به گزارش
مردم سالاری آنلاین،در این خصوص نکته مهم و جالب توجه اینکه بررسی شیوههای عرضه و فروش محصولات گروه ایرانخودرو که در صورت مالی اعلام شده، نشان میدهد حدود ۸ درصد از تولیدات گروه در ۶ ماهه ۱۴۰۱ در قالب پیشفروش، فروش فوقالعاده و فوری و نقد و اقساط نبوده و بهشکل «سایر روشها» عرضه شده است.
با فرض اینکه پیشفروش، فروش فوقالعاده و فوری و نقد و اقساط مربوط به فرآیند قرعهکشی بوده، این شائبه ایجاد میشود که ۸ درصد فوق خارج از فرآیند قرعهکشی و حتی عرضه در بورس کالا بوده است. نمونه واضح آن، همین عرضه به کارکنان دستگاههای دولتی و حاکمیتی بوده است که اخیرا توسط رسانهها افشا شد. اما طبق آمارها با درنظر گرفتن حجم کل تولید ۲۸۰ هزار دستگاهی گروه ایرانخودرو در ۶ ماهه نخست امسال، سهم آن ۸ درصدی که به شکل سایر روشها عرضه شده، به حدود 23 هزار دستگاه میرسد.
این آمار درحالی است که «سایر روشها»ی فروش در سالهای قبل نیز تکرار شده است، برای مثال در هر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ حدود ۴ درصد از کل تولیدات ۱۲ ماهه که به ترتیب ۱۸ و ۱۹ هزار دستگاه میشود تحتسایر روشها به فروش رسید. همچنین اوج این رکورد به سال ۱۳۹۷ باز میگردد که از ۴۶۴ هزار دستگاه تولیدی ایران خودرو تقریبا ۴۲ هزار دستگاه که معادل ۹ درصد از تولیدات کارخانه بود تحتعنوان سایر روشها به فروش رسید. البته آمار ذکرشده مربوط به گروه خودروسازی ایرانخودرو بوده که درخصوص روشهای فروش خود شفافسازی انجام داد؛ چراکه شرکت سایپا بهعنوان دیگر شرکت خودروسازی مطرح کشور هیچ اطلاعاتی درخصوص روشهای فروش خود ارائه نداده و معلوم نیست روند فروش در این شرکت به چه شکلی است.
منبع:شرق