برخی افراد بر این باورند که سایز تراکت تبلیغاتی اهمیتی ندارد و بیشتر به دنبال چاپ تراکت ارزان قیمت در تهران و شهرستان هستند؛ در این مواقع احتمالا انتخاب آنها کوچکترین سایز ممکن تراکت است؛ درصورتیکه اندازه تراکت باعث جلب توجه مخاطب و انتقال پیام میشود. یعنی اگر سایز مناسبی را برای این روش تبلیغاتی انتخاب نکنید، عملا همه تلاشهایتان بیفایده خواهد بود. سایز تراکت، نوشتهها و تصاویر موجود در آن را به مخاطب نمایش میدهد و او نتیجه میگیرد که آیا خدمات یا محصولات شما ارزش خرید و توجه کردن را دارند یا خیر.
همچنین زمانی که بخواهید محتوای زیادی را به اطلاع مردم برسانید، باید حتما فضای کافی در اختیار داشته باشید. بنابراین هرکسی باید با توجه به کاربرد تراکت و تبلیغاتی که در نظر دارد، سایز مناسب را برای تراکت خود انتخاب کند.
برای انتخاب اندازه مناسب تراکت تبلیغاتی باید حتما به نوع فعالیت خود توجه کنید. در ادامه به معرفی سایزهای استاندارد مختلف خواهیم پرداخت:
برای تراکتهای کوچک، سایز A7 گزینه مناسبی است. این سایز ابعاد 105 میلیمتر در 74 میلیمتر دارد و کوچکترین اندازه ممکن برای چاپ تراکت بهحساب میآید. با توجه به ابعاد کوچک این تراکتها، باید پیام مورد نظر خود را در کمترین زمان ممکن در ذهن مخاطب جا بیندازید؛ بنابراین محتوای آنها باید بسیار مختصر و هدفمند باشد. تراکتهای A7 بیشتر برای کسبوکارهای زیر مناسب هستند:
معرفی فروشگاهها و ارائه پیشنهادهای ویژه
اطلاعرسانی درباره رویدادها
ارائه پیامهای مختصر و تأثیرگذار
سایز A6 یکی از محبوبترین ابعاد برای چاپ تراکت بهشمار میآید. سایز این تراکتها 149 در 105 میلیمتر و اندازه آن تقریبا با سایز کارت پستال یکی است. ابعاد A6 فضای بیشتری را در اختیار طراح قرار میدهد تا پیام خود را به شکل موثرتری منتقل کند. این اندازه، تعادل خوبی را بین فضای مورد استفاده برای نوشتن و کشیدن طرحهای مختلف و جذابیت بصری ایجاد میکند. سایز A6 تراکت معمولا برای موارد زیر مناسب است:
اطلاعرسانی و ارائه محتوای کوتاه و پیشنهادها
اطلاعرسانی تخفیفها و پیشنهادهای فروشگاههای مختلف
سایز A5 هم از محبوبترین و کاربردیترین اندازههای تراکت محسوب میشود. ابعاد 210 در 148 میلیمتر این ابزار تبلیغاتی باعث شده است تا طیف بزرگی از کسبوکارها بتوانند از آن استفاده کنند. مزیت اصلی تراکت A5 فضای ارزشمندی است که برای انتقال محتوا در اختیار طراحان قرار میدهد و این امکان را فراهم میکند که پیامها به شکلی کامل و جامع به مخاطبان منتقل شوند. مزیت دیگری که برای این سایز تراکت وجود دارد، امکان چاپ در هر دو طرف آن است؛ بنابراین برای کسبوکارهای زیر بسیار مناسب خواهد بود:
فروشگاههای زنجیرهای
کسبوکارهای کوچک و بزرگ
تراکتهای A4 اغلب از سوی شرکتهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند. این سایز به دلیل وجود فضای کافی برای قرار دادن محتوای کامل مانند متن، تصاویر و توضیحات، برای برخی از تبلیغاتها مناسبتر است. اما این نکته را هم باید در نظر داشت که تراکتهای A4 از نظر بصری چندان جذاب نیستند و به راحتی هم در جیب جا نمیشوند. از طرفی ابعاد آنها حدود 297 میلیمتر در 210 میلیمتر است؛ درنتیجه محتوای کاملی در آن جای میگیرد. اگر بخواهیم در مورد کاربردهای این اندازه تراکت صحبت کنیم، میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:
کسبوکارهای بزرگ
کسبوکارهای تازهکار برای ارائه اطلاعات کامل از خدمات و محصولات خود
کسبوکارهای خاص
تراکتهای A3 را با نام پوستر میشناسیم که ابعاد بزرگ آن به شرکتها امکان میدهد تا اعتبار و ویژگیهای خاص محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و به این ترتیب راحتتر با بقیه شرکتها رقابت کنند و دیده شوند. این تراکتها بیشتر برای مکانهایی مناسب هستند که تعداد زیادی تراکت تبلیغاتی نصب شدهاند؛ یا برای نمایشگاهها و فضاهای بزرگی که قرار است مردم از دور تبلیغات را ببینند و به سمت آن بیایند. البته شرکت مورد نظر برای انتخاب این اندازه، باید هزینههای اضافی را هم در نظر بگیرد. موقعیتهایی که استفاده از تراکت A3 مناسب است، عبارتند از:
ورود به نمایشگاههای بزرگ
کسبوکارهای جدید و قدیمی
تراکت B5 ابعادی بین A5 و A4 دارد و برای کسبوکارهایی که به دنبال اندازه خاص تراکت هستند، مناسب است. این سایز تراکت نسبت به تراکتهای A5 جذابیت بیشتری دارد و معمولا توجه مخاطبان را به میزان زیادی به خود جلب میکند. این ویژگی به دلیل اندازه خاصتر آن نسبت به دیگر گزینههای موجود در بازار است. موقعیتهایی که میتوانید برای تبلیغات از این تراکت استفاده کنید، شامل موارد زیر هستند:
کسبوکارهایی نیازمند به جلب توجه بیشتر
ارائه تخفیف یا پیشنهاد ویژه
معرفی غرفه در نمایشگاهها
برای هر تبلیغاتی اولین و مهمترین موضوع، محتوایی است که قرار است به مخاطبان منتقل شود. محتوا باید متناسب با ابعاد تراکت نوشته و طراحی شده باشد. یعنی شما در زمان طراحی باید سایز مورد نظر را در نظر بگیرید و سپس هر آنچه را که میخواهید، روی آن قرار دهید. دومین عامل در انتخاب سایز مناسب تراکت، هدفی است که در پشت آن وجود دارد. آیا قرار است آن را بهدست مشتریان بدهید و در نمایشگاهها، فروشگاهها یا جاهای شلوغ دیگر پخش کنید؟ یا میخواهید آن را روی دیوار نصب کنید؟ موضوع آخر نیز تعیین بودجه و هزینههای چاپ و توزیع تراکت است. باید در نظر داشته باشید که سایزهای مختلف، هزینههای متفاوتی دارند؛ بنابراین بودجه خود را برای این کار مدنظر قرار دهید. با توجه به این موارد درنهایت میتوانید مناسبترین سایز تراکت را برای کسبوکار خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که تراکت مورد نظر باید پیام شما را به بهترین نحو ممکن به مخاطبان منتقل کند و نمایانگر هویت و ارزشهای برند شما باشد.
منبع: