپا گفت: اصلا قبول ندارم که در فوتبال ايران استعداد وجود ندارد.
جلالي: چه کسي گفته ما در فوتبال استعداد نداريم
بعد از شکست تيم جوانان و اميد در رقابت هاي آسيايي حالا خيلي ها ادعا مي‌ کند زنگ خطر براي فوتبال ايران به صدا درآمده؛ عده اي اعتقاد دارند که ما اصلا در تيم هاي پايه بازيکن باکيفيتي نداريم که بخواهيم نتيجه بگيريم و در چند سال آينده فوتبال ايران خالي از ستاره خواهد شد. با اين حال مجيد جلالي اعتقاد دارد در وجود استعداد در ايران ترديدي وجود ندارد.

گفت‌وگوی مجید جلالی در "ورزش سه" می‌خوانید:

چه کسی گفته استعداد وجود ندارد؟

یک بخش در مورد استعداد ژنتیکی بازیکن است که وجود آن در فوتبال ایران کاملا قطعی است. اما این مساله استعداد بالقوه است که باید با آموزش بالفعل شود. بازیکن اگر آموزش ببیند شک نکنید می‌ تواند به ستاره آینده فوتبال ایران تبدیل شود.

کم شدن فوتبال خیابانی طبیعی است

اینکه فوتبال در خیابان ها جمع شده یک امر طبیعی است ولی دلیل نمی‌ شود که فوتبال تعطیل بشود. اینکه بازیکنان جوان ما آموزش ببینند بستگی به توسعه فوتبال دارد. وقتی جامعه ای صنعتی می‌شود، طبیعی است فضا برای بازی کردن و بازی کم می‌شود مثل اتفاقی که در آلمان افتاد. سال ۱۹۹۸ آلمان با بدترین شکست از جام‌جهانی حذف شد. در آن زمان آلمانی ها متوجه شدند که بازیکنی در فوتبالشان وجود ندارد، به همین دلیل امکان ورزشی درست کردند و جوان ها را پرورش دادند. خود من زمانی که بچه بودم ۷ زمین خاکی کنار خانه مان بود اما حالا بچه من باید ساعتی ۱۸۰ هزار تومان پول بپردازد، ما باید برنامه ریزی داشته باشیم تا جوان هایمان به شکلی به غیر از فوتبال خیابانی بتوانند استعدادهای خود را نمایش دهند.

در همین سایپا چند بازیکن بزرگ وجود دارد که می‌توانند ستاره های فوتبال باشند

اصلا قبول ندارم که در فوتبال ایران استعداد وجود ندارد. اسم دو دروازه‌بان ما را به خاطر داشته باشید؛ اخباری که سهمیه زیر ۲۱ سال است و منادی که ۱۷ سال سن دارد. اطمینان می‌ دهم که آنها دروازه‌بان های فیکس تیم‌ملی خواهند شد. همچنین بازیکنانی مثل علیزاده، قلی زاده، ترابی و سالاری و خیلی از بازیکنان جوان دیگر آینده های این فوتبال را تشکیل می‌ دهند. اما برای آنها محیط خیلی مهم است، محیط یعنی باشگاه و مربی برنامه تمرینی را می‌ چینند. باید تمرینات طوری باشد که آنها بتوانند در آرامش کارشان را انجام بدهند. ما برنامه ای برای جوان ها نداریم، ما خوب کار نکردیم و حالا معتقدیم که استعدادی در فوتبال وجود ندارد. اینطور نیست که استعداد نداشته باشیم، برنامه توسعه نداریم. برای تیم بزرگسالان ۲۰میلیارد هزینه می‌ کنیم ولی برای توسعه فوتبال حاضر نیستیم یک میلیارد خرج کنیم. طبیعی است که در این شرایط استعدادها از بین می‌رود. وقتی که یک بازیکن مستعد نمی‌ توانند توانایی های خودش را نشان دهد آینده اش نابود می‌شود.

چطور شد تیم والیبال و کبدی به اینجا رسیدند

اگر می‌ خواهید ببینید در ایران استعداد وجود دارد یا نه به ورزش های دیگر نگاه کنید. تا همین چند سال پیش ما اصلا تیم کبدی نداشتیم و تیم های پاکستان و هند قهرمانان بلامنازع دنیا بودند. چطور می‌ شود ما در عرض ۷ سال می‌ توانیم به فینال بازی های آسیایی برویم و در فینال تا ثانیه های آخر از هند جلو باشیم و با بدشانسی بازی را از دست بدهیم. یا تیم والیبال که در دنیا آقایی می‌ کند. خب، این طبیعی است که ما استعداد داریم و فقط بایدآنها را آموزش بدهیم.
کد مطلب: 42186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *