به نقل از هالیوود ریپورتر، برخلاف آنچه در تصور عموم از میزان دستمزها در هالیوود وجود دارد، به جز چهرههای درجه یک، به نظر نمی رسد دیگران از درآمدهای سرشاری برخوردار باشند.
ستاره فیلم
ابرستارههایی مانند رابرت داونی جونیور (با ۷۵ میلیون دلار درآمدی که از فروش فیلم «مرد آهنی ۳» و ۱۲ میلیون دلاری که از قراردادش با کمپانی اچتیسی به دست آورد) و ساندرا بولاک (با درآمد چشمگیرش از فیلمهای «جاذبه» و «پلیس») درآمدهای خوبی دارند، اما بازیگرانی که در میانه قرار دارند طی یک دهه اخیر همینطور کمتر و کمتر پول به دست آوردهاند.
کاهش میزان پرداختیها توسط استودیوها باعث شده است که بازیگران رده میانی طوری ضربه ببینند که در دهه ۱۹۹۰ حتی تصورش را هم نمیشد کرد. به طور مثال لئوناردو دیکاپریو برای نقشآفرینی در فیلم «گرگ وال استریت» ۲۵ میلیون دلار کسب کرد اما جونا هیل برای نقشاش تنها ۶۰ هزار دلار گرفت. میکی رورک هم برای ایفای نقش شخصیت منفی فیلم «مرد آهنی ۲» تنها ۲۵۰ هزار دلار گرفته بود.
اما باز هم با در نظر گرفتن تمام متغیرها، باید به یاد داشت که یک بازیگر رده میانی بودن درآمد بسیار بالاتری نسبت به بازیگران رده پایینتر دارد. با استناد به جدیدترین آمارهای اتحادیه کارگردانان آمریکا، بازیگر رده میانی چیزی حدود ۵۲ هزار دلار در سال درآمد دارد، در حالیکه بیشتر بازیگران ممکن است تنها سالی هزار دلار به دست آورند.
مدیر برنامهها – ۲۰۰ هزار دلار تا ۱۰ میلیون دلار
مانند تمام افراد دیگر حاضر در هالیوود، آژانسهای کشف و توسعه استعدادها هم فشارهای اخیر را حس کردهاند. یکی از مدیرهای برنامه کارکشته با اشتیاق از خاطرات گذشتهاش گفت: قبلها بزرگترین نگرانیات این بود که پاداش بعدیات ۱۰۰ هزار دلاری خواهد بود یا ۲۰۰ هزار دلاری! الان همه چیز تغییر کرده است.
آژانس سیایای معمولا بیشتر از آژانسهای دیگر مانند دبلیوامای، یوتیای، گرش، آیسیام و پارادایم پول میدهد، با این حال کارمزد هر مدیر برنامه بستگی به میزان سرمایهای دارد که او برای آژانس به ارمغان میآورد. در کل میتوان گفت که یک مدیر برنامه تازه کار میتواند چیزی بین ۵۰ تا ۶۵ هزار دلار درآمد داشته باشد، در حالیکه افراد حرفهای تر حدود ۲۰۰ هزار دلار درآمد خواهند داشت. شرکای اصلی آژانسها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار در سال کسب میکنند و اعضای هیات مدیره مانند برایان لورد از سیایای و آری امانوئل از دبلیوامای میتوانند تا ۱۰ میلیون دلار نیز درآمد داشته باشند.
دستیارهای مدیر برنامهها – ساعتی ۱۰ تا ۱۳ دلار
در بسیاری از آژانسها، کارمندان از اتاق پست کار خود را شروع میکنند و امیدوار هستند که بتوانند روزی تبدیل به دستیار شوند و حقوق بهتری داشته باشند، اما در آژانس سیایای که هر مدیر برنامه حدود ۴ تا ۵ دستیار دارد، کارمندان به عنوان دستیار شروع به کار میکنند و به دنبال دستیابی به برنامه تمرین مدیر برنامههای جدید هستند.
حیوانات بازیگر – ۵ تا ۱۰۸ هزار دلار
کریستال، میمونی که سال ۲۰۱۲ در ۹ اپیزود سریال «تمرین حیوانات» شبکه انبیسی بازی کرده بود مبلغ ۱۰۸ هزار دلار دریافت کرد. این مبلغ از بیشتر کارکنان دیگر این پروژه بالاتر است و دو برابر درآمد بازیگر معمولی است. اما بیشتر حیوانات دیگر درآمدی کمتر دارند؛ کارمزد روزانه میانگین یک سگ یا گربه در هالیوود ۴۰۰ دلار است که به مبلغ ۵ تا ۱۰ هزار دلار در سال میرسد.
فیلمبردار – ۵ تا ۳۰ هزار دلار در هفته
فیلمبرداران و مدیرهای فیلمبرداری درجه یک هالیوودی که تعدادشان چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ نفر است، میتوانند هفتهای ۲۵ تا ۳۰ هزار در فیلمبرداریهای ۱۲ هفتهای فیلمهای سینمایی درآمد داشته باشند. یک فیلمبردار باتجربه میتواند در یک فیلم بودجه بالای استودیویی – مثلا بالای ۸۰ میلیون دلار بودجه – درآمدی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار در هفته داشته باشد. در فیلمهای مستقل کم بودجهتر نیز فیلمبرداران میتوانند انتظار درآمدی بین ۲ تا ۵ هزار دلار در هفته را داشته باشند. محدوده کارمزد فیلمبرداران تلویزیونی نیز بین ۵ تا ۸ هزار دلار در هفته است.
کارگردان فیلم – ۲۵۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار برای هر فیلم
یکی از مدیران اجرایی استودیوها درباره وضعیت مالی کنونی کارگردانها میگوید: دیگر چیزی به عنوان میانه وجود ندارد. یا پول یک استاد مدرن را میدهید یا پول بسیار بسیار کمتری پرداخت میکنید. آن روزهایی که کارگردانها فقط به خاطر انجام دادن کارشان ۳ تا ۴ میلیون دلار دریافت میکردند گذشته است.
کارمزد استادان مدرن چیزی حدود ۷ تا ۱۰ میلیون دلار برای کارگردانانی مانند پل گرینگرس و ریدلی اسکات است. گفته میشود کریستوفر نولان برای فیلم «میان ستارهای» ۲۰ میلیون دلار دریافت کرده است. اما در سمت مقابل این ترازو هم کارگردانان تازهکار میتوانند انتظار درآمدی بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برای اولین فیلم استودیویی بزرگ خود داشته باشند.
وکیل صنعت سرگرمی – ۲ تا ۶ میلیون دلار
بعد از مشهور شدن، یک وکیل میتواند تا حدود ۳۰ درصد از قرارداد کلی با موکلش را دریافت کند که ممکن است به سادگی تا میلیونها دلار برسد. اما حتی وکیلهای سال اولی هم میتوانند درآمد قابل قبولی داشته باشند و چیزی حدود ۱۳۵ تا ۱۶۵ هزار دلار در سال کسب کنند.
سیاهی لشکر – ۱۴۸ دلار در روز
اگر سیاهی لشکرها کلاهگیس نیز بگذارند یا در شرایط چالشبرانگیز مانند باران یا دود کار کنند ممکن است ۵۰ دلار در روز به درآمدشان اضافه شود. اضافهکار هم وجود دارد که به میزان درآمد کلی یک روز به ازای هر ساعت بعد از ۱۶ ساعت کار مداوم پرداخت میشود که در صحنه فیلمبرداریهای بزرگ دیده شده است.
میزبان نمایشهای بازی و سرگرمی – یک تا ۱۰ میلیون دلار
میزبانان برنامههایی که در آنها شرکتکنندگان در بازیهای مختلف شرکت میکنند چیزی حدود ۲۵ هزار دلار در هفته در برنامههای سندیکایی و ۷۵ هزار دلار در هفته در برنامههای پرایمتایم دریافت میکنند. البته مگر اینکه الکس تربک میزبان برنامه جپردی! باشید که در آن صورت میتوانید سالی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشید.
میزبان برنامههای مصاحبهای آخر شب – ۳ تا ۳۰ میلیون دلار
استیون کولبرت به عنوان جایگزین دیوید لترمن در شبکه سیبیاس ۱۵ میلیون دلار درآمد دارد. جان استوارت هنوز هم با ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار در سال در رتبه اول قرار دارد و جیمی فلون و جی لنو هم چیزی حدود ۱۵ میلیون کسب میکنند. ست مایرز هم با ۳ میلیون دلار در این لیست حضور دارد.
مدیر – ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار
درآمد مدیر کاملا به حقالامتیاز و پاداش بستگی دارد. آنها کاملا به کمیسیونها وابسته هستند و برایشان یک مشتری بزرگ میتوانند به معنی میلیونها دلار باشد. یک مدیر تازهکار چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار درآمد دارد و تا سه برابر آن کمیسیون دریافت میکند. شریکهای بزرگ هم درآمدهای میلیون دلاری دارند.
رییس شبکه تلویزیونی – ۲ تا ۳ میلیون دلار
دستمزد پایه اداره بخش سرگرمی یک شبکه بزرگ تلویزیونی حدود ۲ میلیون دلار است. درآمد پاداشها هم میتوانند این رقم را دو برابر کنند.
رییس استودیو – ۵ تا ۱۵ میلیون دلار
رییسهای استودیوها از جمله الن هورن، برد گری و ایمی پاسکال درآمد پایه حدود ۵ میلیون دلار دارند، اما پاداشها و درآمدهای دیگر که بستگی به باکسآفیس و درآمد تولید فیلمها دارند نیز میتوانند معمولا این رقم را دو تا سه برابر کنند. علاوه بر این، شغل آنها مزایای دیگری از جمله دستیارهای ۲۴ ساعته و جت شخصی نیز دارد.
تهیهکننده – ۲۵۰ هزار دلار تا ۲ میلیون دلار
تعداد تهیهکنندگانی که درآمدی بیش از ۲ میلیون دلار دارند حدود ۱۵ نفر است؛ از جمله این افراد میتوان به جری بروکهایمر، اسکات رودین، برایان گریزر و نیل اچ موریتز اشاره کرد. اما تهیهکنندگان تازهکار میتوانند انتظار درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری را داشته باشند و بازیگرانی که به تازگی میخواهند وارد عرصه تهیهکنندگی شوند نیز حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار درآمد دارند. اما بازیگران کارکشتهای که تجربه تهیهکنندگی بالایی دارند کاملا متفاوت هستند؛ به طور مثال آدام سندلر برای تهیه «آدم بزرگهای ۲» توانست ۵ میلیون دلار به دست آورد.
مدیر روابط عمومی – ۲۷ تا ۴۰۰ هزار دلار
بر خلاف مدیر برنامهها، مدیرها و وکیلها، مدیرهای روابط عمومی درآمدی ماهانه دارند و کارمزد خود را درصدی دریافت نمیکنند که این مسئله تفاوت بزرگی ایجاد میکند. شرکای شرکتهای بزرگ بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار کسب میکنند و مدیرهای روابط عمومی ستارههای درجه یک نیز میتوانند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار درآمد داشته باشند. کارکنان درجه میانی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار کسب میکنند و تازهکارهایی هم که نمیتوانند اسم فرد مورد نظرشان را روی تخته پیدا کنند بین ۲۷ تا ۳۵ هزار دلار درآمد دارند.
بدل کار – ۵۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار
تام مککوماس ۴۴ ساله که برای فیلمهای «شوالیه تاریک» و «ماموریت غیرممکن» با یک موتور از روی یک دیوار به درون یک استخر پریده و یک ماشین تراکتور مانند را با سرعت ۶۵ مایل در ساعت از بالای یک سکو به پرواز درآورده چیزی حدود ۵۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارد. یون وو-پینگ که در فیلمهای «ماتریکس» و «ببر کمینکرده، اژدهای پنهانشده» بدلکاری کرده بود تا یک میلیون دلار در سال به دست آورده بود؛ اما اینها استثنا هستند و بسیاری از بدلکاران خود را برای بسیار کمتر از اینها به خطر میاندازند.
صداپیشه تبلیغاتی – ۳ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار برای هر تبلیغ
ستارههای بیشتر و بیشتری رو به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی آوردهاند: رابرت داونی جونیور برای نیسان، مورگان فریمن برای ویزا، جان هم برای مرسدس، کوین اسپیسی برای هوندا و بسیاری دیگر. اسمهای بزرگی مانند فریمن و آلن میتوانند برای هر آگهی تبلیغاتی که معمولا تنها یک روز کار لازم دارد یک میلیون دلار درآمد داشته باشند.
اما صدای ستارههای بزرگ تنها شامل ۲۰ درصد از تبلیغاتی میشود که مردم میبینند. ۸۰ درصد بقیه صداپیشگان معمولی هستند که به هیچ وجه همچین درآمدی ندارند. معمولا آنها چیزی بین ۳ تا ۵ هزار دلار برای هر آگهی به دست میآورند.
ستارههای تلویزیونی – ۱۵۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار برای هر اپیزود
در گذشته وقتی یک ستاره سینمایی در تلویزیون ظاهر میشد، به نظر میرسید که وضعش دارد بدتر میشود، اما امروز این کار به عنوان یک پیشرفت اساسی دیده میشود. تنها در تابستان گذشته ستارههایی مانند هالی بری، کاترین هیگل و تئا لئونی در سریالهای جدید تلویزیونی ظاهر شدند. هر یک از آنها برای هر اپیزود مبلغ ۱۵۰ هزار دلار دریافت میکنند که برای یک فصل ۲۲ اپیزودی به مبلغ ۳.۳ میلیون دلار میرسد. این مبلغ نسبت به ۱۵ تا ۲۵ هزار دلاری که یک بازیگر معمولی برای هر اپیزود دریافت میکند بسیار چشمگیرتر است.
اما بازیگران تلویزیونی شناختهشده که تقریبا هیچگونه تجربه پرده بزرگی نیز ندارند، وضع حتی بهتری دارند. جیم پارسونز، جانی گالکی و کیلی کوئوکو حالا برای هر اپیزود سریال «بیگ بنگ تئوری» یک میلیون دلار دریافت میکنند. اشتون کوچر هم برای هر اپیزود سریال «دو و نیم مرد» ۷۵۰ هزار دلار درآمد دارد. با درآمدهایی این چنینی آنها نباید هم بخواهند در سینما باشند.
اداره کننده اصلی سریال – ۳۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در هر اپیزود
در سریالی که ۲۲ اپیزود در هر فصل دارد، این مبلغ به ۶۶۰ هزار دلار تا ۲.۲ میلیون دلار در سال میرسد. اما تعداد بسیار کمی از این افراد شناختهشده هستند که مبلغی بیشتر کسب میکنند؛ از جمله متیو وینر که برای تولید سه سال گذشته سریال «مردان دیوانه» ۳۰ میلیون دلار درآمد داشته است.
نویسنده سینما – ۱۰۰ هزار دلار تا ۱ میلیون دلار برای هر فیلمنامه
درآمد فیلمنامهنویسان سینما همینطور در حال کاهش است. فیلمنامهنویسان هالیوودی در سال گذشته روی هم رفته ۳۳۱ میلیون دلار درآمد داشتند که نسبت به سال ۲۰۰۹ کاهشی ۲۵ درصدی داشته است. اما بعضی از فیلمنامهنویسان خاص مانند الکس کورتزمن، روبرتو اورچی و سایمون کینبرگ هم هستند که هنوز تا ۵ میلیون دلار در سال درآمد دارند.
نویسنده تلویزیون – ۳ تا ۶ هزار دلار در هفته
در حالیکه وضعیت هالیوود خیلی خوب نیست، نویسندگان تلویزیونی به نسبت از شرایط بهتری برخوردار هستند و سال گذشته روی هم رفته ۶۶۸ میلیون دلار درآمد داشتند که نسبت به سال ۲۰۱۲ کاهشی تنها ۶.۲ درصدی داشته است. بیشتر نویسندگان ثابت با قراردادهای ۲۰ هفتهای کار میکنند و هفتهای ۳۸۰۰ دلار درآمد دارند، اما نویسندگان باتجربهتر تا هفتهای ۶ هزار دلار نیز کسب میکنند. اما پول اصلی در نوشتن تکنفره یک اپیزود کامل است که میتواند نزدیک به ۲۵ هزار دلار برای هر فیلمنامه اپیزود درآمد داشته باشد.