۰
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰

لغو رزمایش مشترک آمریکا با گرجستان/ علت چیست؟

آمریکا رزمایش مشترک سالانه خود را با گرجستان به دلیل یک «بازبینی جامع» در روابط بین ۲ کشور توسط واشنگتن به تعویق انداخته است.
لغو رزمایش مشترک آمریکا با گرجستان/ علت چیست؟
این مانورها که پیشتر با حضور چند کشور عضو ناتو برگزار شده از سال ۲۰۱۵ به صورت سالانه انجام می‌شود.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، اوایل ژوئن سال جاری میلادی قانونی موسوم به «شفافیت اقدام نفوذ خارجی» توسط گرجستان و پس از آن اجرایی شد که حزب حاکم «رویای گرجستان» وتوی سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور را نقض کرد.

این قانون تمامی سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و اشخاص حقیقی را که بیش از ۲۰ درصد از منابع مالی خودشان را از خارج دریافت می‌کنند، ملزم کرده تا دارایی‌های خود را به عنوان «پیشبرد منافع یک قدرت خارجی» ثبت و نام و مشخصات حامیان مالی خود را معرفی کنند. تخطی از این قانون به پرداخت جریمه ۹۵۰۰ دلاری منجر می‌شود.

مخالفان این قانون که آن را حمله به دموکراسی می‌دانند چندین اعتراض برگزار کردند. نخست وزیر گرجستان تاکید دارد که این قانون همانند قوانینی اجرا شده در چند کشور غربی است و هدفش، بهبود شفاف سازی منابع مالی است.

تصویب این قانون به انتقادها و محکومیت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا منجر شد. واشنگتن طرح‌هایی را برای محدود کردن ویزا برای سیاستمداران گرجستانی که از این قانون حمایت کردند، وضع کرده است.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، گفت واشنگتن رزمایش مشترک خود با گرجستان را که قرار بود ۲۵ ژوئیه تا ۶ اوت ۲۰۲۴ برگزار شود، به تعویق می‌اندازد.

در این بیانیه آمده که علت این تصمیم، به دلیل اتهامات نادرست گرجستان علیه آمریکا و دیگر کشورهای غربی است که توسط نخست وزیر این کشور در ماه‌های اخیر مطرح شده است.

اواخر مه سال جاری میلادی، نخست وزیر گرجستان بار دیگر اعلام کرد که روابط با آمریکا باید مجدد مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

کد مطلب: 219221
برچسب ها: رزمایش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *