۰
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» ضرب شست ايران به رژيم صهيونيستی را بررسی می کند

توقيف کشتی اسرائيلی با پرچم پرتغال

صبح روز شنبه خبري در رسانه‌ها و ابتدا از سوي دولت انگلستان درباره دريافت اطلاعاتي از کشتي باري در منطقه خاورميانه منتشر شد. در ابتدا همگان گمان کردند که نيروهاي يمني دوباره به اهدافي از کشتي‌هاي عازم سرزمين‌هاي اشغالي حمله کرده است اما اين خبر را هيچ گروه يا فردي از انصارالله يمن تاييد نکرد تا اينکه تسنيم در خبري از توقيف يک کشتي با پرچم پرتغال در خليج فارس خبر داد.
توقيف کشتی اسرائيلی با پرچم پرتغال
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: صبح روز شنبه خبري در رسانه‌ها و ابتدا از سوي دولت انگلستان درباره دريافت اطلاعاتي از کشتي باري در منطقه خاورميانه منتشر شد. در ابتدا همگان گمان کردند که نيروهاي يمني دوباره به اهدافي از کشتي‌هاي عازم سرزمين‌هاي اشغالي حمله کرده است اما اين خبر را هيچ گروه يا فردي از انصارالله يمن تاييد نکرد تا اينکه تسنيم در خبري از توقيف يک کشتي با پرچم پرتغال در خليج فارس خبر داد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،آنگونه که تسنيم روايت کرده است، رزمندگان نيروي دريايي سپاه پاسداران ظهر شنبه، يک کشتي باري مرتبط با رژيم صهيونيستي را در منطقه خليج فارس توقيف کردند.
برخي منابع خبري مدعي شدند اين کشتي باري که  «ام‌اس‌سي‌آريز» (MSC Aries)نام دارد، با پرچم پرتغال فعاليت مي‌کند و مرتبط با شرکت «زودياک مريتايم» مستقر در لندن است که مالک آن يک ميلياردر اسرائيلي به ‌نام «ايال عوفر» است.
شرکت کشتيراني زودياک که در بانک‌هاي داده عمومي به‌عنوان مالک کامپو اسکوئر آمده، متعلق به ايال عوفر، ميليارد اسرائيلي است.
بهمن سال 1401 نيز برخي رسانه‌ها مدعي شدند که کشتي تجاري کامپو اسکوئر متعلق به شرکت کشتيراني زودياک، در خليج فارس هدف حمله قرار گرفته بود.
اما رسانه‌هاي منطقه از جمله «العربيه» توقيف اين کشتي را مربوط به انتقام ايران از اسراييل درباره حمله به کنسولگري ايران در دمشق مي‌دانند.
العربيه به نقل از منابع آگاه مدعي شد که ايران تصميم گرفته است تا با توقيف کشتي «ام‌اث‌سي آرينز» از حادثه حمله به کنسولگري خود در دمشق و ترور «سردار محمد رضا زاهدي»، ‌از فرماندهان سپاه قدس در سوريه به همراه هم‌رزمانش انتقام بگيرد.
اين منابع در ادامه ادعاهاي خود افزودند:‌ «ناو ضدجاسوسي ايران که در درياي سرخ و خليج عربي فعاليت داشته است، از ده روز پيش همه سيستم‌هاي رهگيري به ويژه سيستم شناسائي خودکار «اي آي اس»  را خاموش کرده است.
واکنش وقيحانه تلآويو به توقيف يک کشتي مرتبط با اسرائيل از سوي ايران
روسيااليوم نيز گزارش داد «اسرائيل کاتز»، وزير خارجه رژيم صهيونيستي در اظهاراتي بي‌اساس عليه ايران به توقيف يک کشتي مرتبط با اين رژيم در تنگه هرمز واکنش نشان داد.
اين وزير کابينه صهيونيستي بدون اشاره به جنايت‌هاي خود در غزه و سوريه در گزافه‌گويي‌هاي خود ايران را به دزدي دريايي متهم کرد و از جامعه بين‌الملل خواست سپاه پاسداران و تهران را تحريم کند.
کاتز در اظهاراتي بي‌اساس بدون اشاره به جنايت اسرائيل در حمله به کنسولگري دمشق که منجر به شهادت جمعي از مستشاران نظامي کشورمان شد، ادعا کرد: «نظام ايران ضمن حمايت از حماس اکنون با نقض قوانين بين‌المللي دزدي مي‌کند!»
«دانيل‌هاگاري»، سخنگوي ارتش اسرائيل نيز با وجود کشتار بيش از 30 هزار نفر از مردم غزه در ادعاهاي مشابهي، ايران را مسئول تشديد تنش در منطقه توصيف کرد و مدعي آمادگي اين رژيم براي مقابله با هر سناريوي احتمالي شد.
راديو ارتش اسرائيل  ظهر شنبه مدعي شد که کشتي مورد توقيف نيروهاي ايراني در نزديکي تنگه هرمز متعلق به يک تاجر اسرائيلي است.
يک مقام دفاعي که نخواست نامش فاش شود ويدئويي را با آسوشيتدپرس به اشتراک گذاشت. در اين ويدئو، کماندوها روي دسته‌اي از کانتينرها که روي عرشه کشتي نشسته بودند، فرود آمدند.
در اين ويدئو صداي يکي از خدمه کشتي شنيده مي‌شود که مي‌گويد: «بيرون نيا.» سپس به همکارانش مي‌گويد که با پايين آمدن کماندوهاي بيشتري روي عرشه، به پل کشتي بروند. يکي از کماندوها را مي‌توان ديد که بالاي سر بقيه زانو زده است تا آتش پوششي احتمالي براي آنها فراهم کند.
همچنين ارتش اسرائيل در بيانيه‌اي مدعي شد: ايران عواقب تشديد اوضاع را متحمل خواهد شد.
اسرائيل در اين بيانيه مدعي شده است: ما در حالت هوشياري بالايي قرار داريم و آمادگي خود را براي محافظت از اسرائيل در برابر حمله ايران افزايش داده‌ايم.
ارتش اسرائيل همچنين ادعا کرد: ما براي همه سناريوها آماده هستيم و براي محافظت از اسرائيلي‌ها اقدامات لازم را با متحدان خود انجام خواهيم داد.
بيانيه شرکت مالک کشتي اسرائيلي درمورد توقيف اين کشتي توسط ايران
شرکت مالک کشتي«ام.اس.سي» در بيانيه‌اي اعلام کرد که اين کشتي درحال عبور از تنگه هرمز بود که توسط ايران توقيف شد.
طبق گزارش الجزيره، در اين بيانيه آمده است: خدمه کشتي توقيف شده 25 نفر هستند و اين افراد براي تضمين سلامتي خود و بازگرداندن کشتي با مقامات ذيربط در ارتباط هستند. بيشتر کشتي‌هاي مرتبط با رژيم صهيونيستي که در آب‌هاي منطقه تردد دارند، وابسته به اين شرکت هستند.
واکنش پرتغال به توقيف کشتي اسراييلي با پرچم اين کشور
دولت پرتغال روز شنبه اعلام کرد که پس از توقيف يک کشتي با پرچم اين کشور توسط ايران صبح امروز در خليج فارس با مقامات ايران در تماس است.
شبکه سي‌ان‌ان در اين باره گزارش داد که کشتي ««ام‌اس‌سي‌آريز» (MSC Aries) تحت مالکيت شرکتي به نام زودياک مريتايم مستقر در لندن است.
در بيانيه دولت پرتغال در اين باره آمده است: گزارشي از حضور شهروندان پرتغالي بر عرشه اين کشتي، چه در ميان خدمه و چه فرماندهي آن دريافت نشده است. شمار افرادي که روي عرشه اين کشتي بوده‌اند، هنوز منتشر نشده است.
حوادث تروريستي در چابهار
بخشي از نقشه براي جلوگيري از انتقام ايران است
اما خبرگزاري فارس در گزارشي نوشت: در ساعات گذشته چندين رسانه معتبر غربي از قريب الوقوع بودن انتقام ايران از اسرائيل خبر داده اند. خبرگزاري بلومبرگ گزارش داده که آمريکا معتقد است حمله ايران به اسرائيل قطعي است. شبکه اي‌بي‌سي آمريکا مي‌گويد ايران در حال آماده‌سازي 100 موشک کروز براي حمله احتمالي به اسرائيل است.
يوآو يوآوکراک تحليلگر صهيونيست گفته است: اسرائيل انتظار چنين واکنش شديد از سوي ايران را نداشت و شايد نخبگان سياسي از ترور اخير فرماندهان ارشد ايران در دمشق پشيمان اند.
در همين حال رژيم صهيونيستي سلسله اقداماتي را براي منصرف کردن ايران از عمليات انتقام آغاز کرده است. وزراي کشورهاي اروپايي طي تماس‌هاي با وزارت خارجه ايران تلاش کردند که واسطه توقف عمليات انتقام ايران بشوند.
بعد از انتشار چنين اخباري، العربيه عربستان سعودي به نقل از يک مقام ايراني نوشته است: «مقامات ايراني درخواست کشورهاي غربي براي خويشتنداري و عدم پاسخ به رژيم صهيونيستي را رد کردند.»
با شکست رايزني‌هاي ديپلماتيک اخير، پس از سي سال يکبار ديگر واقعه‌ انفجار مرکز همياري يهوديان در آرژانتين به صدر اخبار رسانه‌هاي غربي بازگشته است. اينک دادگاهي در آرژانتين مدعي شده که دستور حملات سه دهه پيش به اهداف اسرائيلي و يهودي در بوئنوس‌آيرس را حکومت ايران صادر کرده و و از دولت آرژانتين خواست عليه جمهوري اسلامي به‌خاطر «جنايت عليه بشريت» به دادگاه‌هاي بين‌المللي شکايت کند.
در تاريخ 18 ژوئيه 1994، برابر با 27 تير 1373، يک ساختمان هفت‌ طبقه در شهر بوينوس آيرس با انفجار مهيبي ويران شد؛ ساختماني که مرکز همکاري‌هاي اسرائيل و آرژانتين (Asociacion Mutual Israellita Argentina) وابسته به کميته‌ يهوديان آمريکا با نام اختصاري آميا (AMIA) در آن قرار داشت. در جريان اين انفجار، 85 نفر از شهروندان يهودي‌تبار آرژانتيني، جان خود را از دست دادند و بيش از دويست نفر (و به يک نقل قول ديگر، سيصد نفر) زخمي شدند.
مقامات رسمي کشورمان، از همان ابتداي گشوده شدن پرونده و متوجه ساختن اتهامات و صدور احکامي عليه جمهوري اسلامي، هر گونه ادعاي دست داشتن کشورمان در اين انفجار را رد مي‌کردند و آن را تلاشي مذبوحانه به منظور فشار جهاني عليه کشورمان برمي‌شمردند.
علاوه بر تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي براي واسطه قرار دادن کشورهاي غربي براي ارسال پيام به ايران و زنده کردن دوباره پرونده قضايي آرژانتين، از چند روز پيش نيز موج جديدي از عمليات‌هاي ضدامنيتي در محيط داخلي ايران با محوريت عمليات خرابکارانه در جنوب شرق ايران افزايش يافته که به عنوان بخشي از فشار امنيتي به جمهوري اسلامي براي منصرف کردن عمليات انتقام از اسرائيل تفسير شده است.
در ساعاتي که به نظر مي‌رسيد ايران درصدد تنبيه رژيم صهيونيستي است، گروهک جيش الظلم 16 فروردين با مجهز شدن به تسليحات پيشرفته آمريکايي، به چند مقر نظامي در چابهار و راسک از شهرهاي سيستان و بلوچستان حمله کرد. در جريان اين حملات 18 نفر از نيروهاي عملياتي جيش الظلم که بيش از نيمي از تيم اصلي عملياتي اين گروهک محسوب مي‌شدند، به هلاکت رسيدند.
علي رغم تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي در ناامن کردن جنوب شرق و دور جديد مجهز کردن تسليحاتي گروهک‌هاي تکفيري و تجزيه طلب فعال در اين منطقه، قاطعيت جمهوري اسلامي در برخورد با فشارهاي خارجي در روزهاي اخير نشان داد که  اقدامات ضد امنيتي اخير نيز نخواهد توانست که مانع تنبيه شدن اسرائيل شود.
روايت خبرنگار ارشد انگليسي از اقدام هوشمندانه ايران در تنگه هرمز
يک خبرنگار ارشد انگليسي گفت که ايران پيش از پاسخ احتمالي به تجاوزگري رژيم صهيونيستي عليه سفارت اين کشور در سوريه، يک فروند کشتي اسرائيلي را در تنگه هرمز توقيف کرد تا ضمن قدرت‌نمايي، درباره عواقب حمايت غرب از تل‌آويو هشدار دهد.
به گزارش ايرنا، الکسي رُسي خبرنگار حوزه بين‌الملل شبکه اسکاي روز شنبه در يادداشتي نوشت: کماندوهاي سپاه پاسداران در روز روشن يک فروند کشتي را در تنگه مهم و استراتژيک هرمز توقيف کردند. اين اقدام دزدي دريايي نبود بلکه يک هشدار بود.
وي يادآور شد: روزانه مقادير زيادي نفت و گاز از اين آبراه عبور مي‌کند و اگر بسته شود، پيامدهاي زيادي براي تجارت جهاني خواهد داشت. به طور خلاصه، باعث هرج و مرج مي‌شود.
اين خبرنگار انگليسي ادامه داد: چرا ايراني‌ها اين کار را کرده اند؟ زيرا تنش بين اسرائيل و ايران فوق‌العاده بالاست و اطلاعات آمريکا ادعا مي‌کند که حمله موشکي ايران به اسرائيل در تلافي حمله به کنسولگري اين کشور در دمشق قريب‌الوقوع است.
وي از سويي پاسخ نظامي رژيم صهيونيستي به توقيف اين کشتي را امري بعيد دانست و افزود: اما اقدام ايران سيگنال‌هايي را ارسال مي‌کند. اين اقدام براي تل‌آويو تحريک آميز و پيامي براي متحدان اسرائيل است که ايران مي‌تواند با بستن تنگه هرمز هرج‌ومرج ايجاد کند.
رُسي بر همين اساس نتيجه گرفت که اقدام صورت گرفته، ضمن قدرنمايي ايران، «هشداري است که ايستادن در کنار اسرائيل مي‌تواند عواقبي به همراه داشته باشد.»
وي در عين حال پيش‌بيني کرد که انتقام ايران در سطحي تنظيم شده است که منجر به درگيري گسترده نشود.
رسانههاي عبري:
ايران در حال تغيير قواعد بازي است
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي در واکنش به تحولات اخير در منطقه، به مقامات اين رژيم درباره تغيير چهره جنگ در پي تغيير قواعد آن توسط جمهوري اسلامي ايران هشدار دادند.
به گزارش ايسنا، رسانه‌هاي عبري زبان در اين باره گزارش دادند: ايران در حال تغيير کامل قواعد بازي است.
شبکه الميادين به نقل از اين رسانه‌ها گزارش داد: در پي اين تغيير ما به سمت يک رويداد اساسي پيش مي‌رويم که چهره جنگ را تغيير خواهد داد.
اين رسانه لبناني همچنين به نقل از روزنامه‌هاآرتص نوشت نياز اين رژيم به حمايت آمريکا در مقابله با ايران نشان دهنده فرسايش بازدارندگي اسرائيل است.
روزنامه‌هاآرتص با اشاره به پاسخ تلافي جويانه ايران عليه رژيم صهيونيستي نوشت: براي دومين بار در 6 ماه گذشته، اسرائيل براي مقابله با تهديدي که ممکن است بيش از ظرفيتش باشد به حمايت آمريکا نياز دارد.
اين روزنامه همچنين نوشت: همسايگان اسرائيل تحولات جامعه اسرائيل را دنبال مي‌کنند، از فرسايش تدريجي در صفوف ارتش تا شکاف داخلي که اکنون شروع به ظهور کرده است.
وحشت يک هفتهاي صهيونيستها از حمله ايران
سردار سرلشکر صفوي نيز روز شنبه در مراسم هفتمين روز شهادت سرداران ايراني در سوريه به آخرين وضعيت منطقه و جنگ رژيم صهيونيستي در غزه اشاره کرد و گفت: يک هفته از حمله ناجوانمردانه و جنايتکارانه به کنسولگري ايران مي‌گذرد و بعد از اعلام موضع صريح رهبري و مسئولان براي تنبيه رژيم صهيونيستي، تمامي ارگان‌هاي سياسي و نظامي صهيونيست‌ها به لرزه در آمده‌ است؛ حمله نظامي به رفح فعلاً متوقف شده تا ببيند ايران چگونه، کجا و کي پاسخ تلافي‌جويانه خواهد داد. اختلاف بين سياسيون و نظامي‌هاي رژيم صهيونيستي تشديد شده است، چرا که همه مي‌دانند کنسولگري، سرزمين يک کشور است، امروز شهروندان اسرائيل براي برکناري نتانياهو شعار مي‌دهند، تنفر از رژيم صهيونيستي و فشار افکار مردم جهان بر آنها افزايش يافته و 90 کشور جهان حتي در اروپا و کشورهاي غيراسلامي عليه اين رژيم تظاهرات برگزارکرده‌اند، حملات مقاومت عليه اسرائيل شدت گرفته‌ و يمن در روزهاي گذشته 4 کشتي را هدف قرار داده است.
دستيار فرمانده کل قوا با اشاره به اينکه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي علي‌رغم صدور قطعنامه آتش‌بس در شوراي ملي سازمان ملل، هيچ توافقي را امضا نکرد، تصريح کرد: به ياري خداوند، آنچه در آينده فلسطين شاهد خواهيم بود، شکست رژيم صهيونيستي و حاميان آمريکايي آن است. پيروزي جبهه مقاومت و ملت فلسطين به رهبري ايران قطعي است و خاورميانه و غرب آسياي جديد برخلاف طرح و خواسته آمريکا و اسراييل (که برقراري رابطه اسراييل با اعراب و معرفي ايران به عنوان دشمن در منطقه بود)با محوريت ايران و جبهه مقاومت شکل خواهد گرفت که آمريکا و اسرائيل در آن شکست‌خورده‌ هستند. سخنان دستيار فرماندهي کل قوا از اين موضوع سرچشمه مي‌گيرد که گزارش‌ها حاکيست که رژيم اسرائيل به شدت از پاسخ نظامي ايران به تجاوزگري اين رژيم در سوريه هراسان است و ضمن آماده‌باش عمومي در داخل، متحدانش در غرب را تحت فشار گذاشته تا از طرق مختلف ايران را از پاسخ به تجاوزگري اين رژيم منصرف کنند. هفته پيش ديپلمات‌هاي ارشد تعدادي از کشورهاي غربي و منطقه‌اي در تماس تلفني با وزير امور خارجه کشورمان خواستار خويشتنداري ايران شدند. در همين رابطه حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه ايران شامگاه پنجشنبه اعلام کرد:‌ در پاسخ به تماس‌هاي تلفني وزير امور خارجه آلمان، وزير امور خارجه انگليس و وزير امور خارجه استراليا ضمن تبادل‌نظر در خصوص برخي موضوعات دوجانبه، تأکيد کردم که وقتي رژيم صهيونيستي با نقض حقوق بين‌الملل و کنوانسيون‌هاي وين، مصونيت افراد و اماکن ديپلماتيک را نقض مي‌کند و شوراي امنيت نيز قادر به صدور يک بيانيه در محکوميت حمله تروريستي به سفارت ايران در دمشق نيست، دفاع مشروع با هدف تنبيه متجاوز يک ضرورت است. با اين حال بايد ديد که واکنش مقامات آمريکايي به توقيف کشتي اسراييلي چيست و آيا مقامات ارشد نظامي و استراتژيک کشورمان براي اقدامات بعدي چه برنامه‌اي را تدارک ديده‌اند.
کد مطلب: 214586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *