۰
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۴
تحرکات ديپلماتيک در ساعت صفر افزايش يافته است

تماس پشت تماس با تهران

آمريکا و متحدين غربی نگران جنگ بزرگ خاورميانه هستند
خطوط ديپلماتيک در خاورميانه به بي‌سابقه‌ترين شکل ممکن مشغول رايزني است. «بنيامين نتانياهو» به دنبال گسترش تنش ذيل جنگ است؛برهمين اساس جنگنده‌هاي اسرائيلي کنسولگري ايران را در دمشق هدف قرار دادند که منجر به شهادت برخي از مستشاران ايراني شد.
تماس پشت تماس با تهران
گروه ديپلماسي - علي ودايع: خطوط ديپلماتيک در خاورميانه به بي‌سابقه‌ترين شکل ممکن مشغول رايزني است. «بنيامين نتانياهو» به دنبال گسترش تنش ذيل جنگ است؛برهمين اساس جنگنده‌هاي اسرائيلي کنسولگري ايران را در دمشق هدف قرار دادند که منجر به شهادت برخي از مستشاران ايراني شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بسياري در سرزمين اشغالي، آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي نگران تبعات خشم ايران عليه رژيم صهيونيستي هستند. ظهر ديروز منابع امنيتي عراقي از تحرکات نظامي گسترده آمريکا در غرب عراق و نيز بر فراز پايگاه التنف در سوريه خبر دادند.در مقابل،  نيروهاي حشد الشعبي مستقر در منطقه گشت زني آمريکا، به دلايل امنيتي تدابير ويژه‌اي اتخاذ کرده‌اند.
اسرائيل در وضعيت اضطرار
«دانيل‌هاگاري» سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي، ادعا کرد: اسرائيل در آماده‌باش است و براي سناريوهاي مختلف آمادگي‌ بالايي دارد و ما به طور دائم وضعيت را ارزيابي مي‌کنيم. وي همچنين، مدعي شد: ايران عوامل خود را در لبنان، غزه، سوريه، عراق و يمن تامين مالي و تسليحاتي کرده و آنها را براي حمله به ما آماده مي‌کند.
رسانه‌هاي اسرائيلي از جمله يديعوت آحارونوت و کانال 12 عبري زبان گزارش دادند تهديد ايران به پاسخگويي جنايت اخير در سوريه عليه کنسولگري جمهوري اسلامي باعث شده کل اراضي اشغالي از ترس پاسخ ايران فلج شود.
رسانه‌هاي عبري زبان افزودند که ارتش اشغالگر اسرائيل در حال افزايش وضعيت آماده‌باش است و خاطرنشان کردند که «سربازان عادي و ذخيره از يگان‌هاي خاصي که قصد سفر داشتند، اخطار لغو سفر دريافت کردند.» اين رسانه‌ها افزودند، اين دستور جديد در پي ترس از هدف قرار گرفتن افسران و سربازان در خارج از اراضي اشغالي است.
راديو ارتش اسرائيل نيز گزارش داد ارتش «به دليل ترس از پاسخ احتمالي ايران، محدوديت‌هاي سفر افسران يونيفرم‌پوش به خارج را تشديد مي‌کند.»
اين در حالي است که بعدازظهر ديروز جمعه، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اشغالگران با سرويس‌هاي امنيتي ارشد رژيم صهيونيستي براي يک رايزني امنيتي محدود، براي جمع‌بندي آمادگي براي پاسخ مستقيم احتمالي ايران نشست برگزار کرد.
افزايش تماس‌هاي منطقه‌اي
به موازات افزايش احتمال برخورد ايران با رژيم صهيونيستي، گفت و گوهاي تلفني وزراي خارجه کشورهاي منطقه با محوريت تهران ادامه دارد. وزير امور خارجه ايران در 36 ساعت گذشته با همتايانش از امارات، عربستان سعودي، قطر، عراق نيز گفت و گوهاي تلفني داشته است. وزراي خارجه برخي کشورهاي غربي هم بنا به درخواست آمريکا با ايران تماس گرفته اند.
يک مقام آمريکايي هم در گفتگو با الجزيره اظهار داشت که واشنگتن از طريق کانال‌هاي مخفي با ايران در تماس است. پيش از اين سي ان ان از تبادل پيام ايران و امريکا در هفته گذشته خبر داده بود.
تکاپوي آمريکا و شرکاي غربي
وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که آنتوني بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا از همتايان ترکيه‌اي و چيني و ديگر همتايان خود خواسته است از نفوذ خود براي منصرف کردن ايران از حمله عليه رژيم صهيونيستي استفاده کنند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در اين باره گزارش داد که متيو ميلر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در نشستي خبري گفت که بلينکن در چند روز اخير، با همتايان چيني، ترکيه‌اي، سعودي و اروپايي خود تماسي تلفني برقرار کرده تا «روشن کند که تنش‌زايي به نفع هيچ کسي نيست و کشورها بايد از ايران بخواهند تنش‌زايي نکند!»
آسوشيتدپرس در ادامه نوشت که ميلر به خبرنگاران گفت بلينکن با يوآو گالانت، وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز گفت‌وگو کرده تا «حمايت قوي» واشنگتن از اين رژيم در قبال «اين تهديدات» را تکرار کند.
در اين ميان، «جو بايدن» رئيس‌جمهور آمريکا در تازه ترين لفاظي ضد ايراني براي دلگرم شدن تل آويو در برابر واکنش انتقام جويانه آتي تهران از اين رژيم گفت که تعهد واشنگتن به امنيت اسرائيل در مواجهه با تهديدات نشات گرفته از ايران «آهنين» است.
جو بايدن رئيس جمهور آمريکا روز چهارشنبه به وقت محلي در يک کنفرانس مطبوعاتي در کاخ سفيد گفت: «به بنيامين نتانياهو گفتم، تعهد آمريکا به امنيت اسرائيل در مواجهه با تهديدات ايران در حمله به اسرائيل، آهنين است».
از سوي ديگر، «کارين ژان پي ير » سخنگوي کاخ سفيد روز پنجشنبه به وقت محلي در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما نمي‌خواهيم درگيري در منطقه گسترش يابد.
سخنگوي کاخ سفيد اضافه کرد: به ايران اطلاع داديم که آمريکا هيچ ارتباطي با حمله به کنسولگري اين کشور در دمشق ندارد.
اين مقام دولت بايدن در عين حال گفت: تعهد ما به امنيت اسرائيل در رابطه با تهديد ايران و نيروهاي نيابتي آن جدي است.
ژان پي ير تصريح کرد: «آمريکا از امنيت اسرائيل به ويژه در برابر اين تهديدات از سوي ايران و نيروهاي نيابتي آن محافظت خواهد کرد،. اين تغييري نکرده است.»
نگراني واشنگتن
درباره گسترش تنش
سخنگوي کاخ سفيد گفت: «بديهي است ما نمي‌خواهيم اين درگيري گسترش يابد. ما به ايران بسيار واضح گفته‌ايم که در حمله دمشق دخالتي نداشتيم. ما آن را به ايران اطلاع داديم و هشدار داديم که از اين حمله به عنوان بهانه‌اي براي تشديد تنش بيشتر در منطقه يا حمله به نيروها و پايگاههاي آمريکا استفاده نکند. وارد جزئيات نخواهم شد، اما ما موضع‌ خود را بسيار واضح گفته‌ايم. شما روز گذشته نگراني رئيس‌جمهوري راشنيديد. او تاکيد کرد که حمايت ما از اسرائيل به‌ويژه در مواجهه با تهديدهاي اخير ايران،همواره آهنين است.» اين سخنگوي دولت جو بايدن همچنين در پاسخ به پرسشي درباره  احتمال عمليات مشترک آمريکا و شرکايش عليه ايران، گفت: «بدون اين که وارد فرضيات بشوم، ما موضع خود را بسيار واضح به ايران منتقل کرديم. شفاف گفته‌ايم که از امنيت اسرائيل پشتيباني مي‌کنيم. تغييري در موضع ما ايجاد نشده است و من وارد جزئيات عملياتي نخواهم شد.»
