۰
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵

پشت‌پرده لغو سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا

کارشناس مسائل منطقه گفت: اختلاف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهوری آمریکا جدی است و این اقدامات از جمله مانع شدن در جهت عدم سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا می‌تواند گویای مانور سیاسی و روانی به نفع نخست‌وزیر اسرائیل باشد.
پشت‌پرده لغو سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل عدم سفر وزیر جنگ اسرائیل به ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: درون‌مایه لغو سفر گالانت به واشنگتن را باید به نوعی به اختلافات نتانیاهو و بایدن مربوط دانست. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سعی کرد تا در این راستا به هر ترتیب که شده رئیس جمهوری ایالات متحده را با خود هماهنگ کند اما این اتفاق رخ نداد و بر همین اساس یک اختلاف مشخص و عمیق را شاهد هستیم. بسیاری از تحلیلگران و حتی مقامات ایالات متحده وزیر جنگ فعلی اسرائیل را جایگزین بعدی نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی می‌دانند و معتقدند که آمریکا سعی می‌کند گالانت را به سمت خود جلب و جذب کند. در این شرایط بنیامین نتانیاهو تهدید کرده که اگر گالانت به آمریکا سفر کند او را برکنار خواهد کرد که این موضوع هم یک شکاف جدی را در کابینه اسرائیل نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که از چندی پیش تاکنون اخبار تایید نشده‌ای مبنی بر برکناری وزیر جنگ فعلی اسرائیل از سوی نتانیاهو توسط رسانه‌های این رژیم منتشر شده بود اما به نظر می‌رسد که این اتفاق فعلاً رخ نخواهد داد. فارغ از این مسائل باید متوجه بود که در پلان کلی اختلاف میان نتانیاهو و گالانت کاملاً جدی است و این اقدامات نتانیاهو از جمله مانع شدن در جهت عدم سفر وزیر جنگ اسرائیل به آمریکا می‌تواند گویای آن باشد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد یک مانور سیاسی و روانی به نفع خود است. نتانیاهو با این اقدام می‌خواهد قدرت سیاسی خود را به نمایش بگذارد اما باید توجه شود که در مجموع این تحولات می‌تواند به هر ترتیب باعث آن شود که پرونده غزه و لبنان در خاورمیانه با مشکلات متعدد روبه‌رو شود و حتی بحث تشدید جنگ را رقم بزند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر باید توجه شود که این وضعیت و تنش‌های موجود میان نتانیاهو با بایدن و تیم وی، به صورت مشخص بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند به ضرر دموکرات‌ها تمام شود؛ چراکه در شرایط کنونی کامالا هریس و دونالد ترامپ در یک رقابت تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و تنها با اختلاف چند درصدی از یکدیگر پیش می‌روند و هر کدام به دنبال جلب آرای مسلمانان و سایر طیف‌های موجود در ایالات متحده به نفع خود هستند. در این فضا نتانیاهو به دنبال آن است که جنگ را به هر شکل ممکن ادامه دهد ولی باید توجه داشت که آرای هریس، در این راستا با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته بیشتر از ترامپ است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصل ماجرا این است که ترامپ به دلیل دیدگاه‌های محافظه‌کارانه خود به نتانیاهو نزدیک‌تر است و این موضوع می‌تواند برای دموکرات‌ها هزینه‌های زیادی داشته باشد. به موازات این روند باید متوجه بود که نگاه آمریکا به وضعیت اسرائیل و به خصوص به گالانت، یک نگاه مثبت است ولی بحث بر سر این است که اختلافات کاخ‌سفید با نتانیاهو همچنان ادامه دارد و این روند می‌تواند مشکلات زیادی برای آنها به وجود بیاورد. اینکه دامنه تنش میان کاخ‌سفید و تل‌آویو تا کجا پیش خواهد رفت مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که ایالات متحده و به خصوص جو بایدن به علاوه تیم او از این وضعیت به شدت عصبانی و نگران هستند و باید دید که آیا نتانیاهو باز هم پای خود را فراتر از این اوضاع و احوال خواهد گذاشت یا خیر.

کد مطلب: 224534
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *