۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰

تقلای غرب برای پرونده‌سازی علیه ایران درباره جنگ اوکراین

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر در موضوع اتهام‌زنی به ایران در بحث فروش و ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه جدی برخورد نکنیم، یک پرونده دیگر علیه ایران در فضای بین‌الملل شکل می‌گیرد که هزینه‌ها و تبعات زیادی برای کشور در برخواهد داشت.
تقلای غرب برای پرونده‌سازی علیه ایران درباره جنگ اوکراین
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:اگر در موضوع باتهام‌زنی به ایران در بحث فروش و ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه جدی برخورد نکنیم، یک پرونده دیگر علیه ایران در فضای بین‌الملل شکل می‌گیرد که هزینه‌ها و تبعات زیادی برای کشور در برخواهد داشت. 

به گزارش ایسنا، اتهام‌زنی کشورهای اروپایی و آمریکا مبنی بر اینکه ایران به روسیه موشک‌های بالستیک با برد کوتاه فروخته و با کشتی به این کشور ارسال کرده، مدتی است که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشورهای غربی دست به دست می‌شود.

این اتهام درحالی در محافل و مواضع مختلف تکرار می‌شود که مقامات ایران و روسیه به طور صریح این اتهام را رد کرده‌اند. 

در عین حال آمریکا و تروئیکای اروپایی به این بهانه، تحریم‌هایی را علیه ایران و همچنین روسیه اعمال کردند.

«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه مجازی ایکس، با بیان اینکه «‏یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، نوشت: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام. معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.

هم‌چنین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیانیه نامتعارف وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ناظر بر لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین را شدیدا محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر موضع شفاف و اعلام شده ایران در قبال مناقشه اوکراین افزود: همان‌گونه که قبلا مورد تاکید قرار گرفت، هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به فدراسیون روسیه از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملاً بی‌اساس و کذب است. 

مانور کشورهای اروپایی و آمریکا روی اطلاعات ساختگی 

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادعای غرب مبنی بر فروش و ارسال موشک‌های بالستیک با برد کوتاه از سوی ایران به روسیه به موضع عراقچی در این رابطه اشاره کرد و گفت: همان‌طورکه آقای عراقچی گفتند، ما به روسیه هیچ موشکی صادر نکردیم، تمام. جای تعجب است که وقتی مقامات رسمی ایران از جمله وزیر امور خارجه درباره این مساله موضع‌گیری شفاف و رسمی دارند این کشورها به این مواضع توجه نمی‌کنند و به فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی و آمریکا متاسفانه روی اطلاعات ساختگی مانور می‌دهند، مثل اطلاعاتی که درباره ساخت سلاح‌های کشتار جمعی در عراق مطرح کردند و بعد مشخص شد که این اطلاعات همگی دروغ و ساختگی بوده است. الان هم بعد از موضوعات هسته‌ای، تروریسم و حقوق‌بشر نوبت به پهپاد و موشک‌های بالستیک درباره ایران رسیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مقابله با این اقدامات و فضاسازی‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران اظهار کرد: راه مقابله این است که موضع گیری رسمی شفاف و جدی داشته باشیم و در تمام محافل سیاسی و بین‌المللی، موضع کشور با جدیت اعلام شود.

باید مدیریت مواضع در کشور داشته باشیم

بهشتی‌پور با انتقاد از اظهارات و تحلیل‌ برخی افراد در این رابطه در داخل اظهار کرد: متاسفانه برخی ناشیانه یا از سر ناآگاهی و دلسوزی در دفاع از کشور و توان دفاعی‌مان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که بیشتر از آنکه دفاع باشد، ایران را متهم به موضوعاتی می‌کنند که درست نیست. این افراد سعی می‌کنند بگویند که امروز ایران به قدرت دوم نظامی دنیا سلاح می‌فروشد، اما باید به این افراد گفت که الان جای این صحبت نیست و هر نکته جای خود را دارد.

وی گفت: این اظهارات به ظاهر دفاع از کشور است اما در باطن به کشورهایی خدمت می‌کند که سعی دارند به هر شکل علیه ایران پرونده سازی کنند. این پرونده‌سازی‌ها تبعات زیادی برای ایران دارد. آمریکا و کشورهای اروپایی سعی دارند ایران را طرف تجاوز به اوکراین بنشانند و متهم کنند درحالی که ایران از ابتدای شروع جنگ اوکراین اعلام کرده است که از هیچ کدام از طرفین حمایت نمی‌کند. با این حال اگر غرب در این روند موفق شود، ایران باید هزینه‌های زیادی را در سطح بین‌المللی بپردازد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: باید مدیریت مواضع در کشور داشته باشیم و حساب شده کلمات و جملات را انتخاب کنیم.

ایران خواهان روابط با روسیه و اوکراین به طور همزمان است 

وی ادامه داد: هم‌چنین از لحاظ رسانه‌ای باید روشنگری کنیم، به خصوص به زبان‌های مختلف این مواضع تبیین شود که ایران در جنگ اوکراین سیاست رسمی‌اش بی طرفی است. باید برای افکار عمومی توضیح داد که چرا بی‌طرفیم و چرا روی این مساله پافشاری داریم. الان کشورهایی هستند که با روسیه، آمریکا و اوکراین کار می‌کنند مثل ترکیه، آذربایجان و اسرائیل. این‌ها یک موازنه مثبت در روابط‌شان برقرار کردند. این طور نیست که ایران حامی روسیه در مقابل اوکراین باشد، ایران بی طرف است و خواهان روابط با روسیه و اوکراین به طور همزمان است. 

بهشتی پور اظهار کرد: متاسفانه ما در موازنه‌سازی بین‌المللی در کشور مشکل داریم و درک دقیقی از این مساله به وجود نیامده است ولی کشورهای دیگر به راحتی قبول کردند که اصل بر منافع ملی است و باید با قدرت‌های مختلف روابط متعادل و متوازن داشت. باید بتوانیم به گونه‌ای روابط را شکل دهیم که همزمان با اروپا کار کنیم و با روسیه و چین و هند هم تعامل نزدیک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی دنبال این هستند که از موضوع موشک‌ها استفاده کنند تا ایران را بیشتر در سازمان‌های بین‌المللی محکوم کنند؛ مگر پرونده هسته‌ای چطور ساخته شد! این‌ها همیشه دنبال این هستند که ایران را مشغول به خود و موضوعاتی از این دست نگه دارند و به این شکل از نفوذ و گسترش قدرت ایران جلوگیری کنند از این رو باید مراقب بود که دچار چنین معضلی نشویم.

کد مطلب: 223070
برچسب ها: جنگ اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *