آخوندی با اشاره به اولویتهای بودجه ۱۴۰۴ گفت: ۴۹.۶ درصد (تقریباً ۵۰ درصد) از کل بودجه به حملونقل و ترافیک اختصاص یافته است که این میزان برای اولین بار به چنین سطحی رسیده است. ۱۴.۵ درصد برای خدمات شهری و محیطزیست در نظر گرفته شده است. ۴.۵ درصد به مدیریت بحران اختصاص یافته است. ۹.۸ درصد به مأموریتهای فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده که نسبت به سالهای قبل تقریباً ثابت مانده است. ۳ درصد از بودجه به شهرسازی و معماری تخصیص یافته است. ۱۹ درصد باقیمانده نیز به توسعه مدیریت و هوشمندسازی اختصاص یافته که عمدتاً مربوط به پرداخت حقوق و هزینههای پرسنلی شهرداری است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: «کمکهای دولتی به شهرداری عملاً محقق نمیشود. برای مثال، دولت وظیفه دارد یارانه بلیت مترو و اتوبوس را پرداخت کند، اما تاکنون این تعهدات عملی نشده و شهرداری تهران مجبور شده سهم دولت را از منابع خود تأمین کند. این وضعیت هر سال به بدهیهای دولت به شهرداری اضافه میکند.»
وی افزود: «با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است و مشکلات آن فراتر از توان شهرداری و شورای شهر است، انتظار میرود دولت محترم سهم خود را در توسعه حملونقل عمومی ایفا کند تا بتوانیم شاهد بهبود وضعیت خدمات شهری باشیم.»
رایزنی با مجلس برای تأمین منابع بیشتر
آخوندی درباره تعامل شورای شهر تهران با دولت و مجلس گفت: «هر سال شوراهای اسلامی شهر از طریق شورای عالی استانها پیشنهادات خود را به مجلس ارائه میکنند. شورای شهر تهران نیز در این راستا مکاتباتی با مجلس انجام داده و پیشنهادات خود را ارائه کرده است. علاوه بر این، شهرداری نیز بهطور جداگانه در حال رایزنی با دولت و مجلس برای تأمین منابع مالی موردنیاز، بهویژه در حوزه حملونقل عمومی است.»