۰
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۴

فرانسه انعطاف به خرج دهد

یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است؛ در صورتی که اروپایی تعهدات خود را اجرایی نکنند یا گام‌هایی را برای ایجاد تغییر برندارند، گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اجرا می‌شود.
یک کارشناس مسائل سیاسی معتقد است؛ در صورتی که اروپایی تعهدات خود را اجرایی نکنند یا گام‌هایی را برای ایجاد تغییر برندارند، گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اجرا می‌شود.
به گزارش ايسنا، نوذر شفیعی  در ارزیابی خود از گفت‌وگوی اخیری رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور فرانسه مبنی بر این‌که در صورت عدم اجرای تعهدات گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی برداشته می‌شود، اظهار کرد: به طور طبیعی انتظار می‌رود گام سوم برداشته شود، یعنی چون گام اول و دوم هم برداشته شده، گام سوم هم برداشته خواهد شد، علتش این است که به احتمال زیاد اروپایی‌ها به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکنند.
وی تصریح کرد:‌ در این میان متغیر دیگری وارد شده که می‌تواند حرکت ایران به برداشتن گام سوم را منتفی یا آن را تشدید کند و آن هم موضوع دیدارهایی است که گفته شده احتمال دارد میان روحانی و ترامپ صورت گیرد، در واقع این متغیر جدیدی است که قاعده بازی را تغییر می‌دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: از طرفی اروپا متعهد است که باید اینستکس را فعال کند، اما در جریان برگزاری نشست جی 7 تا حدودی موضوعات با یکدیگر تلفیق شد که باید تکلیف این مسائل روشن شود. آیا دولت روحانی برجام را به‌عنوان یک پدیده کلی شامل رابطه ایران و آمریکا و یا شامل روابط ایران و اتحادیه اروپا می‌بیند یا این‌که این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند، بنابراین اگر این دو موضوع از هم جدا هستند و اروپا به تعهداتش عمل نکند، ایران گام سوم را برمی‌دارد و این مساله اجتناب‌ناپذیر است.
این نماینده سابق مجلس با بیان این که اروپا قول داده و باید تعهداتش را اجرا کند، اما با تحولات اخیر به نظر می‌رسد اروپایی‌ها زیرکی کرده و توپ را در زمین روحانی انداخته‌ اند، ابراز عقیده کرد: در واقع ما با دست خودمان یک معمای بسیار پیچیده‌ای را به وجود آوردیم که هر گامی که برداریم به زیان خودمان تمام خواهد شد. به عبارت دیگر اگر گام سوم برداشته شود، اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، ممکن است اروپا فشارهای دیگری را بر ما اعمال کند.
شفیعی در ادامه اظهار کرد:‌ در سیاست خارجی باید قبل از این‌که حرفی را مطرح کنیم، درباره آن فکر کنیم، اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای در خارج القا شده که گویی اروپا و آمریکا تمایل به حل اختلافات دارند و این ایران است که تمایلی ندارد. در واقع بازی را به گونه‌ای سازماندهی کردند که این تصور ایجاد شده سیاست خارجی ایران سر در گم است.
وی ادامه داد: اما در چنین وضعیتی طرف فرانسوی باید انعطاف به خرج دهد، مقوله ایران و ‌آمریکا را کنار بگذارد، به فعال شدن سریع‌تر اینستکس کمک کند. گرچه برخی از کارشناسان معتقد هستند که در صورت این‌که حسن نیت پشت سر اینستکس باشد، اجرایی شدن آن زمان‌بر است، بنابراین اینستکس خیلی دیرتر از آن چه ایران تصور می‌کند، فعال می‌شود، البته اگر فعال شود بعد از اجرای گام سوم ایران فعال خواهد شد.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد: در جریان سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه باید این اتفاق رخ دهد و فرانسوی‌ها انعطاف به خرج دهند. ایجاد تغییر نیازمند برداشتن گام‌های جدید است.
کد مطلب: 113957
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *