۰
يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳

ظریف: مردم مالک باغ ملی پایتخت هستند

وزیر امور خارجه گفت: معتقدیم که مردم مالک اصلی باغ ملی تهران و سایر شهرهای کشور هستند و هیچ نقطه‌ای نباید از دسترس مردم خارج شود.
وزیر امور خارجه گفت: معتقدیم که مردم مالک اصلی باغ ملی تهران و سایر شهرهای کشور هستند و هیچ نقطه‌ای نباید از دسترس مردم خارج شود.
به گزارش ایرنا، میدان مشق یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره رضاشاه به نام باغ ملی خوانده می‌شد و ساختمان های دولتی از جمله وزارت امور خارجه ایران در این مکان واقع شده است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ستاد خبری جشن‌های نوروزی شهرداری منطقه 12،‌ محمد جواد ظریف شامگاه شنبه در جشن پیشواز روز جمهوری اسلامی در میدان مشق ( باغ ملی) اظهار داشت: محوطه باغ ملی بیشتر از قبل خواهد شد.
وی با ابراز خرسندی از اینکه فضای باغ ملی،‌ دو روز در اختیار برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است،‌ افزود: امید داریم تا در آینده نیز فرصت استفاده از این منطقه زیبای تاریخی تهران که بخش عمده‌ای از آن متعلق به وزارت خارجه است را در اختیار مردم شهر تهران و سایر گردشگران قرار دهیم تا مورد بازدید و شناخت تاریخی قرار گیرد.
وزیر امور خارجه افزود: میدان مشق و منطقه 12 تنها منطقه مهم تهران در بازشناسی تاریخ نیست و همه مناطق پایتخت ظرفیت‌ها و پتانسیل مهمی در ارتباط با تاریخ معاصر را دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همین تفکر ما را بر آن داشت که با وجود فشار و مشکلاتی که برای استفاده از محوطه حساس ملی وزارت امورخارجه ایجاد می‌شود، امکان استفاده بیشتر از این فضا را فراهم کنیم.
وزیر امورخارجه گفت: درنتیجه این امکان از سوی ما فراهم است و شهردار نیز برنامه‌هایی برای استفاده از این فضا دارد که به زودی اجرا خواهد کرد.
ظریف درخصوص تغییر مکان ساختمان وزارت امورخارجه از دورن محوطه باغ ملی بیان کرد: دور شدن وزارت امورخارجه از مرکز شهر اتفاق دشواری محسوب می شود چرا که این وزارتخانه هر روز با بخش‌های مختلف حاکمیتی در تماس است و به لحاظ امنیتی امکان ارتباط تلفنی وجود ندارد، اما راهکاری برای این اتفاق در نظر گرفته‌ایم که در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه ساختمان تازه‌ای در باغ ملی بنا می‌شود، افزود:‌ ساختمان شهربانی که توسط وزارت امورخارجه خریداری شده، تبدیل به موزه شده است و به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه گفت: ساختمان جدید وزارت خارجه با همین معماری و در این محل احداث و ساختمان شرکت نفت نیز تبدیل به موزه وی شود و در نهایت ساختمان اصلی وزارت امورخارجه در دسترس عموم قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: این برنامه‌ای است که در چند سال آینده عملی خواهد شد؛ البته آغاز این طرح با ما است و بعد از ما با پیگیری شهرداری تهران طرح به پایان خواهد رسید.

** حناچی: طرح ایجاد فضای زنده شهری در باغ ملی کلید می‌خورد
پیروز حناچی‌ شهردار تهران نیز در ادامه با اشاره به تاریخ میدان مشق عنوان کرد: اولین هواپیما در ایران در این میدان به زمین نشست، و نخستین بالن نظامی از این منطقه به هوا رفت.
وی در ادامه به توضیح فضای معماری میدان مشق و ساختمان‌های اطراف آن که در دوران قاجار و پهلوی اول ساخته شده، پرداخت و افزود: مجموعه میدان مشق و ساختمان‌های آن را می‌توانیم با مجموعه موزه‌های مرکزی شهر لندن مقایسه کنیم.
حناچی ادامه داد: موزه پست،‌ موزه ملک،‌ موزه ایران‌باستان،‌ موزه دوران اسلامی،‌ موزه عبرت و‌ موزه شهربانی پتانسیل بالایی همتراز با سایر شهرهای مهم جهان دارند.
شهردار تهران گفت: تمام این ظرفیت ارزش‌های شهر تهران است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، در همین راستا با توجه به مصوبه سال 1384 هیات وزیران و در همکاری با وزارت امور خارجه،‌ تصمیم داریم که این منطقه را تبدیل به یک فضای زنده شهری کنیم.
وی با اشاره به طرح تغییراتی که وزارت امورخارجه برای دسترسی بیشتر به محوطه باغ ملی در نظر دارد، بیان کرد: وزارت امورخارجه خود به تنهایی یکی از گنجینه ‌داران اصلی اسناد با ارزش و اشیای هنری است.
وی اضافه کرد: ما اصراری به تملک همه فضاها نداریم، بلکه معتقدیم که با همکاری سازمان‌ها یا نهادها ظرفیت‌های در اختیارشان که بخشی از ارزش‌های تاریخی تهران است در دسترس و بازدید عموم قرار گیرد.
شهردار تهران تاکید کرد: با توجه به مذاکراتی که با سازمان‌ها و نهادهای مختلف آغاز کردیم، به توافقاتی دست یافتیم که توافق با وزارت امورخارجه درخصوص باغ ملی از جمله آن است.
وی بیان کرد: در آخرین روزهای سال گذشته بنا به درخواستی که شهرداری تهران در دولت مطرح کرد، کارخانه سیمان ری به مدت 30 سال دراختیار شهرداری قرار گرفت تا به موزه سیمان و فضای گردشگری تبدیل شود.
حناچی افزود: اطمینان دارم با بهره‌برداری درست از این ظرفیت، فضای گردشگری در جنوب شهر تهران،‌ منطقه ری، چشمه آب‌علی و ابن‌بابویه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
شهرداری منطقه 12تهران شامگاه شنبه در میدان مشق(باغ ملی) به استقبال روز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران رفت که این مراسم با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، سیده فاطمه ذوالقدر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، پروانه مافی دبیر کمیسیون امور شوراهای مجلس و پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد.
کد مطلب: 105352
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *