۰
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴

6 تا از مهیج‌ترین پارک‌های تهران؛ از طبیعت بکر تا تفریحات مدرن

تهران از جمله شهرهای خوش آب و هوای ایران به حساب می‌آید که دارای مناطق سبز بسیاری است. اکثر این مناطق سرسبز را باغ‌های قدیمی تهران تشکیل داده‌اند که برخی از آنها نیز امروزه به عنوان بهترین و جذاب‌ترین پارک‌های تفریحی پایتخت به حساب می‌آیند. همچنین شهرداری تهران نیز تلاش‌های زیادی در زمینه بالا برد سرانه فضای سبز تهران به استانداردهای جهانی کرده است و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارند.

به صورت کلی تهران بیش از 2000 پارک و فضای سبز دارد که در ادامه این مطلب قصد داریم تا برخی از جذاب‌ترین و بهترین آنها را به شما معرفی کنیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین و مهیج‌ترین پارک‌های شهر تهران

اگر می‌خواهید با بهترین پارک‌های شهر تهران آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

1- پارک هنرمندان

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پارک هنرمندان شهر تهران بیندازیم، باید گفت قدمت این پارک یا بوستان به زمان قاجار باز می‌گردد. این پارک که بخشی از زمین‌های شاهزادگان بوده است، در سال 1375 به مالکیت شهرداری تهران در آمد و به شکل کنونی خود در آمده است. بوستان هنرمندان واقع در مرکز شهر تهران و در خیابان ایران شهر است و به عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین پارک‌های تهران شناخته می‌شود.

خانه هنرمندان و همچنین تماشاخانه ایران شهر در این پارک واقع شده‌اند که باعث ایجاد یک محیط فرهنگی و هنری در این پارک شده‌اند و به همین دلیل است که آن را پارک هنرمندان نامیده‌اند. در این پارک رویدادهای هنری و فرهنگی مختلف مثل تئاتر و موسیقی برگزار می‌شوند که آن را تبدیل به پاتوق هنرمندان پایتخت کرده است. از دیگر امکانات موجود در این پارک می‌توان به وسایل ورزشی، فضای سبز، تاب و سرسره پارکی و... اشاره کرد.

2- پارک دانشجو

یکی دیگر از پارک‌های تهران که امروزه کاربرد فرهنگی دارد، پارک دانشجو است. این پارک در دوران قبل از انقلاب پارک پهلوی نام گذاری شده بود. پارک دانشجو از قسمت شمالی به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولی عصر و از ضلع شرقی نیز به خیابان رازی محدود شده است. مساحت این بوستان بیشتر از 3 هزار متر مربع است و سالن‌های مختلف مثل سالن تئاتر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی و... در آن وجود دارد.

از آنجایی که در این پارک سالن تئاتر و مجتمع فرهنگی مذهبی ولی عصر وجود دارد، آن را به پاتوقی برای دانشجویان و هنرمندان پایتخت تبدیل کرده است. همچنین جشنواره خیابانی تئاتر فجر نیز هر سال در این بوستان برگزار می‌شود.

3- پارک ملت

به جرئت می‌توان گفت که یکی از زیباترین و خاطره انگیزترین پارک‌های پایتخت، پارک ملت است. این پارک در کنار پردیس گالری ملت قرار گرفته است و این روزها نیز رنگ و بوی فرهنگی به خود گرفته است. همچنین در این منطقه مجسمه‌های مفاخر بزرگ ایرانی دیده می‌شود که می‌تواند بر فرهنگی بودن این بوستان دلالت کند.

بوستان ملت با مساحت 34 هکتاری خود، از جمله بزرگ‌ترین پارک‌های شهر تهران به حساب می‌آید که دارای باغ وحش کوچک، درختان قدیمی، آب نما، دریاچه، سینما چهار بعدی و... است. از دیگر امکاناتی که در این پارک وجود دارند می‌توان به زمین والیبال، ترامپولین، زمین بازی بدمینتون و... اشاره کرد.

فضای نوستالژی این پارک به همراه وجود وسایل و امکانات ورزشی مناسب باعث شده‌اند تا پارک ملت به عنوان یکی از بهترین پارک‌های شهر تهران به حساب بیاید.

4- پارک چیتگر

یکی از بهترین پارک‌های جنگی واقع در شهر تهران، پاک چیتگر است که برای پیک نیک و دوچرخه سواری در روزهای تعطیل هفته محبوبیت زیادی دارد. شاید جالب باشد اگر بدانید که هدف از احداث این پارک جنگلی که در ابتدای مسیر وزیدن باد غربی به پایتخت است، بالا بردن میزان اکسیژن هوای تهران است. این پارک با مساحت 900 هکتاری خود دارای گونه‌های مختلفی مثل اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی و... است.

اصلی‌ترین و مهمترین جاذبه گردشگری این پارک، وجود پیست‌هایی برای دوچرخه سواری و اسکیت سواری است که آن را تبدیل به پاتوقی برای جوانان شهر کرده است. همچنین در این پارک امکانات و فضاهای دیگری مثل باشگاه سوارکاری، پینت بال و.. نیز قرار دارد.

5-پارک جمیشیدیه

بوستان جمشیدیه یکی از بهترین پارک‌های شهر تهران به حساب می‌آید که برای عکاسی می‌تواند مکانی عالی و درجه یک باشد. این پارک که از زیباترین و در عین حال قدیمی‌ترین پارک‌های شهر تهران به حساب می‌آید، در قسمت شمالی این شهر واقع شده است. از آنجایی که این پارک در قسمت شمالی شهر تهران واقع شده است، زودتر از دیگر پارک‌ها رنگ زمستان و پاییز به خود می‌گیرد و همین موضوع باعث شده تا این پارک تبدیل به یکی از جذاب‌ترین پارک‌های شهر تهران شود.

از جمله امکانات تفریحی که در این پارک قرار داده شده‌اند می‌توان به تاب و سرسره پارکی، فوتبال دستی، حوض‌های زیبا، آبشارهای مصنوعی و... اشاره کرد. گفتنی است که این پارک بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده پس از بوستان ملت دومین پارک محبوب شهر تهران به حساب می‌آید.

6-پارک شهر

پارک شهر از قدیمی‌ترین و بهترین پارک‌های شهر تهران به حساب می‌اید که در بخش مرکزی پایتخت قرار داده شده است. این پارک در واقع اولین پارک شهر تهران است و گونه‌های گیاهی متنوعی در آن وجود دارند. همچنین باید اضافه کرد که این پارک از جمله معدود پارک‌های شهر تهران است که متناسب معلولان بهینه سازی و طراحی شده است.

وجود موزه، باغ پرندگان، دریاچه مصنوعی و همچنین آکواریوم در این پارک آن را به یکی از مکان‌های تفریحی مناسب و جذاب برای علاقه مندان تبدیل کرده است. از دیگر امکانات موجود در این پارک می‌توان به وجود وسایل بازی کودکان، سایت پرنده نگری و مسیر دوچرخه سواری اشاره کرد.

سخن پایانی

پارک‌های شهر تهران محدود به بوستان‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم نمی‌شوند. پارک‌های دیگری مثل پارک نیاوران، پارک لاله، بوستان نهج البلاغه و.. نیز از بهترین پارک‌های شهر تهران به حساب می‌آیند که دارای زیبایی و اهمیت خاصی هستند. این موضوع را فراموش نکنید که شهر تهران بیش از 2000 پارک و بوستان را در خود قرار داده است.

کد مطلب: 223978
برچسب ها: تهران پارک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *