تصویرگر کتاب «ماهی سیاه کوچولو» گفت: وقتی جلوی یک هنر را میگیریم و برای آن محدودیت ایجاد میکنیم نمیتوانیم انتظار عرضه هنر از سوی هنرمند را داشته باشیم، باید به هنرمند اجازه دهیم با نگاه به جامعه خود، از آن متأثر شده و در نتیجه به خلق هنری خود نایل شود بدون آنکه راه او را با نبایدها، سد کنیم، به این ترتیب است که میتوانیم انتظار داشته باشیم از تضارب آرا و ابداعات هنرمندان، راه های جدید در عرصه هنر به وجود آید.
فرشید مثقالی نقاش، گرافیست و فیلمساز و برندهٔ جایزهٔ «هانس کریستین آندرسن» در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با بیان اینکه در تاریخ هنر جهان، هنرمندان همیشه تابعی از جامعه بودند، اظهار داشت: با تغییرات کوچک در یک هنر، هرگز نمیتوان هنر جدیدی را ابداع کرد، بلکه هنرمند پیشرو باید به نیازهای جامعه در حال تغییر واکنش مناسب داشته باشد. بنیانگذار نگارخانه «قند ریز» در ادامه با بیان اینکه هنرهای شهری ایران در شهرهایی مانند اصفهان و کاشان ناگهانی ابداع نشدهاند ابراز داشت: با همه این عوامل در عصر حاضر ابداع هنری شرط اول است و بسیاری از کارها به دلیل تازگی اثر، مورد توجه قرار میگیرد. وی در ادامه با انتقاد از اینکه در بسیاری از بخشها شتاب زده عمل میکنیم، روند رشد و تحول را در هنر ابداعی محیطی بسیار مهم دانست و افزود: متأسفانه در ایران این پروسه زمانی به طور کامل طی نشده و حاصل آن بینظمی در آثار است. مثقالی با اشاره به اینکه در جامعه مابین سلیقه مدیران کلان و هنرمندان تفاوت زیادی وجود دارد گفت: تا زمانی که این تفاوت دیدگاه وجود دارد نمیتوان فضای جلوتر از آن را در پیشبرد هنر شهری تصور کرد. بنیانگذار بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به وجود فرهنگهای متفاوت در کشورمان افزود: نباید علاقه شخصی خودمان را به یک فرهنگ بزرگ از طریق هنر تحمیل کنیم. این هنرمند اضافه کرد: در عرصه هنر به نظر میرسد به راحتی میتوان راههایی که نباید رفت را نشان داد، اما نشان دادن راه و نگاه جدید بسیار سخت است، زیرا به دلیل شتاب زیاد جامعه، گاهی از حوزه تفکر معاصر خارج میشویم و ظرفیت موجود استادان هنری نیز پاسخگوی نیازهای ذهنی جامعه ما نیست و نتیجه آن میشود که هم اکنون شاهد هستیم.