۰
جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۰
معضلی که گریبان‌گیر تیم ملی هم شد

بحران ورزشگاه در فوتبال ایران؛ آبروریزی و فاجعه در کمین است!

وضعیت چمن ورزشگاه فولادشهر در بازی دیروز تیم ملی با انتقادات زیادی همراه شد.
بحران ورزشگاه در فوتبال ایران؛ آبروریزی و فاجعه در کمین است!

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین ،تیم ملی ایران دیروز (پنجشنبه) نخستین بازی خود در دور سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را مقابل قرقیزستان برگزار کرد و با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید. یکی از نکات مهم این بازی به جز نمایش نه‌چندان خوب تیم ملی، وضعیت چمن ورزشگاه فولادشهر اصفهان بود. این ورزشگاه پس از مشکلات ورزشگاه‌های آزادی و نقش‌جهان به عنوان میزبان بازی نخست تیم ملی در این مرحله انتخاب شد ولی بازی دیروز نشان داد چمن آن اصلا شرایط مطلوبی ندارد و این موضوع حتی روی کیفیت بازی تیم ملی هم تاثیرگذار بود. مشکلات مربوط به ورزشگاه‌ها طی چند وقت اخیر فوتبال ایران را گرفتار بحران بزرگی کرده و این موضوع به‌خصوص در بازی‌های بین‌المللی بیشتر از همیشه خودش را نشان می‌دهد.

محرومیت تیم‌های لیگ برتری از میزبانی در خانه

از زمان شروع مسابقات لیگ بیست‌وچهارم، بسیاری از تیم‌های لیگ برتری درگیر انتخاب ورزشگاه برای دیدارهای خانگی بوده‌اند و این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده است. در هفته سوم لیگ برتر تیم‌های سپاهان، پرسپولیس و استقلال خوزستان به دلایل مختلف نتوانستند در ورزشگاه خانگی خود میزبانی کنند و مجبور شدند یا راهی شهرهای اراک و قزوین شوند یا با جنجال فراوان ورزشگاه تیم همشهری خود را قرض بگیرند. این موضوع برای تیم‌های استقلال، چادرملو و حتی ذوب‌آهن هم صدق می‌کند و این یعنی نزدیک به نصف تیم‌های لیگ برتر شرایط میزبانی را ندارند.

از طرفی بقیه ورزشگاه‌های لیگ برتر هم شرایط مطلوبی ندارند و صرفا دارای امکانات حداقلی برای برگزاری مسابقات هستند. همین حالا ۲ ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک و سردار آزادگان قزوین که میزبان دیدارهای خانگی پرسپولیس، سپاهان و استقلال بوده‌اند به‌دلیل برگزاری بیش از حد مسابقات در خطر قرار دارند و ممکن است لیگ برتر همین ورزشگاه‌های آماده خود را هم از دست بدهد!

بحران بزرگ در آستانه شروع لیگ نخبگان آسیا

در شرایطی که فوتبال ایران حالا با معضل آماده نبودن ورزشگاه‌ها مواجه شده، لیگ نخبگان آسیا هم از چند روز دیگر آغاز خواهد شد. اتفاقی که به یک نگرانی بزرگ برای فوتبالی‌ها تبدیل شده و شرایط ورزشگاه‌های ایران می‌تواند باعث آبروریزی بین‌المللی شود. استقلال در هفته اول لیگ نخبگان میزبان الغرافه قطر است و قصد دارد بازی‌اش را در ورزشگاه شهدای شهرقدس برگزار کند. این ورزشگاه مدت‌ها به‌دلیل مشکلات مختلف از چرخه مسابقات لیگ برتر خارج بوده ولی حالا قرار است میزبان مهم‌ترین مسابقات باشگاهی قاره آسیا شود. ورزشگاه شهرقدس گنجایش تنها ۱۲۵۰۰ نفر را دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن در مرکز شهر ممکن است در زمان برگزاری بازی ازدحام زیادی اطراف آن به وجود بیاید که کنترل کردن آن کار سختی است.

این اتفاقات درحالی رخ داده که روز اول آبان قرار است دیدار استقلال و النصر عربستان برگزار شود که با توجه به حضور کریستیانو رونالدو از جذابیت بالایی برای هواداران برخوردار است. سفر سال گذشته رونالدو به تهران با حواشی و جنجال‌های زیادی همراه شد و مشکلات چمن ورزشگاه آزادی در بازی پرسپولیس - النصر هم آبروریزی بزرگی را برای فوتبال ایران به وجود آورد. با این حال امسال اصلا مشخص نیست که ورزشگاه آزادی به حضور رونالدو برسد و اگر قرار باشد بازی در شهرقدس برگزار شود، آن موقع یک فاجعه بزرگ در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

علامت سوال بزرگی به نام میزبانی در مشهد

ورزشگاه امام رضا (ع) یکی از ورزشگاه‌هایی است که در شرایط فعلی می‌توانست کمک بزرگی به برگزاری دیدارهای ملی و باشگاهی فوتبال ایران کند. این ورزشگاه که از امکانات بسیار خوبی برخوردار است، در سال‌های اخیر چندان مورد استفاده قرار نگرفته و برای بازی دیروز هم در اختیار تیم ملی قرار داده نشد. موضوعی که حتی صدای امیر قلعه‌نویی را هم درآورد و سرمربی تیم ملی از عدم همکاری مسئولان ورزش استان خراسان رضوی انتقاد کرد. البته مسئولان ورزش خراسان رضوی معتقدند هیچ مشکلی با برگزاری دیدارها ندارند و مشکل از سمت فدراسیون فوتبال است ولی در عین حال پاسخ درستی هم به میزبانی بازی ایران و قرقیزستان ندادند تا این بازی در نهایت با آن وضعیت در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شود.

باشگاه استقلال هم علاقه زیادی داشت تا دیدارهای خود در لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا را در مشهد برگزار کند ولی تا این لحظه موفق به این کار نشده و به اجبار باید در شهرقدس از الغرافه میزبانی کند. نکته عجیب در خصوص میزبانی مشهد این است که ورزشگاه امام رضا (ع) در هفته دوم لیگ برتر در اختیار ذوب‌آهن قرار گرفت و این تیم با توجه به درگیر بودن ورزشگاه فولادشهر، در مشهد از هوادار میزبانی کرد تا تیم ملی که قصد داشت در مشهد بازی کند، بتواند در اصفهان میزبان قرقیزستان باشد!

در بحث عدم میزبانی ورزشگاه امام رضا (ع) از تیم ملی و استقلال پای اختلافاتی در میان است که در ماجراهای بازی ایران - لبنان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ ریشه دارد. اختلافاتی که باعث شد دیدار دیروز تیم ملی در آن شرایط و روی چمن نامطلوب برگزار شود و ممکن است باعث شود در بازی استقلال - النصر اتفاقات تلخ‌تری رقم بخورد.

محرومیت از حمایت هواداران در ورزشگاه‌ها

یکی از نکاتی که در بحث میزبانی‌های این فصل کمتر به آن پرداخته شده عدم استفاده تیم‌ها از حمایت تماشاگران است. موضوعی که روی عملکرد آن‌ها تاثیر زیادی گذاشته و به‌خصوص در بازی‌های بین‌المللی می‌تواند فوتبال ایران را از یک نعمت بزرگ محروم کند. جو ورزشگاه آزادی و حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر همیشه یکی از برگ‌برنده‌های تیم ملی و سرخابی‌های پایتخت مقابل حریفان بود که فعلا از دست رفته و بازی در ورزشگاه‌های کوچک هم نمی‌تواند آن را برگرداند. این موضوع حتی در میان تیم‌های عربی هم بازتاب داشته و صفحات مربوط به تیم الغرافه از اینکه در بازی با استقلال جلوی ۱۰۰ هزار تماشاگر بازی نمی‌کنند، ابراز خوشحالی کرده بودند.

کد مطلب: 222530
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *