این در شرایطی بود که شورای رقابت در دستورالعمل خود معین کرده بود «همه خودروها شامل خودروهای تولید، مونتاژی و وارداتی انحصاری هستند و مشمول دستورالعمل میشوند» و در بند دیگری تاکید کرده بود «عرضه خودرو تنها از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو باید انجام شود». در نهایت با ورود نهادهای نظارتی و بالادستی مانند سازمان بازرسی کل کشور و سکوت و بیطرفی وزارت صمت تحت فرمان فاطمی امین، عرضه خودروی سواری در بورس کالا متوقف شد. با این وجود در اواخر سکانداری فاطمیامین در وزارت صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه بارها اعلام کرده بود که عرضه خودرو تنها و تنها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو و در قالب ابرطرحهای فروش انجام خواهد شد. در دو مرحله گذشته فروش یکپارچه نیز که اسفندماه و اردیبهشتماه انجام شد، این دستور وزارت صمت عملیاتی شده بود.
با این شرایط عصر روز شنبه اعلام شد که مسیر ورودی خودرو به بورس کالا بار دیگر باز شده است. مشخص نیست که آیا وزارت صمت یا شورای رقابت چراغ سبز به این عرضه نشان دادهاند یا سازمان بورس فعالیت جدیدی را در این زمینه آغاز کرده است. در این زمینه برخی از کارشناسان تاکید میکنند که به طور حتم چراغ سبز از سوی وزارت صمت و سازمان بورس بوده است.
در این زمینه شنبه گذشته مرکز پژوهشهای مجلس بیانیه سیاستی در مورد صنعت و بازار خودرو منتشر کرده بود که شامل پنج پیشنهاد کوتاهمدت و پنج توصیه راهبردی برای صنعت خودرو بود. در یکی از پیشنهادهای کوتاهمدت اینطور عنوان شده بود که خودروهای کمتیراژ دوباره راهی تالار شیشهای بورس کالا شوند؛ بنابراین احتمالا صحبتهایی در مورد بازگشت برخی خودروها به بورس کالا انجام شده بود. با این وجود باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت و بهویژه شورای رقابت در مورد عرضه جدید خودرو در بورس کالا چه واکنشی خواهند داشت. به نظر میرسد شورای رقابت که دستورالعمل خود در مورد شیوه عرضه خودرو را بایکوتشده میبیند، واکنشی در این مورد داشته باشد، مگر اینکه پشت صحنه توافقاتی با این شورا انجام شده باشد.