۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۵

شرکتهای دانش بنیان در انتظار مصوبه دولت

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه برای توسعه شرکتهای دانش بنیان نیاز به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و اساسنامه صندوق نوآوری داریم، گفت: آیین نامه و اساسنامه تاکنون در هیات دولت تصویب و ابلاغ نشده اند.
دکتر محمد مهدی نژاد با اشاره به تعداد شرکتهای دانش بنیان در کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه این شرکتها، افزود: در حال حاضر حدود ۳ هزار هسته فناور اعم از شرکتهای دانش بنیان در ۳۱ پارک علم و فناوری و ۱۱۷ مرکز رشد کشور مستقر شدند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در اسناد پشتیبان نقشه جامع علمی کشور بر ایجاد ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان تاکید شده است، اظهار داشت: در هر یک از این شرکتهای دانش بنیان به طور متوسط ۷ نفر مشغول به کار می شوند که حدود ۳۰۰ هزار نفر که عمدتا از فارغ التحصیلان دانشگاهی، نخبگان، مختراعان و مبتکران هستند، فعال می شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم تعداد شرکتهای دانش بنیان را به این عدد برسانیم بخشی از اقتصاد کشور متکی محصولات دانش بنیان خواهد شد و این موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

تقویت شرکتهای دانش بنیان راه قطع وابستگی به نفت

مهدی نژاد، یکی از راهکارهای قطع وابستگی به نفت را تقویت شرکتهای دانش بنیان دانست و اضافه کرد: در صورتی که نتوانیم تعداد شرکتهای دانش بنیان را به حد قابل قبولی برسانیم سهم آنها در اقتصاد کشور بسیار ناچیز می شود.

وی با اشاره به برنامه های وزارت علوم برای توسعه شرکتهای دانش بنیان در پارکها و مراکز رشد، یادآور شد: وزارت علوم با تکیه بر قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان که در سال ۸۹ در مجلس تصویب و ابلاغ شد و فصل دوم قانون برنامه پنجم توسعه که به موضوع شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری اشاره دارد، عمل می کند.

مهدی نژاد خاطر نشان کرد: بر اساس قانون یکسری تسهیلاتی ذیل صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و مقرر شد که سالی نیم درصد از بودجه های عمرانی کشور به این اعتبار اضافه شود.

ایجاد پارک علم و فناوری در تمام استانها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بر این اساس در تمام استانهای کشور پارک علم و فناوری مستقر کردیم. این امر باعث شد که پژوهشگران و مبتکران برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان از شهرستان محل زندگی خود به تهران نیاید ضمن آنکه با تسهیلات این صندوق از شرکتهای دانش بنیان حمایت شود.

وی با تاکید بر نقش اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، اظهار داشت: طبق این قانون که مصوب مجلس شورای اسلامی است، اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی و آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان توسط شورای عالی عتف به تصویب و پس از تایید هیات دولت تصویب شود.

مهدی نژاد، با بیان اینکه این آیین نامه و اساسنامه صندوق نوآوری را در اردیبهشت سال ۹۰ در شورای عالی عتف تصویب و به هیات دولت ارسال شد، اضافه کرد: به دلیل ایراداتی که مجلس و شورای نگهبان بر اساسنامه صندوق وارد کردند، تغییراتی اعمال شد که این تغییرات بر خلاف پیشنهادات ما بود.

وی، یادآور شد: زمانی که آیین نامه اجرایی و اساسنامه صندوق را که به هیات دولت ارسال کردیم یک بار تصویب و به کمیسیون دولت ارجاع شد. در این کمیسیون اصلاحاتی را که لازم بود اعمال کردیم که این اصلاحات شامل عبارتهای زیادی، خلاصه کردن و حدود اختیارات بوده است.

آخرین وضعیت اساسنامه صندوق نوآوری و آیین نامه حمایت از شرکتهای دانش بنیان

معاون پژوهش و فناوری، با اشاره به آخرین وضیعت اساسنامه صندوق و آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتهای دانش، اضافه کرد: اساسنامه صندوق نوآوری که در حال حاضر ابلاغ شده است تطبیق آن با قانون مادر کامل نیست چراکه در آن به نوعی نقش شورای عتف حذف شده است ضمن آنکه آیین نامه قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان در هیات دولت تاکنون تصویب و ابلاغ نشده است.

مهدی نژاد، افزود: برای اجرایی شدن قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان نیاز به آیین نامه قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و فعال شدن صندوق نوآوری و شکوفایی داریم که فعال شدن صندوق مستلزم ابلاغ اساسنامه و منابعی است که باید به صندوق اختصاص داده شود.

۵۰۰ میلیون دلار منبع صندوق نوآوری در سال جاری

دبیر شورای عالی عتف اظهار داشت: منبعی که امسال و سال قبل برای صندوق نوآوری دیده شده است، مازاد درآمد نفتی است که امسال ۵۰۰ میلیون دلار برای این صندوق پیش بینی شده است.
کد مطلب: 1239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *