۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۸

آخرین وضعیت زلزله زدگان زهان

در حالیکه شش روز از وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری زهان می گذرد سه مدرسه موقت به صورت کانکس در مناطق زلزله زده نصب و راه اندازی شده و تلاشها برای رفع نیازهای زلزله زدگان ادامه دارد.
قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح اقدامات امدادگران این جمعیت در زلزله زهان از خروج ۱۷ تن از زیرآوار خبرداد و به ایسنا گفت: کمبود سرویس‌های‌بهداشتی و حمام‌صحرایی یکی از مهمترین چالش‌های زلزله‌زدگان است.
احمدرضا شجیعی در مورد میزان خسارات این زمین‌لرزه گفت: ۱۲۰۰ خانوار بر اثر وقوع این زمین‌لرزه دچار آسیب شدند.
وی با بیان اینکه ۲۰ روستا در جریان وقوع این زمین‌لرزه دچار آسیب شده‌اند گفت: ۵۰۰ باب خانه در جریان این زمین‌لرزه آسیب دیده است. ۲۰۰ باب این منازل تخریبی در حدود ۲۰ الی ۸۰ درصد داشته‌اند. ۱۲۰۰ خانوار در این ۲۰ روستا در اثر وقوع زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند. امدادگران به ۵۵۰۰ تن امدادرسانی کردند.
شجیعی ‌گفت: ۱۷ تن توسط امدادگران از زیرآوار رها شدند که ۱۲ تن از آنان زنده نجات یافته و متاسفانه امدادگران اجساد پنج فرد را نیز از زیرآوار خارج کردند. ۲۳ تن در پی وقوع این زمین لرزه مصدوم شدند، از این میان تعداد ۱۴ مصدوم مربوط به روستای شاج و مابقی متعلق به روستاهای شیرخند، زهان، نخرود و شیرگ بوده‌اند.
به گفته او پنج جسد پیدا شده از زیر آوار توسط امدادگران متعلق به یک خانواده بوده است: متاسفانه پدر،‌ مادر و سه فرزند دختر این فرد که در روستای شاج سکونت داشتند بر اثر وقوع زمین لرزه جان خود را از دست دادند.
قائم مقام رییس سازمان امداد و نجات همچنین در تشریح دیگر اقدامات انجام شده از سوی امدادگران این جمعیت پس از اسکان اضطراری گفت: ۴۹۰۰ تن توسط امدادگران اسکان یافتند که در این راستا ۱۵۵۰ تخته چادر امدادی توزیع شد.
وی با اشاره به وقوع پس لرزه‌های زیاد در این منطقه گفت:‌ بر اساس آمارهای موجود در یک هفته گذشته، زلزله‌ای با قدرت بیش از ۳.۵ ریشتر در این منطقه رخ داد که این مسئله جای بررسی دارد.
شجیعی همچنین گفت: کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام صحرایی یکی از مهمترین چالش‌های مردم این منطقه است.
نصب کانکس برای تشکیل کلاس های درس مناطق زلزله زده خراسان جنوبی
مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی اعلام کرد:به منظور برخورداری از تعلیم و تربیت در مناطق زلزله زده خراسان جنوبی و جبران عقب ماندگی دانش آموزان در مناطق یادشده هم اکنون سه مدرسه موقت به صورت کانکس در مناطق یادشده نصب و راه اندازی شده است.
آخوندیˈ روز دوشنبه و در حاشیه بازدید خبرنگاران از مناطق زلزله زده گفت: همچنین توزیع نفت رایگان با دستور استاندار خراسان جنوبی در مناطق زلزله زده آغاز شده و ادامه دارد.
وی با اشاره به برنامه های در دست اقدام در مناطق زلزله زده افزود: با نیازسنجی های صورت گرفته از سوی نیروهای اعزامی سازمان مدیریت بحران در مناطق زلزله زده استان سرویس های بهداشتی و حمام های صحرایی نیز در حال نصب است.
مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی اظهار داشت:یک هزار گالن ۲۰ لیتری نیز برای نگهداری آب آشامیدنی سالم و نفت سفید در میان زلزله زدگان توزیع شده است.
این مقام مسوول در سازمان مدیریت بحران استان خراسان جنوبی بیان داشت:همچنین ۱۰ میلیارد ریال برای بازسازی زیرساخت های عمرانی، دو هزار میلیون ریال برای تنخواه هزینه های جاری در مناطق زلزله زده و پنج هزار میلیون ریال کمک معیشتی بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار خواهد گرفت.
به گفته آخوندی،تسهیلات یارانه دار برای بازسازی دو هزار واحد مسکونی خسارت دیده هر واحد ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده ضمن اینکه برای هر واحد نیز مبلغ دو میلیون تومان کمک بلاعوض در صورت بازسازی واحدهای تخریبی در اختیار زلزله زدگان قرار خواهد گرفت.
مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی همچنین تامین علوفه مورد نیاز دام ها و ارایه تسهیلات یارانه دار برای بازسازی آغل های دام ها را از دیگر اقدامات دانست که در دستور کار قرار گرفته است.
برگزاری کلاس‌های نقاشی برای کودکان زلزله‌زده
محمد جعفریان- رییس جمعیت جوانان هلال‌احمر- از برگزاری کلاس‌های نقاشی برای کودکان زلزله‌زده خبر داد و با بیان اینکه پس از وقوع زمین‌لرزه ۵.۵ ریشتری در منطقه زهان بلافاصله کاروان‌های نیکوکاری و امداد اجتماعی جوانان به منطقه زلزله‌زده اعزام شد، به ایسنا گفت: برپایی خیمه نماز، آموزش چادر به چادر اصول ایمنی در چادرهای امدادی در فصل سرما، نصب چادر گروهی و برگزاری مراسم ترحیم برای جانباختگان روستای شاج و همچنین ارائه خدمات حمایت روانی از وظایف این جوانان در قالب کاروان‌های نیکوکاری است.
وی با بیان اینکه این جوانان با گذشت چند روز از وقوع زمین‌لرزه و با توجه به سردی هوا اقداماتی همچون شیارکشی در اطراف چادر و همچنین نصب نایلون پوشش چادر را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: ۱۰۰ تن از جوانان حاضر در این کاروان نسبت به آواربرداری در چهار روستا به امدادگران دیگر کمک کردند.
وی همچنین از برگزاری کلاس‌های نقاشی برای کودکان زلزله‌زده خبر داد گفت: این کلاس‌های نقاشی با رویکرد تشخیص حالات روحی و ذهنی کودکان به وسیله نوع ترسیم و استفاده از رنگ‌ها در چهار روستای زلزله‌زده برگزار می‌شود.
روستاهای زلزله‌زده «زهان» صاحب شهربازی‌ می‌شوند
محمد جعفریان- رییس جوانان جمعیت هلال‌احمر- از تاسیس شهربازی در مناطق و روستاهای زلزله‌زده خراسان‌جنوبی خبر داد و با بیان اینکه وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله اثرات بسیار زیادی بر روی کودکان و نوجوانان می‌گذارد، به ایسنا گفت: در بخش حمایت‌های روانی از افراد زلزله‌زده، توجه به کودکان و نوجوانان یکی ار ارکان اساسی است که در طرح کاروان‌های نیکوکاری که از سوی این سازمان اجرایی می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه توجه به کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله‌زده یکی از اصول اساسی است، گفت: در همین راستا سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برای ارتقای سطح سلامت کودکان و نوجوانان زلزله‌زده و همچنین برای پر کردن اوقات فراغت این کودکان اقدام به تاسیس شهربازی در این مناطق می‌کند.
جعفریان با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی هفت روز آینده وسایل این شهربازی‌ها در روستاها نصب می‌شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در هر روستا تعدادی وسیله نصب و کودکان می‌توانند از این وسایل استفاده کنند.
۱۵۰ کانکس برای حادثه‌دیدگان
اختصاص ۱۵۰ دستگاه کانکس برای اسکان زلزله‌زدگان زیرکوه و قاینات در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مصوب شد.
به گزارش ایسنا، فرهاد فلاحتی، فرماندار زیرکوه در این جلسه که با حضور مدیران استانی و شهرستانی در فرمانداری زیرکوه برگزار شد، با تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان منطقه تصریح کرد: بزرگ‌نمایی این مشکلات ظلم به خدمات دولت و نظام است و بی‌جهت مشکلات را بزرگ و غیرواقعی جلوه دادن کار ناشایستی است، دغدغه همه باید رفع مشکلات و ارائه خدمات صادقانه به مردم باشد.
فلاحتی با اشاره به سرمای شدید در منطقه و مشکل تأمین گرما در چادرهای نصب شده در کمپ‌های اضطراری و احتمال بروز حوادث ناگوار، بر تأمین ۱۵۰ دستگاه کانکس برای اسکان آسیب‌دیدگان تأکید کرد. ساخت و سازهای مسکونی با تلاش مسوولان سرعت گرفت، اما عواملی مثل سرما و یخبندان سرعت کارها را پایین آورد و خانواده‌هایی که منازلشان در زلزله تخریب شد و غیرقابل استفاده است باید در کانکس اسکان یابند.
فرماندار زیرکوه از انتقال ۹ کانکس حمام تک دوش، ۹ تانکر سرویس بهداشتی و ۲ کانکس حمام و دستشویی جدید به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: تاکنون ۱۷۸۵ دستگاه چادر،۵۲۸۳ تخته پتو، تعداد زیادی چراغ والر و... بین آسیب دیدگان توزیع شد و روند خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان مطلوب است.
فلاحنی از توزیع ماهانه سهمیه غذایی شامل برنج، روغن، حبوبات، کنسرو، قند، چای و وسایل کامل بهداشتی و غذای گرم بین روستاییان مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: علوفه دام به میزان یک هفته برای دامداران تأمین و توزیع خواهد شد.
در این جلسه شماره حساب ۹۹۹۹ بانک ملت برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام شد.
محصولات کشاورزی مردم زلزله‌زده زهان بیمه شدند
بخشدار زهان به ایسنا گفت: محصولات کشاورزی زلزله‌زدگان به دلایل وجود سرما، باران و زلزله بیمه شدند.
"محمدرضا قرائی" درباره مردم زلزله‌زده‌ی زهان، گفت: در حال حاضر در این منطقه امکاناتی ازجمله آب، برق، تلفن، نانوایی سیار، چادر، پوشاک لوازم بهداشتی و سرویس‏های بهداشتی نصب شده و در اختیار مردم زلزله‌زده قرار گرفته است. قرار است به دیگر روستاهای زلزله‌زده نیز به زودی عملیات آب‌رسانی انجام شود.
بخشدار زهان تصریح کرد: در این منطقه سیم کارت‏های همراه و گوشی در اختیار مردم برای ایجاد ارتباط با یکدیگر قرار گرفته است. در حال حاضر ازجهت امکانات و پزشک مشکلی در این منطقه وجود ندارد.
کد مطلب: 16179
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *