۰
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۰

تاجرنیا: جریان‌های مقابل پزشکیان برای خودشان سهمی از دولت قائل هستند

تاجرنیا گفت: دولت دکتر پزشکیان و وزیر محترم کشور حتماً این موضوع را لحاظ می‌کنند که استاندارانی که در استان‌ها قرار می‌گیرند، بتوانند حداکثر همکاری را با مجموعه‌های مختلف و ازجمله نمایندگان مجلس داشته باشند.
تاجرنیا: جریان‌های مقابل پزشکیان برای خودشان سهمی از دولت قائل هستند
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ روزنامه سازندگی در بخشی از گزارش خود درباره استانداران نوشت: 

ماجرای انتصاب استاندارها، داستان عجیبی پیدا کرده و آن نیز دخالت بیش از حد جریان رقیب رئیس‌جمهور در گماردن هم‌طیف خودشان است. هرچند تا اینجای کار هنوز دولت پزشکیان در دام رقیب نیفتاده است. موضوعی که بار دیگر صدای هشدار صاحب‌نظران را بلندتر کرد تا دولت نماینده‌ای غیر از خود در استان‌های دیگر نداشته باشد.

این درحالی است که نماینده‌های پایداری و طیف وابسته به دولت سیزدهم درصدد این هستند که پیچیدگی‌های تعیین استانداران که اکنون منتظر انتصاب ۱۰ نفر دیگر از آنها هستیم را به گردن اسکندر مومنی، وزیر کشور بیندازند تا به قولی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با این اوصاف، رئیس‌جمهور پزشکیان این مهم را در نظر نمی‌گیرد که استانداران در هر استان، نماینده دولت در آن شهر هستند. لذا تعیین افرادی که سنگ‌اندازی برای دولت جدید را تمام نمی‌کنند نه ‌تنها از اعتبار این دولت می‌کاهد بلکه ذره امیدی که در جامعه برای مردم به وجود آمده بود را نیز از بین خواهد برد. دخالت نمایندگان مجلس دوازدهم در تعیین استانداران، مصداق عینی سرپیچی از سخنان رهبری است. آنجایی که سال گذشته برای دومین ‌بار توصیه کردند، نمایندگان از دخالت در انتصابات پرهیز کنند.

سازوکار تعیین استانداران، اگرچه از همان شیوه تشکیل کمیته مشورتی در انتخاب وزیران الگو گرفته اما رویکرد اخیر وزارت کشور با ابهاماتی روبه‌رو شده است. سازوکار تعیین شده به ‌نوعی در راستای عمل به وعده انتخاباتی پزشکیان مبنی بر بهره‌مندی از نظرات کارشناسی در تعیین مناصب کلیدی است. درحالی‌ که وزیر کشور در روز معارفه استاندار کردستان گفته بود که پیگیری و سفارش هر شخصی، نمره منفی دارد و در دستور کار قرار نمی‌گیرد بنابراین تفاوتی ندارد افراد از چه قومیت و مذهب و جناح و تفکری باشند.

مومنی همچنین در مراسم تودیع معارفه استاندار گیلان هم تاکید کرده بود: «کارنامه یک‌ ساله فعالیت استانداران برای ادامه مسیر براساس شاخص‌های گوناگون ازجمله افزایش میزان وفاق و همبستگی در جامعه، ارتقای رضایت‌مندی مردم و موارد دیگر ارزیابی می‌شود». همچنین علی زینی‌وند، معاون سیاسی وزیر کشور نیز در آیین معارفه استاندار جدید همدان از این موضوع سخن گفته بود که استانداران با مشورت و در نظر گرفتن گفتمان رئیس‌جمهور و متناسب با واقعیت میدانی هر استان انتخاب می‌شوند و امیدواریم با این شیوه استانداران توانمندی را به مردم معرفی کنیم.

جناح‌های غیرپیروز وفاق را اشتباه گرفته‌اند

علی تاجرنیا، فعال سیاسی و رئیس ستاد استان تهران مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: درباره فشار نمایندگان به وزیر کشور برای انتخاب استانداران مساله بسیاری مهمی که در کشور وجود دارد این است که آقای دکتر پزشکیان از ابتدای حضورشان در پست ریاست‌جمهوری همچنین در اثنای تبلیغات انتخابات و بعد از آن بر وفاق ملی تاکید کردند. وفاق ملی به این معنی که همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید کمک کنیم که شرایط کشور، شرایط بهتری شود، حکمرانی به صورت کارآمدتری اتفاق بیفتد و مردم هم از منافع حکمرانی خوب بهره ببرند.

وی ادامه داد: متاسفانه احساس می‌شود این موضوع تاکید بر وفاق ملی بعضاً با یک دولت ائتلافی و سهم‌خواهی‌هایی از طرف جناح‌های غیرپیروز انتخابات به اشتباه گرفته شده است. واقعیت مطلب این است که در مورد انتخاب هم وزرا، هم استانداران و سایر مدیران کشور، ما نباید از یاد ببریم که تا چندی پیش و در دولت قبلی مرحوم رئیسی شاهد این بودیم که حتی در بدنه کارشناسی هم تغییرات بسیار گسترده‌ای صورت گرفت.

تاجرنیا افزود: اکنون که به دولت دکتر پزشکیان رسیده، شاهدیم که برخی از جریان‌های سیاسی که در جناح مقابل آقای دکتر پزشکیان بودند برای خودشان سهمی از دولت قائل هستند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما موضوع وفاق ملی را مطرح می‌کنیم و منظورمان استفاده از همه ظرفیت‌هاست، گفت: نباید این مساله فقط در قوه‌ مجریه صورت بگیرد بلکه باید تمامی ارکان و نهادهای مختلف حاکمیت سعی کنند که این نگاه را در خودشان ساری و جاری کنند.

تاجرنیا گفت: نکته بعدی این است که تاکید مقام معظم رهبری همواره بر این بوده که تفکیک قوا به طور جدی رعایت شود و نمایندگان مجلس در انتصاب‌ها دخالت نکنند. متاسفانه شاهد این هستیم که در این مجلس میزان پیگیری‌ها و دخالت‌هایی که در انتصابات صورت می‌گیرد به خصوص در موضوع استانداران خیلی جدی‌تر نسبت به ادوار گذشته شده است. این درحالی است که تاکیدات مقام رهبری عکس این است که نمایندگان مجلس بیایند و در مجامع نمایندگان استانی افرادی را به‌ عنوان استاندار پیشنهاد کنند عملاً دخالت کردن در قوه ‌مجریه است.

به گفته او بدون‌شک، دولت دکتر پزشکیان و وزیر محترم کشور حتماً این موضوع را لحاظ می‌کنند که استاندارانی که در استان‌ها قرار می‌گیرند، بتوانند حداکثر همکاری را با مجموعه‌های مختلف و ازجمله نمایندگان مجلس داشته باشند. اما این به این معنی نیست که نمایندگان مجلس بخواهند استانداران را تعیین کنند. آنچه که اتفاق می‌افتد و ارائه لیست برای وزارت کشور، معرفی افراد و مخالفت کردن با پیشنهاد شدن برخی از افراد به ‌نوعی فشار بر وزیر کشور تلقی می‌شود.

این فعال سیاسی افزود: من باید به شخصه از وزیر محترم کشور جناب آقای دکتر مومنی تشکر کنم که شاید با وجود اینکه به لحاظ سیاسی یک چهره سیاسی و جناحی نباشند اما در عملکردشان سعی کردند، جهت‌گیری‌های کلان دولت را در نظر بگیرند و اینکه ما بخواهیم با فشار بر وزارت کشور سعی کنیم کاندیدای مورد نظر کمیته انتصابات مطرح نشود، امر پسندیده‌ای نیست، خصوصاً که بعضا ما شاهد این هستیم که این فشارها آورده می‌شود و به‌نوعی سعی می‌شود، موضوع به گردن وزارت کشور و مجموعه دولت بیفتد و یک نوع بدبینی در بین طرفداران و هواداران رئیس‌جمهور ایجاد کند. گمان می‌کنم اگر همه ما به وظایف خودمان به نحو شایسته‌ای عمل کنیم و نمایندگان مجلس سعی کنند که نقش نظارتی خودشان را همان‌طور که مقام رهبری فرمودند ایفا کنند، بدون شک وجود استاندارهای قوی که با رویکرد توسعه و مسائل اقتصادی شکل می‌گیرد با کمک و حمایت نمایندگان می‌تواند به بهبود وضعیت مردم و خصوصاً توسعه در استان‌ها شود و بدون‌شک خود نمایندگان مجلس هم از قبل از این موضوع منتفع خواهند شد.

کد مطلب: 224515
برچسب ها: دولت چهاردهم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *