۰
سه شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

سرمدی واله گفت: تاکنون جزئیاتی از چگونگی اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح نشده است. اگر قرار باشد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام عملیاتی صورت گیرد یا حکمی مصوب شود که قابل‌اجرا باشد باید از قاطعیت لازم برخوردار باشد.
همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

کیومرث سرمدی واله ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بیان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همواره از دغدغه‌های اصلی مسئولان بوده است. اما بحثی که وجود دارد و باید به آن توجه کنیم این است که آنچه برای برنامه توسعه قبلی اتفاق افتاد و فقط حدود 30 درصد این برنامه عملیاتی شد مجدد برای برنامه توسعه هفتم تکرار نشود.

او گفت: بخشی از برنامه ششم توسعه مربوط به احکامی بود که ضمانت اجرا نداشتند. ضمانت اجرا نداشتن نیز به دو معناست. یا متولی خاصی برایشان در نظر گرفته نشده بود یا اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌ها به نحوی بود که پاسخگوی طرح‌های مصوب شده در برنامه ششم نبود.وی افزود: آنچه دولت در برنامه توسعه هفتم به‌عنوان لایحه داده است، شامل موارد مختلفی است. اما مسائلی نیز وجود دارد که اصلاً توجهی به آن‌ها نشده و بخشی هم که به‌صورت ناقص دیده‌شده است. حال اگر قرار باشد برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام عملیاتی صورت گیرد یا حکمی مصوب شود که قابل‌اجرا باشد باید از قاطعیت لازم برخوردار باشد. به‌طوری‌که هم ضمانت اجرایی داشته باشد و هم اعتباری که برای آن در نظر گرفته می‌شود مطابق با واقعیت باشد.سرمدی واله بیان کرد: واقعیت باید تعداد بازنشستگان و میزان حقوقی که باید با توجه به نوسانات قیمتی دریافت کنند را شامل شود. این همسان‌سازی حقوق شامل حال بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و کشوری و تمام بازنشستگانی است که زیر نظر وزارت کار هستند.

*میزان درصد افزایش حقوق بازنشستگان برای همسان‌سازی حقوق هنوز مشخص نشده است

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: جزئیات کار هنوز به‌طور کامل مشخص نیست و میزان درصد افزایش حقوق بازنشستگان مشخص نشده است. اما اگر قرار باشد این مصوبه اجرایی شود باید تمام زوایای کار ازجمله تعداد، بازنشستگان، جدول میزان افزایش و چگونگی تداوم آن، منابع، و متولی مشخص شود وگرنه سرنوشت برنامه توسعه هفتم در زمینه‌های مختلف ممکن است مانند برنامه توسعه ششم باشد.

او گفت: بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت که در بودجه 1401 و 1402 نیز دیده‌شده است در اجرای این طرح تأثیرگذار است. بخشی از آن مطالبات به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مربوط است. اما متأسفانه تاکنون منابع کافی نبوده است. به‌طور مثال فرضاً در سال 1401 مبلغ 90 هزار همت برای مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت دیده شد که آیتم‌های مختلفی برای آن تعریف شد و یکی از موارد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود که منابع کافی نبود و تمام منابع تخصیص نیافت و پاسخگوی چندین سرفصلی که تعیین‌شده بود، نبود.

سرمدی واله اظهار داشت: بنابراین مسئولان باید از کلی‌گویی دوری کنند. من معتقد هستم زمانی که دچار کلی‌گویی شویم مشکل خاصی رفع نخواهد شد. برخی می‌گویند چون تنها 30 درصد یا کمتر از برنامه ششم توسعه اجرایی شده است، بودونبودش فرقی نمی‌کند و اگر برنامه توسعه ششم را هم نداشتیم بازهم کشور با همان روال پیش می‌رفت و در زمینه‌های مختلف نیازها رفع می‌شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در انتها خاطرنشان کرد: بنابراین زمانی که برنامه‌ای برای توسعه کشور داریم اصلاً قابل‌قبول نیست که فقط 30 درصد از آن اجرایی شود. امید است برنامه توسعه هفتم با دقتی که مجلس در کمیسیون تلفیق و صحن علنی خواهد داشت سرنوشت برنامه قبلی را نداشته باشد و عملیاتی‌تر باشد.

کد مطلب: 198939
برچسب ها: بازنشستگان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *