۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰

خبر بد برای سارقان آیفون

گوشی آیفون با ویژگی جدیدی که در سیستم عامل iOS 18 عرضه شده است بیش از پیش کار را برای سارقان سخت می‌کند و تقریبا به یک گوشی ضدسرقت تبدیل می‌شود.
خبر بد برای سارقان آیفون

 اپل از چند سال قبل با «Find My»‌ و «Activation Lock»‌ دنبال سخت کردن کار سارقان و کم کردن جذابیت سرقت آیفون برای آن‌ها رفته بود و حالا با یک اقدام تازه خواب را از چشم سارقان خواهد ربود.

نخستین گام

در «Find My»‌ اپل نخستین گام را برای به دردسر انداختن سارقان برداشت. در این ویژگی پس از سرقت گوشی می‌توان با استفاده از یک محصول دیگر اپل یا اینترنت محل گوشی و سارق را پیدا کرد.

سارقان در آغاز برای فرار از این ویژگی گوشی را خاموش می‌کردند تا اینکه در سال ۲۰۲۱ اپل کار را برایشان سخت‌تر کرد و امکان رهگیری در صورت خاموش کردن گوشی را به آن اضافه کرد.

در «iOS 15» و نسخه‌های پس از آن می‌توان از ویژگی «Find My»‌ حتی در صورت خاموش شدن دستگاه استفاده کرد. در «Find My»‌ گوشی پس از خاموش شدن به حالتی وارد می‌شود که مانند ایرتگ اپل عمل می‌کند و با استفاده از دستگاه‌های مجهز به «» اطراف خود مکان دستگاه را مخابره می‌کند. یعنی حتی اگر باتری دستگاه تمام شود هنوز می‌توان تا چند ساعت مکانش را ردیابی کرد. اپل می‌گوید که خاصیت ردیابی حتی پس از ریست‌فکتوری تنظیمات هم کار می‌کند.

گام دوم

اگر  «Find My»‌ دردسری برای سارقان بود،‌ ویژگی «Activation Lock»‌ به کابوسی برای آن‌ها تبدیل شد. در «Activation Lock» سارق حتی پس از ریست کامل و پاک کردن حافظه آیفون نیز قادر به فعال کردن آن نخواهد بود و فقط مالک اصلی توانایی این کار را با استفاده از اپل‌آیدی و رمز عبور خواهد داشت.

به این ترتیب سارق پس از سرقت گوشی باید به اوراق کردن و فروش قطعات آن رضایت می‌داد.

گام آخر

حالا در تازه‌ترین اقدام اپل دنبال فعال کردن «Activation Lock» برای قطعات گوشی است. به این ترتیب قطعات گوشی‌های سرقتی در دستگاه‌های جدید کالیبره نخواهند شد. این ویژگی قرار است با «iOS 18»‌ عرضه شود.

البته که این ویژگی‌ هم به شکل کامل جلوی سرقت را نمی‌گیرد. چرا که در مرحله نخست همه قطعات را شامل نمی‌شود و البته ممکن است فرد با کالیبره نشدن قطعه و پیام‌های آزاردهنده گاه و بیگاهی که در دستگاهش می‌بیند کنار بیاید اما به هر حال کار را دشوارتر از پیش خواهد کرد.

منبع: 9to5mac

کد مطلب: 223041
برچسب ها: آیفون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *