۰
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵

میانگین سنی کابینه پزشکیان بالاتر از دولت رئیسی

برخلاف آنچه گفته می شد کابینه چهاردهم جوانتر از کابینه های گذشته خواهد بود، بررسی سن ۱۹ وزیر پیشنهادی حکایت از آن دارد که میانگین سنی این کابینه نزدیک به ۶۰ سال است.
میانگین سنی کابینه پزشکیان بالاتر از دولت رئیسی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،  اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان نشینان معرفی شد و حالا چشم‌ها خیره به ساختمان هرمی شکل بهارستان است تا ببینند در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چه خواهد گذشت و کدام یک از این وزرای پیشنهادی می‌توانند از فیلتر نمایندگان عبور کنند. 

مسن‌ترین و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه 

هر چند که در زمان بررسی اسامی وزرای پیشنهادی در شورای راهبری، محمد جواد ظریف، رئیس این شورا گفته بود که سن ۶۰ درصد از افراد حاضر در کابینه، از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است؛ اما فقط سن وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی از ۵۵ سال کمتر است و حدود ۱۱ وزیر پیشنهادی هم بالای ۶۰ سال سن دارند. 

میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان ۵۹ سال و هفت ماه است که در صورتی که تمام اعضای آن بتوانند رأی اعتماد مجلس را به نام خود کنند، ۶ سال و ۷ ماه از دولت سیزدهم پیرتر است.  میانگین سنی کابینه اول رئیسی که ۱۸ وزیر آن رأی آورده بودند ۵۳ سال بود.

لقب جوانترین وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم به صورت مشترک به ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با ۴۸ سال سن تعلق می‌گیرد. عبدالناصر همتی هم با ۶۷ سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه هم شناخته می‌شود. 

سهم استان‌ها از کابینه چهاردهم

از سوی دیگر، با مرور اسامی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، این پرسش ایجاد می‌شود که سهم استان‌ها از فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم چقدر است؟ بر اساس بیوگرافی منتشر شده از ۱۹ وزیر پیشنهادی ۳ نفر متولد استان تهران هستند و ۲ وزیر هم سهم استان خراسان جنوبی هستند. 

وزرای جهاد کشاورزی و دفاع هم متولد استان آذربایجان شرقی هستند و زادگاه وزرای پیشنهادی علوم و فرهنگ  هم استان خراسان رضوی است. 

زادگاه ستار هاشمی وزیر ارتباطات با ۴۸ سال سن به شهر یاسوج می‌رسد و استان همدان هم دو وزارتخانه اقتصاد و دادگستری را در اختیار دارد.

مدرک تحصیلی وزرای پیشنهادی  پزشکیان

همچنین  بررسی سوابق تحصیلی وزرای پیشنهادی که توسط مسعود پزشکیان معرفی شده‌اند نشان می‌دهند که اکثر آنان از دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و دانشگاه آزاد انتخابات شده اند و برخی از آنان هم مدرک تحصیلی خود را در دانشگاه‌های خارج از کشور اخذ کردند. مانند ستار هاشمی که دکتری هوش مصنوعی خود را دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت کسب کرده است. 

عباس عراقچی هم اگر چه کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آـزاد تهران به اتمام رساند اما مدرک دکتری خود را از دانشگاه کنت انگلیس گرفت. محمدرضا ظفرقندی هم که فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است، دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

در این میان، رضا صالحی‌امیری هم که به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی معرفی شده و سابقه ریاست در کمیته ملی المیپک را در کارنامه دارد، مقاطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکتری مدیریتی خود را در دانشگاه آزاد گذرانده است. همچنین احمد دنیامالی، نماینده مجلس هم که به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده است، تحصیلات خود را در رشته‌های معماری و شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری به اتمام رسانده است. 

محمد اتابک وزیر پیشنهادی نفت هم مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران خود را از دانشگاه میشیگان آمریکا اخذ کرده است. 

کد مطلب: 221139
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *