۰
پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۰

خودرو بخریم یا صبر کنیم؛ اتفاق بزرگ در راه است؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر ثبات قیمت ارز ادامه پیدا کند، بازار خودرو به طور قطع در نیمه دوم سال رکود شدیدتری را خواهد داشت.
خودرو بخریم یا صبر کنیم؛ اتفاق بزرگ در راه است؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳، می‌گوید: در حال حاضر بازار خودرو در رکود است، ولی علت آن، لزوما ربطی به وزارت صنعت ندارد؛ فعلا در حال حاضر که صحبت می‌کنیم، مرتبط با قیمت ارز است. در حال حاضر قیمت ارز پایین آمده و به یک ثباتی رسیده و همه منتظر یک اتفاق بزرگ هستند، بنابراین همه بازارها در رکود به سر می‌برند.

وی متذکر می‌شود: حالا اگر فرض کنید این ثبات قیمت ارز ادامه پیدا کند، بازار خودرو به طور قطع در نیمه دوم سال رکود شدیدتری را خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو متذکر می‌شود: اتفاقی که در سال‌های گذشته به تدریج افتاده، این بوده که تولید در بخش مونتاژ بالا رفته و واردات هم در حال افزایش است. در این دو بخش، قیمت کارخانه تقریبا به قیمت بازار نزدیک شده است، در نتیجه در خرید از این شرکت‌ها عملا رانتی وجود ندارد، پس تمایل به خرید کم می‌شود، یعنی اوضاع بدتر می‌شود. به نظر می‌رسد رقابت سنگینی بین مونتاژکاران در نیمه دوم سال خواهیم داشت.

کاکایی تصریح می‌کند: اما در مورد دو خودروساز داخلی چه اتفاقی می‌افتد؟ برعکس، این گروه با چالش جدی مواجه می‌شوند، زیرا همزمان که خوش‌بینی به آینده وجود دارد، اگر قیمت‌هایشان را به روز نکنند، همچنان بازار، رانتی می‌ماند و این خودروسازان زیان می‌بینند. بنابراین در این حالت، وضع خودسازان بدتر می‌شود. در مقابل، اگر خودروسازان قیمت‌ها را به روز و به بازار نزدیک کنند، رانت حذف می‌شود و در مقابل، تمایلی به خرید وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: واقعیت این است که قیمت تمام شده و قیمت بازار بالا رفته، ولی درآمد عامه مردم بالا نرفته است. حالا چه عاملی باعث می‌شود که وقتی خودروساز پیش‌ثبت‌نام می‌کند، ۱.۵ میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند؟ به این دلیل است که مردم می‌خواهند در لاتاری شرکت کنند. در نتیجه یک رکود عمیقی در نیمه دوم سال به لحاظ بازاری خواهیم داشت.

کد مطلب: 222486
برچسب ها: خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *