معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: مدیریت شهری فعلی پروژه اقدسیه را با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد و پروژه مرزداران با پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصد از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفت.
به گزارش ایرنا، سیدمناف هاشمی، عصر شنبه در مراسم افتتاح ایستگاههای مترو اقدسیه و مرزداران گفت: گاهی اوقات اعلام میشود که این پروژهها در دوره قبلی ۹۹ درصد تمام شده بود اما واقعیت این است که مدیریت شهری پروژه اقدسیه را با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد و پروژه مرزداران را با پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصد از مدیریت شهری پیشین تحویل گرفت که البته زحمات همه گذشتگان قابل قدردانی است.
وی با بیان اینکه شهر تهران نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن کم دارد که به هیچ شکلی هم نمیتوان اقتصاد حوزه حمل و نقلی را درست کرد افزود: اگر حمایت دولت برای واگن نباشد شاید ۲۰ تا ۲۵ سال دیگر طول بکشد تا مترو تهران به عنوان حمل و نقل پاک به بهره برداری برسد که داشتن هوای پاک حق تمامی شهروندان تهرانی است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: فارغ از نگاههای سیاسی اگر دولت حمایتی از مترو نداشته باشد هیچ گاه نمیتوان این پروژه را اقتصادی کرد، بسیار تلاش شد که بخش خصوصی در قالب تبصره ۱۸ و ۱۹ وارد عمل شوند و یک فراخوان نزدیک به ۶ ماه زمان شهرداری را گرفت. اما با توجه به حمایتهای بهینه سازی مصرف سوخت و بهتر شدن قیمت آن در صورتی که بخش خصوصی وارد شود و داشتن پول تبلیغات و حتی ۳۰ درصد کمک به یارانه دولت، یک قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن مدیریت شهری به نتیجه نرسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای زمان کوتاهتری برای تکمیل خطوط ۱۱ گانه مترو تهران، گفت: وضعیت اتوبوسرانی در همه کلانشهرها به ویژه شهر تهران بدتر از شبکه مترو است، حدود ۶۰ درصد از اتوبوسها که مربوط به بخش خصوصی است، عمدتا دوره قرارداد ۱۰ سالهشان به پایان رسیده و میتوانند که فعالیت نکنند. نزدیک به حدود هزار دستگاه اتوبوس در یک سال و نیم گذشته به علت کرونا، از کار دست کشیدهاند.
هاشمی تاکید کرد: شهرداری بیشتر از امکان پرداخت یارانه ندارد و دولت هم نمیپردازد که امسال از هزار میلیارد تومان یارانه، شاید تا پایان سال دولت ۱۰ درصد آن را بپردازد، این نشان میدهد که اگر این دو حوزه حمایت دولت را نداشته باشند، نیازهای واقعی شهروندان را تأمین نمیکند.
وی با بیان اینکه دو قرارداد ۱۰۵ دستگاهی واگن توسط مدیریت شهری تنظیم شده خاطرنشان کرد: دو هفته آینده ایستگاه باقرخان و شهرک آزمایش افتتاح خواهد شد تا بخش میانی خط ۶ تکمیل شود اما قسمتهای بسیار دیگری از خط ۶ و ۷ ادامه جای کار خواهد داشت که هزینه خط ۱۰ نیز قالب بر ۳۰ هزار میلیارد تومان آغاز شده که شهرداری به تنهایی نمیتواند آن را پیش ببرد.
به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح و بهره برداری از ایستگاههای اقدسیه و مرزداران در خطوط ۳ و ۶ مترو تهران با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی، شهردار تهران، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.