پیشفروش به لوازم خانگی هم رسید. اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی چه نظری نسبت به طرح پیشفروش شرکت اسنوا دارد؟
پیشفروش لوازم خانگی توسط شرکت اسنوا که با مجوز ستاد تنظیم بازار از دیروز آغاز شده، این نگرانی را ایجاد کرده بود که ممکن است این شرکت نتواند به واحدهای صنفی محصول تحویل دهد و با پیشفروش، کسبوکار واحدهای صنفی دچار کسادی بیشتر شود. محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ضمن گلایه از ستاد تنظیم بازار، در این مورد به
مردم سالاری آنلاین گفت: شرکت اسنوا قول داده که طبق قرارداد و همچون گذشته، کالاهای موردنیاز واحدهای صنفی را تأمین کند و اتحادیه فعلاً نگرانی در این خصوص ندارد؛ اما اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هیچ مسئولیتی در قبال تأخیر در تحویل اجناس پیشفروششده ندارد و همه مسئولیتها در این حوزه با شرکت اسنوا است.
به گزارش
مردم سالاری آنلاین، در بازار لوازم خانگی محصولات کم و قیمتها به نحو سرسامآوری بالا رفته است. در همین حال، شرکت اسنوا که بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی در کشور است، با موافقت ستاد تنظیم بازار محصولات خود را به مدت محدود به مشتریان پیشفروش میکند و مشتریان میتوانند برای تحویل کالا از مهر تا اسفند سال جاری، ثبت نام کنند. ظرفیت پیشفروش برای تحویل در مهرماه، دیروز و در اولین روز این طرح به پایان رسید.
محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در مورد این طرح به خبرنگار
مردم سالاری آنلاین گفت: شرکت اسنوا این طرح را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داد و این ستاد هم بدون دعوت از اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و کسب نظر اتحادیه آن را پذیرفت؛ پیشنهاد میکنم که ستاد تنظیم بازار، کلمه بازار را از نام خود بردارد؛ چرا که بازار یعنی فروشندگان، یعنی اتاق اصناف... و در این مورد نظر ما را اصلاً جویا نشدند.
علیرغم مطرح کردن این گلایه نسبت ستاد تنظیم بازار، طحانپور در مورد
طرح پیشفروش لوازم خانگی، اظهار داشت: اوضاع اقتصادی کشور ما در حال حاضر خوب نیست و این موضوع قابل کتمان نیست. در این شرایط همه ما باید به تولید کمک کنیم و از رشد بیکاری در کشور جلوگیری نماییم. اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نسبت به این طرح نگرانی ندارد و شرکت اسنوا نیز اعلام کرده که محصولات موردنیاز نمایندگیها و واحدهای صنفی دیگر را طبق معمول تأمین میکند
وی در مورد شرایط بازار لوازم خانگی گفت: فروشگاههای زنجیرهای تا همین اسفند سال ۹۶، لوازم خانگی را بهصورت قسطی و با مهلت بازپرداخت ۳۶ماهه به مشتریان میفروختند. اما آنها حالا برای فروش نقدی هم جنس ندارند و علت آن این است که واردات لوازم خانگی ممنوع شده و تولید داخلی نیز بهطور متوسط ۴۰ درصد کاهش یافته است.
وی در مورد
علت کاهش تولید لوازم خانگی در کشور عنوان کرد: مواد اولیه پیش از این توسط تولیدکنندگان بهصورت اعتباری خریداری میشد اما هماکنون تولیدکنندگان باید مواد اولیه خود را بهصورت نقدی خریداری کنند و از فولاد مبارکه تا پتروشیمیها هیچکدام حاضر به فروش اعتباری مواد اولیه نیستند. این امر باعث شده تا تولیدکنندگان در تأمین سرمایه در گردش خود با مشکل مواجه شوند.
طحانپور در مورد کمبود جنس در بازار گفت:
علت کمبود جنس، احتکار کالا توسط تولیدکنندگان یا واحدهای صنفی نیست؛ بلکه این است که تولید کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در مورد
بیکاری و تعدیل نیرو در صنعت لوازم خانگی گفت: واردکنندگان لوازم خانگی بین ۵۰ تا ۶۰۰ کارگر داشتند. ممنوعیت واردات، باعث شده تا بسیاری از این افراد بیکار شوند یا در شرف بیکار شدن باشند. دولت میخواست با ممنوعیت واردات، تولید داخل افزایش یافته و اشتغالزایی شود، اما حالا تولیدکنندگان داخلی هم میگویند کاهش نیرو داشتهاند. پس در بازار با کمبود کالا روبرو شدهایم و از آن طرف بیکاری نیز افزایش یافته است.
محمد طحانپور در مورد زمان تحویل لوازم خانگی در طرح پیشفروش این لوازم اظهار داشت: مسئولیت در مورد زمان تحویل لوازم خانگی به عهده شرکت تولیدکننده است و اتحادیه هیچ مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد. حتی ما از واحدهای صنفی که بهعنوان واسطه برای مشتریان در طرح پیشفروش ثبتنام میکنند خواستهایم که بهصورت مکتوب از پیشخریدکنندگان امضاء بگیرند که واحد صنفی مسئولیتی در قبال تأخیر در تحویل کالا ندارد.
طرح پیشفروش لوازم خانگی فعلاً تنها توسط شرکت اسنوا در حال انجام است اما ممکن است در ادامه برخی دیگر از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز از مجوز ستاد تنظیم بازار استفاده کرده و نسبت به پیشفروش محصولات خود اقدام کنند.
قیمت محصولات پیشفروششده توسط شرکت اسنوا همان قیمت کارخانه است که پیش از این نمایندگیها بر اساس آن محصولات را به فروش میرساندند. علیرغم این که پیشفروش محصولات اسنوا در روز نخست با استقبال خوبی مواجه شد، اما
قیمت محصولات در برخی نمایندگیها هنوز پایینتر از قیمتهای پیشفروش توسط اسنوا است؛ چرا که نمایندگیها ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان نمیگیرند، اما اسنوا این ۹ درصد را به قیمت محصول اضافه میکند.