; ?>; ?> چطور بارداری بطور قطعی تشخیص داده می‌شود؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰

چطور بارداری بطور قطعی تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص بارداری در خانم‌ها، ابتدا باید علائم و نشانه‌های آن را شناسایی کنید. همچنین انجام آزمایش خون می‌تواند بطور قطعی موجب تشخیص بارداری شود.
چطور بارداری بطور قطعی تشخیص داده می‌شود؟
برای تشخیص بارداری در خانم‌ها، ابتدا باید علائم و نشانه‌های آن را شناسایی کنید. همچنین انجام آزمایش خون می‌تواند بطور قطعی موجب تشخیص بارداری شود. اگر این سوال برای شما وجود دارد که بارداری چطور تشخیص داده می‌شود، ادامه مطالب را از دست ندهید.
علائم بارداری
 اولین و مهم‌ترین نشانه بارداری قطع‌شدن چرخه قاعدگی است و سایر علائم بارداری شامل موارد زیر می‌باشد:
  • خستگی و خواب‌آلودگی مفرط
    حالت تهوع و یا استفراغ
    افزایش ادرار و یا یبوست
    متورم و حساس شدن سینه‌ها
    میل شدید یا بیزاری نسبت به غذا
    گرفتگی بینی و بدخلقی
    نفخ شکم و گرفتگی
    افزایش ترشحات و یا خونریزی
    تغییر در چشایی و بویایی
    تیره‌شدن پوست نوک سینه
بروز این علائم می‌تواند نشان‌دهنده بارداری باشد؛ اما برای تشخیص دقیق باید آزمایش خون انجام دهید. این نشانه‌ها در هفته دوازدهم بارداری ممکن است بیشتر بروز کند. انجام آزمایش خون می‌تواند دقیق‌ترین نتیجه را به شما نشان دهد. اگر به دنبال کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه هستید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.
 
انواع روش‌های تشخیص بارداری
برای تشخیص بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد که به دودسته تست ادرار و آزمایش خون تقسیم می‌شوند. تست‌های بارداری در واقع، میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را اندازه‌گیری می‌کنند. این هورمون تقریبا ۶ روز پس از لقاح شروع به تولید می‌کند، به همین علت برای اندازه‌گیری آن باید در زمان مناسب اقدام شود.
هورمون hCG بین ۱۲ تا ۱۴ روز بعد از لقاح در ادرار و ۱۱ روز بعد از لقاح در خون قابل‌اندازه‌گیری است. برای تشخیص باردار بودن، پس از بروز علائم می‌توانید از دو روش ذکر شده استفاده کنید. تست‌های بارداری اغلب مطمئن هستند؛ اما ممکن است نتایج قطعی نداشته باشند و برای نتیجه دقیق بهتر است آزمایش خون انجام دهید. برخی از خانم‌ها نیز ممکن است به دلایل گوناگون تا هفته دوازدهم بارداری، متوجه باردار بودن خود نشوند. زیرا در هفته دوازدهم بارداری، تغییرات بدنی در حدی نیست که به‌آسانی بتوان متوجه بارداری شد.
 
آزمایش خون بارداری
یکی از روش‌های تشخیص بارداری، انجام‌دادن آزمایش خون است که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. آزمایش خون برای تشخیص بارداری از مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین روش‌ها می‌باشد. با انجام این آزمایش شما می‌توانید به طور قطعی متوجه شوید که آیا باردار هستید یا خیر. آزمایش خون برای تشخیص زودهنگام بارداری، چندقلو بودن جنین، حاملگی خارج از رحم و ارزیابی سقط جنین نیز کاربرد دارد. البته خانم‌هایی که در هفته دوازدهم بارداری خود، قرار دارند خطر سقط جنین برای آنها کاهش‌یافته است، اما بهتر است برای اطمینان این آزمایش را انجام دهند.
آزمایش خون نسبت به آزمایش ادرار حساس و دقیق‌تر است، زیرا برای بررسی نتیجه نیاز به میزان کمتری از hCG دارد. پس از انجام تست‌های خانگی برای مطمئن شدن از نتیجه خود، توصیه می‌کنیم آزمایش خون انجام دهید. این روش تا ۹ الی ۱۲ روز پس از لقاح نتایج دقیق و مطمئنی دارد؛ اما نتایج آزمایش ادرار این‌گونه نیست.
نتایج آزمایش خون، معمولا دقیق هستند؛ اما در برخی موارد ممکن است به دلایل گوناگونی تغییر کند. دلایلی از جمله خطاهای آزمایشگاهی، تست سریع، چند هفته بعد از زایمان و وجود برخی از بیماری‌ها می‌توانند نتیجه را دستخوش تغییر کنند.
 
چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟
برای پاسخ به پرسش چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟ می‌توان گفت زمانی که چرخه قاعدگی شما قطع شود یا سایر علائم بارداری در شما ایجاد شوند، بهتر است آزمایش خون دهید. اگر فکر می‌کنید باردار هستید می‌توانید علاوه بر استفاده از تست‌های بارداری، یک آزمایش خون نیز انجام دهید. انجام این آزمایش باعث می‌شود تا شما از نتیجه خود مطمئن شوید.
بهترین زمان برای انجام این آزمایش، در واقع ۷ روز پس از لقاح است و تست زودهنگام می‌تواند منجر به نتیجه منفی شود. تست‌های بارداری نیز برای تعیین بارداری زودهنگام متفاوت عمل می‌کنند و معمولا ۱۰ روز بعد از لقاح می‌توانند نتیجه را نشان دهند. همچنین در هفته دوازدهم بارداری انجام سونوگرافی و غربالگری‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند. در این زمان، وجود بیماری‌هایی همچون سندروم داون و ناهنجاری‌های کروموزومی، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
همچنین سونوگرافی‌های هفته دوازدهم بارداری به شما روند رشد کودک، تاریخ تخمینی تولد، یک یا چندقلو بودن و ناهنجاری‌های کروموزومی را نشان می‌دهد. 
تست بی بی چک برای تشخیص بارداری
تست بارداری یا همان baby check، از رایج‌ترین روش‌های تشخیص بارداری می‌باشد. بی‌بی چک از طریق ادرار، میزان هورمون بارداری hCG را اندازه‌گیری می‌کند. این هورمون در روزهای اول بارداری به‌سرعت افزایش میابد و هرچند روز مقدار آن دوبرابر می‌گردد. بی‌بی چک یا کیت‌های خانگی بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس و قابل تهیه هستند، به همین علت بین خانم‌ها محبوب است.
baby check ها در ۹۹ درصد مواقع نتایج دقیقی دارند و این موضوع به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. بی‌بی چک‌ها از طریق مقدار کمی از ادرار به شما نشان می‌دهند که بارداری شما مثبت است یا منفی. برای آنکه بتوانید از این روش نتیجه دقیقی به دست بیاورید، حتما قبل از استفاده دستورالعمل آن را مطالعه کنید. اگر خانمی تا هفته دوازدهم بارداری یا همان ماه سوم بارداری، از باردار بودن خود اطلاع نداشته باشد، با انجام یک تست خانگی می‌تواند سریعا آن را بفهمد.
انواع بی‌بی چک‌ها به ۳ دسته نواری، مستقیم و قطره چکانی تقسیم می‌شوند که در نتیجه آن‌ها، هیچ تفاوتی وجود ندارد و نتیجه پس از چند دقیقه بر روی آنها ظاهر میشود. برای استفاده از این روش می‌توانید ۱۰ روز پس از لقاح اقدام کنید. اگر نتیجه تست شما منفی شد، دلیل بر باردار نبودن شما نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. برای مطمئن شدن از نتیجه، یک تست دیگر تهیه و استفاده کنید و یا آزمایش خون انجام دهید.
 
نکات مهم پیش از آزمایش خون بارداری
قبل از انجام آزمایش خون بارداری لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید. آزمایش خون در افراد باردار ممکن است در شرایط خاصی انجام شود، مانند افرادی که تحت درمان‌های باروری هستند یا زمانی که پزشک احساس می‌کند، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. شما باید در زمان مناسب این آزمایش را انجام دهید و انجام آزمایش زودهنگام می‌تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود.
البته نتایج مثبت در این تست، خطای کمتری دارد و برای آزمایش خون بارداری شرایط ویژه‌ای وجود ندارد. همچنین اگر بیماری خاصی دارید، قبل از آزمایش با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از بیماری‌ها می‌تواند موجب تغییر در نتیجه آزمایش، از جمله نتیجه مثبت کاذب شود.
 
آزمایش خون بارداری در منزل با هومکا!
همان‌طور که در این مقاله گفته شد، بهترین راه برای تشخیص دقیق بارداری، انجام آزمایش خون بارداری است. شما برای انجام آزمایش خون یا چکاپ کامل مردان و زنان می‌توانید بدون خروج از منزل، از هومکا کمک بگیرید و این آزمایش را در منزل انجام دهید. آزمایشگاه‌های همکار هومکا، در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، آمل،یزد و قزوین واقع هستند. شما می‌توانید برای انجام آزمایش خون و سایر خدمات مربوطه به سایت www.homeca.ir مراجعه یا با شماره‌تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.
کد مطلب: 186401
برچسب ها:  تست بارداری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *