۰
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰

پزشکیان امکان اجرای وعده انتخاباتی اش برای حذف فیلترینگ را ندارد

حدود 100 روز از وعده‌های پزشکیان برای رفع فیلتر گذشته و جامعه هر لحظه منتظر وفای به عهد دولت چهاردهم است، اما در کمال ناباوری رییس‌جمهور در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی به جای دستور رفع فیلترینگ، برخورد با فیلترشکن‌ها را مطرح کرد.
پزشکیان امکان اجرای وعده انتخاباتی اش برای حذف فیلترینگ را ندارد

روزنامه اعتماد نوشت: این دستور واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به همراه داشت. قدرت واکنش‌ها به حدی بود که سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات  در توضیح منظور رییس‌جمهور به خبرنگاران گفت که رییس‌جمهور در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده‌ای سودجو، با بیان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که برای کشورمان خوب نیست، دستور داد تا این مساله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم مقتضی در این مورد و به‌طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود.

  روز گذشته هاشمی باز هم از سوی خبرنگار خانه ملت درباره دستور رییس‌جمهور مبنی بر رفع فیلترینگ یا صرفا برخورد با فیلترشکن‌ها! مورد پرسش واقع شد که اینگونه به سوال او پاسخی کلی داد: «طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فضای مجازی باید قانونمند باشد، ابعاد مختلفی در این حوزه در نظر گرفته می‌شود. امروز فیلترشکن‌هایی که از مبادی غیرمجاز در کشور استفاده می‌شوند، باعث ایجاد آلودگی در زیرساخت‌های شبکه کشور شده که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است و اصولا بخشی از مشکلات ما در کیفیت شبکه نیز به واسطه فیلترشکن‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

موانع رفع فیلترینگ و تحقق وعده انتخاباتی

در حالی وزیر ارتباطات دولت چهاردهم از شفاف‌گویی در این باره طفره می‌رود که مسعود پزشکیان در زمان حضور در مجلس به عنوان نماینده از مساله فیلترینگ صراحتا انتقاد می‌کرد و زمانی که طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس یازدهم بررسی می‌شد، در گفت‌وگوهای مختلف از این طرح و کمیسیون ویژه و البته بررسی آن ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی انتقاد می‌کرد.

اما به نظر می‌رسد امروز که به عنوان رییس‌جمهور ایفای نقش می‌کند، دراین کسوت با محدودیت‌هایی مواجه است که وزیر ارتباطات او نمی‌تواند صراحتا درباره تحقق وعده انتخاباتی رییس‌جمهور مبنی بر رفع فیلترینگ پاسخی شفاف دهد.

 اگر چه حساسیت‌ها در این باره زیاد است و تصمیم‌گیرنده اصلی رییس‌جمهور نیست؛ اما از آنجایی که پزشکیان رییس شورای عالی فضای مجازی است و همراه با تیمش دست بالا را در این شورا دارد، می‌تواند بر مطالبه جدی مردم وتحقق وعده انتخاباتی خود مبنی بر رفع فیلترینگ پافشاری کند؛ هر چند که فشارهای بالا و پایین ذی‌نفعان بر او و دولتش بی‌امان باشد.

اما سوالی که این روزها ذهن جامعه را به خود مشغول کرده این است که آیا پای آقازاده‌های فیلترشکن فروش در میان است که مانع جدی رفع فیلترینگ می‌شود و دست و پای رییس‌جمهور را بسته است؟

کد مطلب: 224404
برچسب ها: پزشکیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *