۰
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰

افزایش قیمت خودرو در بازار پس از تحلیف پزشکیان

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو تا قبل از نیمه دوم سال دور از انتظار نیست و بازار شاهد ادامه التهاب گرانی ۳۸ تا ۵۲ درصدی برخی از خودرو‌های تولید داخل خواهد بود.
افزایش قیمت خودرو در بازار پس از تحلیف پزشکیان

خودرو همواره تحت تاثیر عوامل مختلف در حال تغییر قیمت است و دیگر این موضوع برای متقاضیان این بازار موضوع تازه‌ای نیست. البته شرکت‌های خودروساز می‌گویند با مجوز دریافتی از وزارت صمت اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات خود کرده‌اند.

در شرایطی که بیش از چند روز از افزایش قیمت چند محصول شرکت ایران‌ خودرو نگذشته است، اما وزارت صنعت حاضر به تأیید و تکذیب افزایش قیمت شرکت‌های خودروسازی نیست.

به طوری که در روز‌های اخیر دو شرکت ایران‌ خودرو و سایپا در ابلاغیه‌ای از افزایش رسمی قیمت محصولات خود خبر دادند. مقایسه قیمت جدید ۶ محصول ایران‌ خودرو در مرداد ماه امسال با قیمت‌های تیر ماه حاکی از آن است که این شرکت قیمت تولیداتش را بین ۳۸ تا ۵۲ درصد افزایش داده و قیمت‌های ۴ محصول سایپا نیز در مرداد ماه چند میلیون افزایش یافته است. برخی مونتاژکاران چینی هم به موازات رشد قیمت خودرو‌های داخلی قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

تشدید نگرانی افزایش قیمت ها در تابستان بازار خودرو

همچنین در روز‌های اخیر رکود در معاملات خودرویی از یک سو و نوسان قیمت برخی خودرو‌های پُرتیراژ از سوی دیگر، نگرانی مشتریان برای نبود ثبات قیمت در بازار را افزایش داده است.

سید محمد حسینی کارشناس بازار خودرو در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: سردرگمی خریدار و فروشنده در بازار خودرو دلیلی بر تشدید نگرانی در این بازار شده است به طوری که علاوه بر تجربه رکود معاملات در سال‌های اخیر، تردید مردم از بی توجهی دولت جدید به این بازار بیشتر شده است.

وی گفت: افزایش زیر پوستی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان از ضعف نظارت در بازار است به طوری که هنوز هیچ چراغ سبزی از سوی دولت تازه روی کار آمده مبنی بر کاهش قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد.

خبری از سیگنال ارزانی خودرو نیست

حسینی با اشاره به اینکه تمام مدت بازار پُر تقاضایی مانند خودرو در تیررس هیجانات کاذب قیمتی به سر می‌برد، گفت: پس از تحلیف رئیس جمهور جدید انتظارات مردم برای تثبیت، کنترل و در نهایت افزایش تولید با کیفیت در صنعت خودرو از پزشکیان بیشتر شده است و با توجه به همین نگرش رسیدن سیگنالی مبنی بر تغییر مسیر این صنعت و تحول در بازار خودرو به سمت متقاضیان کمی زود است.
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اخبار ضد و نقیض افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، گفت: این تناقض که خودروساز در پی افزایش قیمت محصول است و با مقاومت وزارت صمت روبرو شده است، بار‌ها تکرار شده و همواره برنده این میدان خودروساز بوده است.

به گفته حسینی، شاید دولت جدید در همین روز‌های ابتدای عمر خدمت خود بتواند در برابر درخواست افزایش قیمت خودروساز مقاومت کند، اما به دلیل نبود زیرساخت ناگزیر مجبور به پذیرش آن می‌شود.

این فعال بازار خودرو گفت: نباید فراموش کرد که صنعت خودرویی کشور درگیر چالش‌های بسیاری از جمله نبود نقدینگی و تحریم هاست از این رو تولید گران را باید گران به مردم بفروشند و این یک اصل به شمار می‌آید.

افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نیست

وی تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نیست چراکه تا امروز حمایت ویژه و مناسب از خودروساز نشده و تنها با شعار توانسته‌اند همین تولید اندک را به بازار برسانند.

حسینی با اشاره به وضعیت بازار خودرو، گفت: از این رو افزایش قیمت‌ها تا قبل از نیمه دوم سال دور از انتظار نیست و بازار شاهد ادامه التهاب گرانی ۳۸ تا ۵۲ درصدی برخی از خودرو‌های تولید داخل خواهد بود.

کد مطلب: 220573
برچسب ها: خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *