وزیر راه با تاکید بر اینکه دیروز شرایط برای فرود هواپیمای ترک در فرودگاه امام عادی بوده، گفت: از سازمان هواپیمایی خواسته ام که شرکت ترکیش ایر را بابت اقدام دیروز صبح خلبان خود بازخواست کند.
به گزارش مهر، محمد اسلامی امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت سالگرد ورود امام به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت قیر گفت: در بازار کنترلهای لازم انجام نمیشود. قیر جزو مصالح ساختمانی است و این افزایش قیمت ضرورتی ندارد.
وی ادامه داد: قیمت فعلی قیر در کشور نه با قیمت جهانی رابطه دارد و نه منطقی نیست. ۴۰ درصد افزایش قیمت قیر داشتیم و به همین نسبت، پروژههای عمرانی را کاهش دادهایم.
اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: دشمن ما میجنگد تا آسمان ما را از سهم پروازهای عبوری حذف کند. ما باید به شدت بجنگیم تا سهم خود را از دست ندهیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران باید پیگیری کنند تا این سهم باقی بماند.
وی اظهار داشت: همسایههای ما اصلاً نگاه مالی به پروازهای عبوری ندارند و استکبار صرفاً میخواهد ما را زمین بزند و درآمدهای ما را از پروازهای عبوری کاهش دهد.
تعرفه پروازهای عبوری کاهش مییابد
به گفته وی، به شرکت فرودگاهها با مصوبه دولت اختیار دادهایم تا تعرفههای پرواز عبوری را کاهش دهد. همچنین باید سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها با نیروهای مسلح مذاکره کنند تا مسیرهای مستقیم از آسمان ایران افزایش یابد.
شرکت ترکیش ایر بابت رفتار خلبان باید بازخواست شود / شرایط کاملاً عادی بوده است
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم فرود هواپیمای ترکیشایر در فرودگاه امام خمینی (ره) در بامداد دیروز گفت: از سازمان هواپیمایی خواستهام تا از شرکت ترکیشایر بازخواست کند که چرا خلبان این کار را کرده است؟
اسلامی بیان کرد: شرایط خاصی حاکم نبود و هواپیما میتوانست فرود بیاید؛ کما اینکه پس از آن، ایرانایر در فرودگاه نشست داشت ولی ترکیشایر بازگشت غیرعادی داشته است.
به گفته وی، هیچ حالت غیرعادی نبوده و سازمان هواپیمایی باید از ترکیشایر توضیح بخواهد.
صدای آژیر بخاطر اتصالی سیم برق بوده است
وزیر راه و شهرسازی درباره صدای آژیر در روز گذشته گفت: شنیده شدن صدای آژیر به دلیل اتصالی یک سیم برق بوده ولی بعداً این صدا خاموش شد و هیچ ارتباطی با اتفاق رخ داده، نداشت.
سیاوش امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاهها در ادامه این نشست در جمع خبرنگاران درباره پروازهای عبوری گفت: قبل از
کرونا و سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرواز بود اما بعد از
کرونا به ۱۳۰ پرواز کاهش یافت و در حال حاضر به ۴۵۰ پرواز عبوری در روز افزایش یافته و به مرور شرایط پرواز عبوری بهتر خواهد شد.
وی ادامه داد: تا پایان سال ۲۰۲۱ به شرایط پروازهای عبوری در سال ۲۰۱۹ برمیگردیم.
دید خلبان ترکیش ایر ۵ کیلومتر بوده است
همچنین تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اتفاق روز گذشته فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: دید خلبان ترکیشایر پنج کیلومتر بود و باران نیز میبارید اما برای اَپروچ، یک ابر سیاه بوده است.
وی ادامه داد: خلبان ترکیشایر دو فرودگاه آلترنیت داشته که یکی اصفهان و دیگری باکو که دومی را انتخاب میکند بنابراین کار خلافی نکرده اما به دلیل فضای رسانهای ایجاد شده در ترکیه پس از این اتفاق، موضوع را از ترکیشایر و سازمان هواپیمایی ترکیه پیگیری خواهیم کرد.
زنگنه افزود: مراتب اعتراض خود را به ترکیشایر و سازمان هواپیمایی ترکیه اعلام میکنیم.