وزارت راه و شهرسازی به منظور رفاه حال ساکنین و مالکین مجاور حریم قانونی راه آهن و حل مشکلات آنها در بازسازی و نوسازی املاک خود در محدوده شهرها و روستاها، پیشنهاد اصلاح آیین نامه تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون اصلاح قانون ایمنی راه ها و راه آهن را جهت بررسی و تصمیم گیری، به هیات دولت ارایه کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، بر اساس مفاد آیین نامه تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون اصلاح قانون ایمنی راه ها و راه آهن، اراضی واقع در محدوده یکصد متری بعد از حریم قانونی راه ها و راه آهن، به دو محدوده ۳۰ و ۷۰ متری تقسیم می شوند که اراضی واقع در نوار به عرض ۳۰ متر بعد از حریم قانونی راه و راه آهن دارای کاربری تأسیسات زیربنایی می باشد.
با عنایت به اینکه مسیر عبور شبکه تأسیسات زیربنایی در داخل محدوده شهرها به استناد طرح های جامع و تفصیلی در داخل محدوده روستاها به استناد طرح های عادی روستایی تعیین می شوند، وزارت راه و شهرسازی به منظور رفاه حال ساکنین و مالکین مجاور حریم قانونی راه آهن و حل مشکلات آنها در بازسازی و نوسازی املاک خود در محدوده شهرها و روستاها، پیشنهاد اصلاح آیین نامه مذکور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در هیئت دولت ارایه کرده است.
به موجب اصلاحیه فوق، در خارج از محدوده شهرها و روستاها، اراضی واقع در نوار به عرض (۳۰) متر برای راه ها و راه آهن های کشور، از ابتدای محدوده یکصد متری، بلافاصله بعد از حریم قانونی راه و راه آهن، فقط دارای کاربری تاسیسات زیربنایی خواهند بود.
همچنین در محدوده شهرها ملاک کاربری اراضی واقع در مجاورت خطوط راه آهن (عمق یکصد متر از انتهای حریم خطوط راه آهن) طرح های جامع، تفصیلی و هادی شهری مصوب و در محدوده روستاها طرح هادی روستایی مصوب با رعایت حریم راه آهن و سایر مفاد این آیین نامه می باشد.
پیشنهاد یاد شده در حال حاضر در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در دست بررسی و رسیدگی است.