۰
دوشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۶

همه چیز در مورد طلاق غیابی از طرف زن: آیا زن میتواند طلاق غیابی بگیرد

طلاق غیابی از طرف زن چگونه انجام می شود؟ دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن چیست؟ در این مطلب سعی کردیم به شکل کامل شرایط گرفتن طلاق غیابی را شرح دهیم
همه چیز در مورد طلاق غیابی از طرف زن: آیا زن میتواند طلاق غیابی بگیرد

طلاق غیابی از طرف زن یکی از موضوعات مهم در جامعه محسوب می‌شود و شرایط مختلفی دارد که هر زنی که از زندگی خود ناراضی باشد و قصد طلاق داشته باشد، باید از آن‌ها مطلع باشد.

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟ آیا زن میتواند طلاق غیابی بگیرد؟ دادگاه برای طلاق غیابی از طرف زن و مهریه چه حقوقی تعیین کرده است؟ طلاق همیشه به صورت توافقی صورت نمی‌گیرد و گاهی ممکن است شخصی به صورت غیابی برای طلاق اقدام کند. از آنجایی که طلاق به صورت معمول حق مرد است، طلاق غیابی از طرف زن می‌تواند یک موضوع چالش‌برانگیز برای خانوم‌ها محسوب شود. بنابراین لازم است تا پیش از اقدام برای طلاق اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید

طلاق غیابی چیست؟

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق به شمار می‌رود که در آن یکی از زوجین بدون حضور همسر خود در دادگاه حاضر می‌شود تا تقاضای طلاق دهد. این نوع طلاق در شرایطی خاص و با رعایت تشریفات قانونی امکان‌پذیر خواهد بود و از عوامل مهم در شرایط طلاق غیابی می‌توان به عدم حضور خوانده، اثبات عسر و حرج و تامین خواسته‌های زوجه اشاره کرد.

طلاق غیابی از طرف زن یا مرد اهمیت زیادی در جامعه دارد و در برخی موارد نجات بخش زندگی خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است زوجین به دلیل اختلافات شدید، تمایلی به ادامه زندگی مشترک نداشته باشند ولی به خاطر عدم حضور یکی از زوجین، امکان طلاق توافقی یا طلاق به درخواست زوج وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، طلاق توافقی می‌تواند برای رهایی از وضعیت بلاتکلیفی و شروع یک زندگی جدید بهترین راهکار باشد.

همچنین ممکن است شرایطی به وجود آید که زوجین به دلیل عدم تمایل یا عدم توانایی همسر برای پرداخت مهریه، نفقه و سایر حقوق مالی، از طلاق خودداری کنند. در چنین شرایطی، زوجه می‌تواند برای احقاق حقوق خود و جلوگیری از تضییع آن از راهکار طلاق غیابی استفاده نماید.

همانطور که می‌دانید زندگی ممکن است در برخی موارد پرتنش و ناآرام شود و اگر این رویه ادامه داشته باشد، می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی زیادی برای زوجین و به خصوص فرزندان به وجود آورد. طلاق غیابی از طرف زن یا مرد می‌تواند در چنین شرایطی به عنوان راهی برای رهایی از این آسیب‌ها و حفظ سلامت روان افراد تلقی شود.

 

شرایط طلاق غیابی

شرایط گرفتن طلاق غیابی برای زن و مرد متفاوت است و در ادامه به بررسی این شرایط به صورت جداگانه می‌پردازیم.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

در کشور ما حق طلاق به صورت معمول با مرد است و اگر مرد برای طلاق اقدام کند، حتی در صورت عدم حضور زن در دادگاه می‌تواند حکم طلاق را از دادگاه دریافت نماید. البته دادگاه مرد را موظف به انجام وضعیت حقوقی زن می‌داند و در صورتی که بدهی‌های مالی مرد به زن پرداخت نشود، پرونده طلاق مختومه اعلام می‌گردد.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

 

با توجه به اینکه طلاق به صورت قانونی با مرد است، بنابراین زوجه برای طلاق باید دلایل محکمه پسندی ارائه دهد. از جمله دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن می‌توان به عسر و حرج و مشقت بار بودن زندگی مشترک برای زن اشاره کرد. مصادیق عسر و حرج زن عبارتند از: اعتیاد مرد، ترک زندگی خانوادگی، ضرب و شتم زن یا هر نوع سوء رفتار با زن و ابتلای به بیماری‌های صعب‌العلاج.

همچنین در صورتی که مرد به مدت 4 سال تمام غایب یا مفقودالاثر باشد و خبری هم از او نباشد، زن می‌تواند برای طلاق اقدام کند و به صورت یک طرفه از زوج جدا شود.

طلاق غیابی از طرف زن می‌تواند به خاطر حبس یا زندان رفتن زوج باشد؛ به صورتی که هر گاه مرد به حبس بیشتر از 5 سال محکوم شده باشد و یا از پرداخت نفقه به مدت بیشتر از 6 ماه خودداری کرده باشد، زن می‌تواند برای طلاق اقدام کند. پس از اینکه زن برای طلاق اقدام کرد، دادگاه ابلاغیه‌ای برای زوج صادر می‌کند و در صورت حاضر نشدن مرد در جلسه دادگاه، قاضی حکم طلاق غیابی برای زن صادر می‌نماید.

از جمله شرایط طلاق غیابی می‌توان به خیانت مرد به زن، ازدواج مجدد زوج، ابتلا زوج به بیماری صعب‌العلاج و برقرار بودن یکی از شروط 12 گانه عقد اشاره کرد. زوجه می‌تواند با ارائه این دلایل به دادگاه، برای طلاق غیابی اقدام کند. در صورتی که مرد این شرایط را قبول نداشته باشد و در شرایط حاضر نشود، زن می‌تواند به صورت یکطرفه از همسر خود جدا گردد.

- مهریه در طلاق غیابی

اگر طلاق غیابی از طرف مرد انجام شده باشد، وی باید تمامی حق و حقوق زوجه را به وی اعطا کند. اما اگر طلاق غیابی از طرف زن صورت گرفته باشد، شرایط مختلفی خواهد داشت. به عنوان مثال در صورتی که زوج مفقود باشد، شرایط مهریه در طلاق غیابی کمی پیچیده تر از حالت عادی خواهد بود. در این شرایط، با توجه به اینکه امکان مطالبه وجه مستقیم مهریه از زوج وجود ندارد، شرایطی فراهم می‌شود تا زوجه با رأی دادگاه نسبت به توقیف حساب بانکی و یا سایر اموال و مستغلات زوج اقدام کند و حق خود را از مهریه دریافت نماید.

لازم به ذکر است که اگر مرد تمکن مالی لازم را برای پرداخت مهریه به صورت یکجا نداشته باشد، دادگاه می‌تواند با تعیین پیش قسط مهریه و اقساطی کردن آن، مرد را ملزم به پرداخت مهریه کند. در این صورت زوجه می‌تواند به مطالبه و اخذ مهریه پس از طلاق غیابی بپردازد.

مراحل طلاق غیابی از طرف زن

فرایند طلاق از سوی زنان با درخواست طلاق در سامانه تصمیم و حضور در جلسات مربوطه آغاز می‌شود. این درخواست در دادگاه خانواده بررسی می‌شود.

 

در ادامه مراحل درخواست طلاق غیابی از طرف زن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تنظیم و ارائه دادخواست

زوجه در ابتدا برای طلاق غیابی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کند و پس از تنظیم دادخواست طلاق غیابی، به همراه مدارک و مستندات لازم به دادگاه خانواده مراجعه نماید. خواهان در این مرحله از طلاق غیابی از طرف زن می‌تواند از خدمات یک وکیل طلاق استفاده کند تا روند رسیدگی به بهترین شکل پیشروی کند.

رسیدگی به دادخواست

در مرحله بعد، شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده تعیین می‌شود و زمان رسیدگی به خواهان ابلاغ می‌گردد.

ابلاغ به خوانده

در مرحله بعد، در صورت معلوم بودن نشانی خوانده، ابلاغیه دادخواست و وقت رسیدگی به صورت واقعی یا الکترونیکی به وی ابلاغ می‌شود.

نصب وکیل برای خوانده

اگر نشانی خوانده معلوم نباشد و یا ابلاغیه به وی به هر دلیلی امکان‌پذیر نباشد، دادگاه برای شخص خوانده، وکیل تسخیری تعیین می‌کند.

رسیدگی در غیاب خوانده

اگر خوانده در جلسه رسیدگی حضور نداشته باشد، دادگاه با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده توسط خواهان و اظهارات وکیل تسخیری، رای خود را اعلام می‌کند.

صدور حکم

در صورت اثبات عسر و حرج و احراز شرایط قانونی، دادگاه حکم طلاق غیابی از طرف زن را صادر می‌کند.

قانون طلاق غیابی از طرف زن

در این بخش به برخی از مواد قانونی طلاق غیابی از طرف زن اشاره می‌کنیم.

  • ماده 1133 قانون مدنی بیان می‌کند که حق طلاق در اختیار مرد است و ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه خواهد بود.
    ماده 1130 قانون مدنی به شرایط طلاق غیابی از طرف زن یعنی عسر و حرج می‌پردازد که اینگونه تعریف می‌شود که شرایطی پیش آید که ادامه زندگی برای زن دشوار گردد.
    ماده 1029 قانون مدنی بیان می‌کند که اگر مرد به مدت 4 سال مفقودالاثر باشد، زن می‌تواند برای تقاضای طلاق اقدام کند.

استعلام طلاق غیابی با کد ملی

سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی یکی از زیرمجموعه‌های سایت عدل ایران است که با ورود به آن می‌توان برای پیگیری پرونده و حکم طلاق غیابی صادر شده علیه استعلام‌کننده اقدام کرد. این بخش از طریق قسمت اطلاع‌رسانی برای اشخاص حقیقی و با استفاده از کد ملی متقاضی و کد ثنای وی قابل دسترس است. در واقع افراد می‌توانند با مراجعه به سایت عدل ایران بدون مراجعه حضوری به مراجع قضایی برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی اقدام کنند. برای ورود به سامانه اطلاع‌رسانی اشخاص حقیقی در سامانه ثنا یا عدل ایران باید اطلاعات مربوط به کد ملی و کد ثنای کاربر وارد شود.

سخن پایانی


 

آثار حقوقی و مالی طلاق غیابی از طرف زن مشابه طلاق حضوری است و زن می‌تواند تمامی حق و حقوق خود از جمله مهریه، نفقه و اجرت‌المثل ایام زوجیت را از طریق مراجع قانونی مطالبه کند. البته در اقدام برای طلاق غیابی بهتر است با یک وکیل طلاق تهران یا مشاور حقوقی در تماس باشید. این موضوع باعث می‌شود تا به تمامی حقوق خود برسید و هیچ حقی برای شما ضایع نگردد.

محمد عطاریان امروزه به‌عنوان بهترین وکیل طلاق در تهران شناخته می‌شود که فعالیت خود را از سال 1390 در این زمینه آغاز کرده است. این وکیل از قدیمی‌ترین و بهترین وکیل مهریه در این زمینه شناخته می‌شود که امروزه خدمات خود را به شما ارائه می‌دهد.

کد مطلب: 219617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *