به گزارش مردم سالاری آنلاین، «مسعود درستی»، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا در ماههای اخیر، شاهد افزایش محسوس میزان خرابی ناوگان و بروز اختلال در حرکت قطارهای مترو هستیم، توضیح داد: مهمترین عاملی که باعث خرابی برخی قطارهای در حال سیر و بروز اختلال در حرکت آنها میشود، کمبود قطار و سن بالای ناوگان متروی تهران است که به علت بیتوجهی نسبت به لزوم نوسازی و بازسازی این ناوگان در حدود ۸ سال گذشته رخ داده است. خرابیهایی که بعضا در طول مسیر حرکت برای قطارها اتفاق میافتد، قابل پیشبینی نیست، اما به محض بروز یک اختلال، سریعا تیمهای تکنسین را اعزام میکنیم تا در کمترین زمان ممکن روند حرکت قطارها را به وضعیت عادی بازگردانند.
وی افزود: در دوره فعلی مدیریت شهری تهران، سرعت انجام تعمیرات جزئی و بازسازی اساسی قطارهای مترو افزایش یافته، اما راهکار اصلی برای کاهش آمار خرابی و اختلال در حرکت قطارها، نوسازی ناوگان است که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. با این حال، در سال ۱۴۰۲ خوشبختانه در دو مرحله مجموعا ۱۲ رام قطار اورهالشده و شامل ۱۰ رام قطار AC و دو رام قطار DC پلاس است که وارد چرخه خدمترسانی شدهاند تا بخشی از مشکلات ناشی از کمبود قطار در شبکه درونشهری کاهش یابد. همچنین برنامهریزی کردهایم که تا پایان سال ۱۷ رام قطار دیگر نیز بازسازی اساسی شوند و به ناوگان مترو بازگردند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با بیان این که شهرداری تهران تلاش خود را انجام میدهد تا عقبماندگی موجود در زمینه تعمیرات و اورهال قطارهای مترو را جبران کند، عنوان کرد: اگر بتوانیم به این هدف برسیم، احتمال بروز خرابی و اختلال در حرکت قطارهای مترو کاهش خواهد یافت و در نتیجه، رضایتمندی شهروندان از شبکه متروی پایتخت کسب بیشتر میشود. البته تا زمان رسیدن به وضعیت بهتر و کاهش تعداد قطارهای باقیمانده در صف بازسازی اساسی، از مردم خواهش میکنیم کمی صبوری به خرج دهند تا بتوانیم روند تعمیرات ناوگان مترو را بهروزرسانی و وضعیت ناوگان را از شرایط نامساعد کنونی خارج کنیم.
برنامهریزی برای ورود ۱۱۰ قطار خارجی و ۱۶ قطار ملی به ناوگان متروی تهران
درستی با بیان این که در حال حاضر امور مقدماتی عملیات فاینانس قرارداد تامین ۷۹۱ واگن مترو از کشور چین به پایان رسیده است، عنوان کرد: براساس این قرارداد که پیشپرداخت آن به شرکت خارجی پرداخت شده و با همکاری دولت، شهرداری و طرف چینی بهروزرسانی شده است و تعداد واگنهای آن از ۶۳۰ دستگاه به ۷۹۱ دستگاه افزایش یافته، قرار است مجموعا ۱۱۰ رام قطار شامل ۸۹ رام قطار ۷ واگنه و ۲۱ رام قطار ۸ واگنه به شبکه درونشهری متروی پایتخت اضافه شود. به نظر میرسد اولین رام از قطارهای مربوط به این قرارداد در اواخر سال ۱۴۰۳ وارد ناوگان متروی تهران خواهد شد و در طول دو تا سه سال بعد از آن، روند ورود تدریجی این واگنها ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه ادامه داد: وارد شدن قطارهای مربوط به قرارداد تامین ۷۹۱ واگن به چرخه خدمترسانی، فشار زیادی را از روی دوش ناوگان متروی پایتخت برخواهد داشت. البته براساس کنسرسیوم پنججانبه قطار ملی نیز قرار است مجموعا ۱۶ رام قطار شامل یک رام قطار ۸ واگنه و ۱۵ رام قطار ۷ واگنه در داخل کشور تولید شود که پیشپرداخت مربوط به این قرارداد نیز توسط شهرداری تهران به طرفهای مربوطه پرداخت و روند تولید آنها آغاز شده است و امیدواریم در همین سال ۱۴۰۲ شاهد ورود اولین رام قطار ملی به ناوگان متروی پایتخت باشیم.
این مقام مسئول در شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به این که روند توسعه خطوط مترو در دوره فعلی مدیریت شهری سرعت گرفته است و دائما ایستگاههای جدیدتری به شبکه متروی تهران اضافه میشود، لازم است که هرچه سریعتر کمبود ناوگان مترو جبران شود؛ یعنی با توجه به این که در چند سال گذشته شاهد توقف در نوسازی ناوگان بودهایم، اکنون باید با سرعت بیشتری، برای تولید و واردات زودتر قطارهای جدید به شبکه مترو اقدامات لازم را انجام دهیم؛ زیرا هرچقدر ایستگاههای بیشتری به خطوط متروی تهران اضافه شود، اما قطار جدیدی وارد شبکه مترو نشود، طبیعتا فشار بیشتری به ناوگان وارد خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با برنامهریزیهای انجامشده، تا سال آینده هم تعداد قطارهای بیشتری با بازسازی اساسی وارد ناوگان مترو شوند و هم ورود قطارهای نو به شبکه درونشهری آغاز شود. بر همین اساس، پیشبینی میکنیم که در اواخر سال ۱۴۰۳ و بخصوص در طول سال ۱۴۰۴ وضعیت ناوگان متروی تهران بسیار بهتر از شرایط امروز خواهد بود.