جلسه کمیسیون اقتصاد دانشبنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سایت 2 شرکت صنایع تولیدی کروز با حضور نمایندگان بخش خصوصی، شرکتها و نمایندگان بخش دولتی و حاکمیتی به همراه بازدید از خط تولید این بنگاه اقتصادی برگزار شد.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین،چهارمین جلسه ی این کمیسیون به ریاست سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی و مدیران بنگاه های بزرگ کشور تشکیل شد.در ابتدای این نشست مدیریت شرکت صنایع تولیدی کروز به توضیح مختصری درخصوص این شرکت از بدو تاسیس در سال ۶۱ تا کنون پرداخت و گفت: کروز به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده قطعات در ایران دارای بیش از ۱۲هزار نیروی کار است که بیشتر آنان را بانوان تشکیل می دهند. این شرکت با همه ی مشکلات در حال حاضر برنامه های توسعه ای خود را با تکیه بر تحقیق و توسعه و تاکید بر افزایش عمق داخلی سازی با قدرت ادامه می دهد و حاصل آن داخلی سازی قطعات زیادی با سطح بالای تکنولوژی در داخل است. همچنین کروز در سال ۹۷ از بین ۱۰۰ شرکت برتر رتبه ۴۱ را در کشور کسب کرده و در حال حاضر این بنگاه اقتصادی در ۱۵ دسته محصول در حال تامین قطعات برای خودروسازان است.
پس از معرفی کوتاهی از شرکت کروز، اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان از ظرفیت ها، خطوط تولید و همچنین واحد تحقیق و توسعه این شرکت بازدید کردند. در این بازدید توضیحات مختصری درخصوص قطعات پیشرفته تولیدی این شرکت مانند ECU که در حال حاضر در ۵ نسل داخلی سازی شده است، ارائه شد.
مدیر مجموعه ی کروز درخصوص میزان پیشرفت در داخلی سازی قطعات خودرو اظهار کرد: با شروع تحریم ها قطعه سازان به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی به فکر چاره افتادند و تنها راه گذر از این شرایط سخت را داخلی سازی قطعات های تک (High Tech) دانستند. زمینه و انگیزه داخلیسازی قطعات های تک مانند ECU، کنترلر ایربگ (ACU)، جلو آمپر، مولتی مدیا، پنل های نمایش دهنده اطلاعات، کنترل بدنه و... به دلیل تحریمها و عدم تامین آن، برای کروز ایجاد شد و به تولید انبوه رسید.
همچنین در بازدید از بخش تحقیق و توسعه کروز چنین توضیح داده شد که این بنگاه اقتصادی در ۶ گروه محصول الکترونیک، ایربگ، مولتی مدیا، جلو آمپر و... تحقیق و توسعه انجام می دهد. این شرکت در این بخش سعی بر آن داشته که در این سال ها از دانش و تخصص مهندسین، دانشجویان، نخبگان و دانشگاه های داخلی برای حل مسائل بنیادی استفاده کند. همچنین این دانشجویان و نخبگان با آشنایی از روند کار و گذراندن دوره های آموزشی و عملی در کروز پس از مدتی می توانند نیروی کار ثابت این بنگاه اقتصادی شوند.
پس از بازدید اعضا به بحث و گفت و گو پیرامون موضوع جلسه پرداختند و ابراهیم
مدیر کروز در بازدید از خطوط تولیدی گفت: با شروع تحریم ها قطعه سازان به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی به فکر چاره افتادند و تنها راه گذر از این شرایط سخت را داخلی سازی قطعات های تک (High Tech) دانستند. زمینه و انگیزه داخلیسازی قطعات های تک مانند ECU، کنترلر ایربگ (ACU)، جلو آمپر، مولتی مدیا، پنل های نمایش دهنده اطلاعات، کنترل بدنه و... به دلیل تحریمها و عدم تامین آن، برای کروز ایجاد شد و به تولید انبوه رسید.
سوزنچی کاشانی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خودروسازان کشور بعد از 20 سال وچه بسا بیشتر حالا به جایی رسیدهاند که باید آستین همت بالا زنند و پلتفرمهای خود را طراحی کنند و دانش آن را فراگیرند؛ در اصل به جای واردات، پلتفرم ساخت داخل خود را به بازار ارائه کنند و از توان داخلی بهره برند و وظیفه اصلی همه مسئولان است تا از هر خودروسازی که پلتفرم جدیدی تولید میکند، حمایت کنند. پیش بینی می کنیم این فرآیند از خودروسازان خصوصی برآید و بتوانند با سرمایه گذاری به این دستاورد دست یابند و خودروی ملی خود را تولید کنند.
مدیر شرکت کروز در ادامه ی گفت و گو به سهم کروز در تامین قطعات خودروسازان اشاره و تصریح کرد: کروز در حال حاضر با داخلی سازی عمده محصولات خود در خودکفایی دو خودروساز بزرگ کشور تاثیر به سزایی داشته است. تحریم صنعت ما سبب بسته شدن همه ی راه ها به خارج از کشور و قطع همکاری با شرکای خارجی شد. نه تنها ایران بلکه اگر برای مثال کشور آلمان که هم اکنون سالانه ۸ میلیون خودرو تولید می کند به تحریم احاطه شده بر صنعت خودروی کشور ما دچار شود، ظرفیت آن به ۲ میلیون خودرو می رسد؛ پس در وهله ی اول باید دانش فنی را فراگیریم تا بتوان غلبه ای بر تحریم ها داشت که لازمه ی آن اراده و سرعت عمل است. همچنین درخصوص داخلی سازی پلتفرم خودرو نیازمند ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری است.
عباس علیآبادی مدیرعامل گروه مپنا در مورد داخلی سازی پلتفرم یادآور شد: قبل از تحریم ها به دلیل هدایت نادرست دولت نتوانستیم به داخلی سازی پلتفرم دست یابیم. علاوه بر آن به دلیل عدم توجیه اقتصادی ظرفیت تولید 1 یا 2 میلیون خودرو در سال، باید خودروسازان پلتفرم های خود را یکسان کنند تا تولید آن به صرفه باشد.
دکتر امیرحسین کاکایی ضمن تشکر از میزبانی کروز در چهارمین جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: تصور ما از داشتن طراحی پلتفرم اشتباه است، BMW به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، با برخورداری از بالاترین سطح تکنولوژی در این صنعت، بیش از 51% از قطعاتش را از خارج وارد می کند. ما باید اکوسیستم نوآوری را در بحث دانش بنیان، علم و فناوری و... به صنعت خودروی کشور وارد کنیم.
در بخش پایانی پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء، دکتر سوزنچی در جمعبندی مباحث مطرح شده گفت: هدف برگزاری این جلسات ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مسئول در زمینه اقتصاد دانشبنیان توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: موضوع تولید خودروی الکتریکی نیازمند یک عزم ملی است و حوزه فناوریهای نوین حوزهای حساس است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.