; ?>; ?>
داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی و نوازنده پیشکسوت تار گفت: درصورتی که اخبار رسیده مبنی بر ثبت کمانچه به نام آذربایجان در یونسکو صحت داشته باشد، خانه موسیقی در برابر آن ایستادگی میکند تا نگذارد کمانچه نیز به سرنوشت تار در یونسکو منجر شود.
سخنگوی خانه موسیقی درگفت وگو با پایگاه خبری فریادگر افزود: این صحبتها مبنی بر ثبت کمانچه به نام آذربایجان در حد شایعه است و صحت آن هیچ گاه توسط هیچ مرکزی تایید نشده اما ما آن را درخانه موسیقی در دستور جلسه خود قرارداده و براساس آن تحقیق میکنیم. پیرنیاکان ادامه داد: درصورت اطمینان از این امر خانه موسیقی اقدام کرده و تلاش میکند تا جلوی این اتفاق ناخوشایند را بگیرد. سرپرست گروه شهنازی اظهار داشت: ما در خانه موسیقی به عنوان نهاد صنفی و مردمی، درخواست خود را تحویل وزارت ارشاد و روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی کشور می دهیم تا آنها به واسطه نمایندگان ما در یونسکو توضیحات روابط بین الملل سازمان میراث فرهنگی را مبنی بر قدمت سازهای تار و کمانچه درایران به یونسکو تحویل داده و توضیح دهد که اساسا آذربایجان در گذشته، بخشی از ایران بوده و پس از جداشدن نیز «اران» نام داشته که از نام «ایران» گرفته شده بود. سخنگوی خانه موسیقی گفت: همگی ما باید تلاش کنیم تا اتفاقی که برای ساز تار در یونسکو افتاده و منجر به ثبت این ساز به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو شد برای کمانچه ایران نیفتد.
گفتنی است «کمانچه» یکی از سازهای ایرانی است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای تحتانی ساز پایه نیز دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار میگیرد. اولین نشانههای تاریخی در مورد کمانچه در کتاب «موسیقی الکبیر» اثر ابونصر فارابی در قرن چهارم هجری دیده شده است. وی در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن، رباب یاد میکند. کمانچه در دوران صفویه و قاجاریه جزء سازهای اصلی موسیقی ایران بوده است.
از شاخصترین کمانچهنوازان ایرانی میتوان به علیاصغر بهاری، رحمت الله بدیعی و مجتبی میرزاده اشاره کرد. برخی از نوازندگان شاخص معاصر میتوان به کیهان کلهر، داوود گنجهای، اردشیر کامکار و سعید فرجپوری اشاره کرد.