سخنگوي کاخ سفيد درباره سفر ژنرال مايکل کوريلا، فرمانده نيروهاي مرکزي آمريکا در منطقه غرب آسيا (خاورميانه) موسوم به سنتکام، به اسرائيل که قرار است پنج‌شنبه انجام شود، حاضر به ارائه هيچ توضيحي نشد.
درخواست خويشتنداري از تهران
وال استريت ژورنال به نقل از مقام‌هاي ايراني و انگليسي نوشت که آنالنا بائربوک و ديويد کامرون وزيران امور خارجه آلمان و انگليس، همچنين وزيرامورخارجه استراليا از همتاي ايراني خود خواستند که ايران به سرزمين اشغالي حمله نکند.
امير عبداللهيان در مورد اين سه گفت وگوي تلفني در صفحه اجتماعي ايکس نوشت :«در پاسخ به تماس‌هاي تلفني آنالنا بربوک وزير امور خارجه آلمان، ديويد کامرون وزير امور خارجه انگليس و پني وانگ وزير امور خارجه استراليا ضمن تبادل‌نظر درخصوص برخي موضوعات دوجانبه، تأکيد کردم که وقتي رژيم صهيونيستي با نقض حقوق بين‌الملل و کنوانسيون‌هاي وين، مصونيت افراد و اماکن ديپلماتيک را نقض مي‌کند و شوراي امنيت نيز قادر به صدور يک بيانيه در محکوميت حمله تروريستي به سفارت ايران در دمشق نيست، دفاع مشروع با هدف تنبيه متجاوز يک ضرورت است.
در ادامه به لزوم اعلام موضع صريح از سوي سه کشور مذکور (انگليس، آلمان، استراليا) در محکوميت اين جنايت تروريستي رژيم اسراييل تاکيد کردم. تصريح کردم که ايران به دنبال گسترش دامنه جنگ نيست، اما بازگشت امنيت پايدار در منطقه حساس غرب آسيا، به مهار رهبران جنگ‌طلب و ‌نامتعادل رژيم صهيونيستي و توقف پايدار جنايات جنگي اين رژيم عليه غزه و کرانه باختري مرتبط است.همچنين پيام تبريک سه وزير امور خارجه به مناسبت عيد سعيد فطر را دريافت کردم.»
انتقاد پکن و مسکو 
سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه گفت که روسيه با توجه به پاسخ احتمالي تهران به حمله تل‌آويو به کنسولگري ايران در دمشق، در تماس دائمي با ايران است.
ريابکوف به خبرنگاران گفت: «ما در تماس دائمي [با ايران] هستيم و در داخل بريکس نيز انتظار مي‌رود در آينده نزديک گفت‌وگوهاي جديد و عميقي درباره طيف وسيعي از مسائل مربوط به خاورميانه انجام شود.»
اين ديپلمات افزود: روسيه حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در دمشق را محکوم مي‌کند و معتقد است که چشم پوشي از اقدامات اسرائيل در خاورميانه که هسته اصلي سياست واشنگتن است، تا حد زيادي عامل اصلي تراژدي‌هاي بيشتر و بيشتر شده است.
وانگ يي، وزير امور خارجه چين ديروز (جمعه) در گفت‌وگويي تلفني با آنتوني بلينکن، همتاي آمريکايي خواستار ايفاي نقشي «سازنده» از سوي آمريکا در منطقه غرب آسيا شد. خبرگزاري فرانسه در اين باره گزارش داد که بلينکن در اين تماس تلفني از پکن خواست از نفوذ خود براي منصرف کردن ايران از حمله عليه رژيم صهيونيستي در پي حمله اين رژيم به ساختمان کنسولگري ايران در دمشق استفاده کند.
چين با تاييد انجام شدن اين گفت‌وگوي تلفني گفت که وانگ يي «محکوميت قوي اين حمله توسط چين» را به بلينکن ابراز کرده و بر حق «غيرقابل نقض» امنيت اماکن ديپلماتيک و ضرورت احترام گذاشتن به استقلال و حاکميت ايران و چين تاکيد کرد.
مائو نينگ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين در اين باره گفت: چين به ايفاي نقشي سازنده در حل‌وفصل مسئله خاورميانه ادامه مي‌دهد و به آرام‌کردن وضعيت کمک مي‌کند.
 
کد مطلب: 214542
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *