به گزارش
مردم سالاری آنلاین، چند پیش سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره کیفیت خودروهای تولید داخل اعلام کرده بود که« توصیه من به خودروسازان و انجمن خودروسازان این است که بهجای فرافکنی و انحراف افکار عمومی بهدنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند، اینطور نباشد که قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت کنند اما خودروی ناایمن و غیراستاندارد دست مردم بدهند.» هرچند در گفته های دیگری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره واردات خودروهایی هندی اعلام کرده بود که قیمت خودروی خارجی با کیفیت بالای 10 هزار دلار است و با در نظر گرفتن 5 هزار دلار برای هزینه واردات و تعرفه واردات و ... تقریبا واردات هر خودروی خارجی 15 هزار دلار تمام می شود و محاسبه آن با دلار 32 هزار تومانی هزینه خرید هر خودروی ارزان قیمت خارجی نزدیک به 450 میلیون تومان برای شهروندان ایرانی تمام می شود بنابراین رئیس راهور ناجا با وجود اینکه نسبت به قیمت ها مطلع است اما مغرضانه اظهاراتی را علیه خودروسازان بیان کرده و همین مساله باعث شده تا رئیس سازمان استاندارد هم نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهد و اعلام کند« پلیس اگر حرفی در بحث کیفیت خودروها دارد، چرا زمانی که ما به عنوان تنها سازمان فنی نظام، وارد میدان شدهایم و عملیاتی را شروع کردهایم، آدرس اشتباه میدهند؟ » بنابراین گزارشات شرکت بازرسی و مراجعات به نمایندگی های ایران خودرو خلاف این ادعای پلیس را نشان می دهد و گویای افزایش کیفیت محصولات این شرکت است.
به طور قطع سیاست های خودروسازان برای توقف تولید خودروهایی مانند تیبا و سمند در راستای ارتقای کیفیت تولید است، زیرا برخی از این خودروها که با پلتفرم پراید تولید می شوند نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، از این رو در دستور توقف تولید قرار گرفته اند تا در راستای ارتقای استاندارد حرکت کند و بسیاری از مصرف کننده ها نسبت به اقدامات این شرکت مطلع هستند، زیرا محصولات جدیدی خودروسازان از استاندارد بالای برخوردار هستند و تقاضا برای خودروهای ایران خودرو به شدت در حال افزایش هست و خودروی مانند تارا در آستانه ای صادرات به کشور روسیه است و از آنجایی که این کشور خود ساللانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید و عرضه می کند صادرات به این کشور یک موفقیت محسوب می شود و نشان دهنده ای کیفیت خودروی ایران خودرو است.
در حال حاضر تولیدات خودروسازان از استانداردهای لازم برخوردار هستند و تنها چند خودرو با استانداردهای 55 گانه قبلی تولید می شوند که در آستانه توقف تولید هستند، به عبارت دیگر تا پایان سال جاری بخش عمده ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن می شوند و از آنجایی که خودروسازان چند محصول دیگر را در آستانه ای رو نمایی دارند که از استانداردهای 85 گانه برخوردار هستند عملا موضع گیری های پلیس راهور غیرمنطقی است، زیرا این صنعت در چند سال گذشته درگیر چالش های تحریمی و تورمی بوده است و در مقطع کنونی که به نوعی از این مشکلات عبور کرده در شرایط کنونی در ریل مثبت قرار گرفته می تواند به سرعت مشکلات سال های گذشته را کنار بزند و به تولیدات استاندارد و با کیفیت دست پیدا کند.
در شرایط کنونی خرابی قطعات در تولیدات همه شرکت های خارجی هم وجود دارد و انها این موضوع را یک فرایندی طبیعی قلمداد می کنند زیرا خودرو یک کالای مصرفی است و قطعات آن با مصرف بیشتر دچار خرابی می شوند اما ایران خودرو با تشکیل کمیته ای در راستای رفع مشکلات قطعات برآمده است تا از این طریق رضایت مشتریان را جلب کند. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط موجود نباید با اظهاراتی مخرب روحیه صنعتگران را تخریب کرد و همواره باید بستر ارتقای تولید داخلی را فراهم کرد.