۰
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۲

چرا کود ها برای تغذیه جهان مهم هستند؟

همانطور که انسان ها برای رشد قوی و سالم به مواد معدنی و مواد مغذی ضروری نیاز دارند، محصولات زراعی دنیا نیز نیاز دارند. تجارت اصلی ما در تولید کود با بهره وری کشاورزی و تولید مواد غذایی ارتباط تنگاتنگی دارد. نقش کودها در تولید مواد غذایی معمولا دست کم گرفته می شود. کودها غذای گیاهان هستند.
کودها جایگزین مواد مغذی می شوند که گیاهان از خاک حذف می کنند. بدون افزودن کودها، عملکرد محصول و بهره وری کشاورزی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل است که از کودهای معدنی برای تکمیل ذخایر مواد مغذی خاک با مواد معدنی استفاده می شود که می توانند به سرعت جذب شده و توسط محصولات استفاده شوند. البته در اینجا قصد نداریم در خصوص انواع کود و یا انتخاب نوع کود کشاورزی صحبت کنیم. چرا که منابع کاملتری در خصوص راهنمای انتخاب خرید کود های ارگانیک یا شیمیایی وجود دارد.
این تعادل را به درستی برقرار کنیم و سطحی از مواد مغذی را در خاک حفظ کنیم که محصولات  پاسخگوی نیاز ما باشد.
با تولید هر محصول از این ذخایر کم می شود و ما باید هر سال و برای محصولات جدید آنها را با کود جایگزین کنیم.
به زبان ساده - ما از کود برای موارد زیر استفاده می کنیم:
مواد مغذی موجود در خاک را فراهم کند.
مواد مغذی حذف شده در زمان برداشت را جایگزین کند.
تعادل مواد مغذی را برای تولید با کیفیت بهتر و عملکرد بالاتر.
جمعیت جهان در حال افزایش است و ما تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر خواهیم رسید.
 اما همچنین باید از غذای زمین، منابع آن و محیط زیست محافظت کنیم.
محصولات زراعی در طول چرخه رشد خود به یک رژیم غذایی متعادل از مواد مغذی ضروری نیاز دارند.
بسیاری از این مواد مغذی ضروری را می توان در خاک یافت، اما اغلب به مقدار کافی برای حفظ عملکرد محصول بالا نیست. شرایط خاک و آب و هوا همچنین می تواند جذب مواد مغذی گیاه را در مراحل کلیدی رشد محدود کند.
گیاهان به 13 ماده معدنی ضروری نیاز دارند که همگی عملکردهای مهمی دارند. اگر هر یک از اینها وجود نداشته باشد، رشد و عملکرد گیاه آسیب می بیند. کشاورزان می توانند برای کمک به یارا مراجعه کنند.
نیازهای محصول
هر محصول در هر مرحله حیاتی از رشد خود به طیف متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارد.
به عنوان مثال، نیتروژن و فسفر اغلب در مراحل اولیه رشد برای سوخت رسانی به ریشه و رشد برگ حیاتی تر هستند، در حالی که روی و بور در طول گلدهی مهم هستند.
محصولات غلات از مواد مغذی برای رشد استفاده می کنند و به تدریج آنها را از ریشه، برگ و ساقه به داخل برگ منتقل می کنند، قبل از مرگ و برداشت دانه.
محصولات درختی نسبت به محصولات زراعی نیاز به مواد مغذی متفاوتی دارند. آنها می توانند مواد مغذی مانند نیتروژن را در تنه، شاخه ها و برگ های خود ذخیره کنند و سپس آنها را در نقاط کلیدی چرخه رشد توزیع کنند. با این حال، تامین سطوح جایگزینی از مواد مغذی حذف شده در میوه های برداشت شده و مواد مغذی که برای رشد حیاتی هستند، اما قابل بازیافت نیستند، برای درختان مهم است.
محصولات گلخانه ای با ارزش و با کیفیت، شاید بیشترین نیاز را به دقت تغذیه ای داشته باشند. توت فرنگی، کاهو یا میوه با کیفیت بالا نیاز به یک رژیم غذایی ثابت و متعادل دارند. بنابراین پرورش دهندگان اغلب رشد محصول را با غذا دادن به گیاهان با قاشق غذاخوری با آنچه که در محیطی محافظت شده از تغییر خاک و شرایط آب و هوایی نیاز دارند کنترل می کنند.
در همه شرایط، مهم است که فرمولاسیون و انتخاب کود با نیازهای محصول مطابقت داشته باشد. ما در یارا مجموعه ای تثبیت شده و بسیار موفق از برنامه های مدیریت تغذیه محصول داریم که این کار را انجام می دهند.
با استفاده از این اطلاعات و محصول مناسب یارا، پرورش‌دهنده می‌تواند اطمینان حاصل کند که نیازهای مواد مغذی برآورده شده و رشد و کیفیت محصول به حداکثر می‌رسد. این امر بازدهی بالا و سود بالایی از استفاده از کودهای با کیفیت بالا را فراهم می کند.
مواد مغذی اصلی گیاهان
از میان مواد مغذی اصلی، نیتروژن (N) اغلب به بیشترین مقدار برای محصولات مورد نیاز است، در درجه اول برای قدرت و عملکرد. نیتروژن نقش کلیدی در تولید کلروفیل و سنتز پروتئین دارد. کلروفیل رنگدانه سبز گیاهی است که مسئول فتوسنتز است. هنگامی که نیتروژن کمبود داشته باشد، گیاهان برگ های زرد یا کم رنگ ایجاد می کنند و رشد آنها متوقف می شود.
فسفر (P)، یک جزء حیاتی از آدنوزین تری فسفات (ATP) است که انرژی بسیاری از فرآیندهای گیاه را تامین می کند. فسفر به ندرت واکنش های رشد چشمگیری ایجاد می کند، اما برای توسعه موفقیت آمیز همه محصولات ضروری است. به عنوان مثال، ذرت یا سایر محصولات ذرت که فاقد فسفر در طول فصل رشد هستند، عملکرد کمتری دارند.
پتاسیم (K) تقریباً برای همه محصولات کشاورزی و اغلب در مقادیر بالاتر از نیتروژن مورد نیاز است. پتاسیم محتوای آب و انبساط گیاه را تنظیم می کند. این کلید برای دستیابی به عملکرد و کیفیت خوب میوه است و برای افزایش اندازه، محتوای آب و شیرینی میوه حیاتی است.
کیفیت مکانیکی کود برای پخش پذیری، کاربرد دقیق، اثرات زیست محیطی کم و بازگشت سرمایه بالا کلیدی است. در بسیاری از موارد، صرف کود، اولین ایده را به دست می‌دهد: گرد و غبار و دانه‌های خرد شده نشان‌دهنده کیفیت پایین است، در حالی که اندازه همگن و سطح صاف برای پخش‌پذیری عالی است. کودهای معدنی نیز باید مواد مغذی خالص و عاری از مواد افزودنی و آلودگی باشند. و ردپای محیطی آنها چه در زمان تولید و چه در کاربرد باید تا حد امکان کم باشد. تضمین کیفیت بالا همراه با سرمایه گذاری مستمر در افراد، فناوری و سازمان است. اروپا دارای بالاترین استانداردهای تولید در سرتاسر جهان است که نیازهای اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی جامعه ما - امروز و فردا - را برآورده می کند.
 
با وجود اینکه شاید نخستین سوالی که ذهن مخاطبین را درگیر خود میکند علت برگشت خوردن محصولات و میوه های صادراتی ایران در گمرک  چیست؟ آیا استفاده از کود تاثیر منفی بر میوه ها میگذارد؟ در واقع باید گفت استفاده اصولی از کود نه تنها ضرری وارد نمیکند بلکه برای داشتنی خاکی غنی برای رشد محصولات خوب نیز ضروری است.
کد مطلب: 159254
برچسب ها: کود
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *